Byta mickar på en lite ovanlig bas

Prata om mickar och elektronik
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Byta mickar på en lite ovanlig bas

Inlägg av RolleHarris »

Jag har en chromad Warwick Streamer som jag är nöjd med förutom ljudet. Mina andra 3 basar har EMG mickar och de låter precis som jag vill. Funderar på att byta mickar i Streamern till EMG men jag är inte helt säker på om jag ska göra det då det är ju en lite ovanlig modell på basen. Iofs kostade den 29900kr ny och jag köpte den beggad för 6000kr men iaf. Haha. Vilket ilandsproblem ;)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Byta mickar på en lite ovanlig bas

Inlägg av Roger Hedin »

Jag säger som till alla andra som har ett "unikt" instrument: Ska du spela på det eller titta på det? Byt! Du kan alltid stoppa tillbaka "originalskräpet" om det skulle krävas, så länge det är pickuper med samma dimensioner.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Byta mickar på en lite ovanlig bas

Inlägg av Danne »

Exakt, såvida du inte sätter fräsen i basen har du ju inte gjort något som inte går att återställa.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Byta mickar på en lite ovanlig bas

Inlägg av Roger Hedin »

Skulle det vara så att det blir en oerhört mycket bättre bas, skulle jag inte tveka att sätta fräsen i den heller, bara det görs snyggt. Men, som de engelske säger: the beauty is in the eye of the beholder. Öronen i detta fall...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Byta mickar på en lite ovanlig bas

Inlägg av RolleHarris »

Tack för bra svar. Ja du har rätt Roger. Det är ju bara att spara originalmickarna.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Byta mickar på en lite ovanlig bas

Inlägg av blackparkas »

Är du dum?!

MEC-prylarna låter ju SÅ mycket bättre än EMG!!!



Men som tidigare sagts så är det ju inga problem att byta på dessa då man inte behöver göra några direkta ingrepp i själva basen.
Spar prylarna så är det ju lugnt.

Iofs så har basen tappat så mycket värde så det är nästan skit samma om du spar prylarna också..
Svarta kåpor på mickarna på din eller hur är det?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Byta mickar på en lite ovanlig bas

Inlägg av RolleHarris »

Ja den har svarta kåpor och mekanik. Jag är inte helt säker om jag ska byta mickar ändå. Är ju lite kul ändå att ha originalprylarna i basen. hehe....
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Byta mickar på en lite ovanlig bas

Inlägg av blackparkas »

Haha.

Jo, men du kan ju spara dem?

Du gillar ju onekligen EMG, isåfall är det ju bara att spara prylarna.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Byta mickar på en lite ovanlig bas

Inlägg av RolleHarris »

Ja jag har ju EMG i min gitarr till och med ;) Äh vi får se. Jag har ändå inte råd just nu att köpa nya mickar och preamp. Inte innan jag får min Jackson såld
Skriv svar