Funderar på P/J mickar..

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
hollowbody
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: mån 08 jun 2009, 18:42
Ort: Malmö
Kontakt:

Funderar på P/J mickar..

Inlägg av hollowbody »

Har i alla år spelat P-bas, men fastnade för ett år sedan för en jazz-bas som jag nu inte kommer ifrån. Allt bra så långt!

Funderar dock på att sätta i P/J-mickar för att få tillbaka lite av det gamla soundet. Tycker att jazz-mickarna är lite "klippiga" både med fingrar och plektrum. Kan vara för att jag dänger till strängarna ganska bra

Någon som kan rekommendera några? Är helt ute i det blå vad det gäller hur olika mickar låter.

Jag lirar ganska klassisk rock 'n roll åt det lite hårdare slaget..om det kan vara någon bra info.

Tacksam för tips!

/ Micke
When the going gets wierd, the wierd turns pro..
Fender J, Ampeg V4

http://www.danbairdandhomemadesin.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Funderar på P/J mickar..

Inlägg av Aslan »

Intresserad av samma:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Funderar på P/J mickar..

Inlägg av strummer »

Jag skulle säga humbucker i halsläget (så man slipper fräsa), borde finnas såna som inte gjorts för att låta "jazz", tror jag i alla fall.
Annars är det nog mest en P-mick med traditionella magneter (alnico) och "normal" lindning, och då finns ju våra Svenska stoltheter Urban Pickups och Lundgren. Jag har själv inte testat Urban, men Lundgren är sjukt bra, fullt i klass med det bästa från USA.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Funderar på P/J mickar..

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag har mickar att sälja så du kan få till ett P/J set.

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=27&t=76303" onclick="window.open(this.href);return false;
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
RexHunter
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: Funderar på P/J mickar..

Inlägg av RexHunter »

DiMarzio Ultra Jazz är inte sååå långt från pbas. Dessutom humbucking, inget brum om du kör halsmicken solo. Duger om man inte orkar släpa två basar.
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem
Inlägg: 265
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 10:50
Ort: Stockholmish

Re: Funderar på P/J mickar..

Inlägg av AndersB »

Urban har väl gjort p-aktiga mickar i j-format tidigare, så det lär det ju gå att göra repris på om du kan tänka dig att kompromissa en aning med p-ljudet mot att slippa fräsa och hålla på.
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Skriv svar