Switch-omkopplare som smäller?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Switch-omkopplare som smäller?

Inlägg av allan »

Har slängt in en Aguilar OP-2 i jazzbasen som jag är mkt nöjd med. Till saken hör att jag monterat in en on-on (typ?) switch för att kunna koppla förbi preampen och köra passivt. Detta är inte så dumt ifall man skruvar bort sig fullständigt, eller någon lödning skulle släppa.

Problemet är att det smäller till ganska rejält när man kopplar in preampen med switchen, detta förvärras i sin tur av att jag monterat pottar med mittlägen som inte stämmer med OPns nollläge, detta beroende på att dessa var de enda "inrikes" pottar som hade specifikationer som överensstämde med aguilar kopplings-schema, men det blev galet......

Det smäller mindre om man kör 9 istället för 18v, men lite för mkt för att göra alla nervösa vid soundcheck, även undertecknad.......

Kan detta bero på att switchen är "elektriskt oduglig"? Den kostade inte mer än 15kr hos den lokala elektronikhandlaren....

Klarar en 100 kronors switch jobbet bättre?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Switch-omkopplare som smäller?

Inlägg av inber »

Nej, det är inte switchen som är dålig. Det där är ett svårförklarat och subtilt fel som man råkar ut med oavsett hur dyra switchar du köper och har berörts tidigare här, åtminstone av mig och säkert av flera. Avhjälps med några motstånd inne i basen. Googla på "click switch DC potential" eller liknande och se vad du hittar. Middag snart, hinner inte skriva mer nu...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Switch-omkopplare som smäller?

Inlägg av allan »

En hint åt rätt håll......Tack!
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Switch-omkopplare som smäller?

Inlägg av Riboe »

Jag kan förklara fenomenet så här:
På förförstärkarens utgång sitter en kondensator som DC-spärr. Den måste var laddad på ett lämpligt sätt för att undvika transienter vid omkopplingen. I passivt läge är en relativt lågohmig pickup ansluten, dvs ungefär nollpotential. Om nämnda kondensator är oladdad kommer den att initialt kopplas in med samma potential som den har på andra sidan t ex halva batterispänningen. Lösningen är att hålla den laddad genom att sätta ett motstånd mellan utgången och backe.
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Switch-omkopplare som smäller?

Inlägg av allan »

Kanske bäst o sätta sig o kolla runt på Talkbass......

Mina elektroniska färdigheter gör sig bäst med kopplingsschema.....
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Switch-omkopplare som smäller?

Inlägg av Riboe »

allan skrev:Kanske bäst o sätta sig o kolla runt på Talkbass......

Mina elektroniska färdigheter gör sig bäst med kopplingsschema.....
Det enklaste fallet (om förförstärkarens ingång inte belastar för mycket)

Kod: Markera allt

>--+-----------------o 
   |   |-----|          o----------------->
   |---o amp o---+---o /
       |-----|   |
                | |
                | | 1 Mohm
                 |
                 -
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Switch-omkopplare som smäller?

Inlägg av inber »

Tapatalk klarar inte CODE-taggen. Vilket jävla sop-program. Jag var tvungen att kolla i webbvyn för att se Riboes ritning korrekt. Men just så som han ritat gör man. Motståndsvärdet har väldigt liten betydelse.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Switch-omkopplare som smäller?

Inlägg av allan »

Tack för respons Gurus...fastnade i midsommarfirandet...

Är för feg för att löda runt i blindo, men om man kollar på schemat jag använt, vilken av plintarna på switchen är det som skall jordas?


Bild
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Switch-omkopplare som smäller?

Inlägg av inber »

Det borde bli mellan GREEN och BLACK på preampen, om jag inte tänker helt galet. Sätt ett motstånd där på cirka 1 Mohm.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Switch-omkopplare som smäller?

Inlägg av allan »

Tack inber...

Återkommer med resultat!
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Switch-omkopplare som smäller?

Inlägg av Riboe »

Med 1 Mohm kan det ta uppemot 10 sekunder efter start ("teleplugg i") innan det blir smällfritt. Den som vill koppla passivt till aktivt tidigare får välja ett lägre värde på motståndet. Jag skulle nog inte gå lägre än 100 kohm. Alltför låga värden kan leda till mer frekventa batteribyten.

(Tidkonstanten - till 63 % spänning över kondensatorn - beräknas som R multiplicerat med C. 1 megaohm och 10 mikrofarad ger alltså 10 sek.)
Skriv svar