"Aktiv felkoppling"? Nu med bilder.

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

"Aktiv felkoppling"? Nu med bilder.

Inlägg av Per »

Jag har tagit hand om en aktiv bas, som är hemskt trevlig på alla sätt, förutom att den äter batterier. Max tre veckor för ett bra batteri, även om man bara spelar en gång. Detta får mig att misstänka, att den är fellödd, så att kretsen inte bryts, när man drar ur sladden.
Kan någon säga hur lödningen ska se ut, om det är rätt kopplat?
Senast redigerad av Per den tis 28 jul 2015, 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: "Aktiv felkoppling"?

Inlägg av mrbaloo »

Är det en Peavey Cirrus?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: "Aktiv felkoppling"?

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, lägg ut en bild här så att vi kan se hur kretskortet ser ut.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: "Aktiv felkoppling"?

Inlägg av Per »

På fråga A svarar vi: Nej, stingraykopia.
På fråga B svarar vi: Ja, kommer så fort jag hinner demontera fronten.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: "Aktiv felkoppling"?

Inlägg av Per »

Sådär, idag regnade det, så basen hamnade på operationsbordet. Det var en jädrans massa tåtar och preampen var i vägen hela tiden. Jag tog några bilder och kommenterar lite. Behövs det fler/närmare/bättre bilder, så speca vad ni vill se.
Bild

Från batteri
Blå till jack
Röd till preamp

Från jack
Blå till batteri (naturligtvis)
Svart, tjock till volympot
Svart, tunn till preamp

Det, som var lustigt här, var den röda batteritåten, som hade en papperstejp på mitten. Denna visade sig dölja en lödd lagning, (se bild). Kan den ha gått emot något annat och inte varit tillräckligt isolerad?

Bild

Jack (Här är jag osäker på terminologin. Är det långa blecket, som möter "spetsen", "tip" och "skaftet" på telehanen "ring"?)
Blå till ring
Svart, tunn till ring
Svart (från den svarta, tjocka) till ring

Vit (från den svarta, tjocka) till tip

Bild

Volympot
(Från den tjocka,svarta)
Svart till botten av poten
Vit till mittörat

Bild

Liten översikt. Den tjocka, grå kommer från PU:n

Några idéer om vart strömmen tar vägen?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: "Aktiv felkoppling"? Nu med bilder.

Inlägg av mrbaloo »

Aha, jag hade faktiskt tänkt rekommendera att byta kondensatorer på kretskortet. Men nu ser jag ju att du har en "svart låda" som inte är så lätt att reparera. På mina Stingray och Cirrus är det kondensatorer som är relativt enkla att byta. Men din bas verkar ha annat problem. Typiskt!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: "Aktiv felkoppling"? Nu med bilder.

Inlägg av Danne »

Någon okunnig har ju monterat ett mono-jack. Det finns ju då inget som bryter minus-matningen (blå) från batteriet utan prempen är ständigt aktiv och drar ur batteriet. Egentligen skall det vara ett stereojack där blå skall vara kopplad på "sleeve" tillsammans med skärmen i den tjocka svarta kabeln, den tunna svarta (som är minusmatning till preamp) kopplad till "ring" samt den vita kabeln i den tjocka svart kabeln kopplad till "tip". Då kortsluts "sleeve" och "ring" när man sätter i telepluggen så preampen får minusmatning. Alternativet är att montera en miniswitch som bryter matningen (blå eller röd från batteriet).
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: "Aktiv felkoppling"? Nu med bilder.

Inlägg av Per »

OK, nu begrep t o m jag. :D Tack, Danne! Det låter ju dessutom, som man skulle kunna fixa det själv trots inoperabel centrumtumme.
Stereojack låter vettigast (och även enklast), så det blir till att leta upp ett sådant och fram med lödstationen.

Bockar och bugar för Danne och PB:s hjälpservice!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: "Aktiv felkoppling"? Nu med bilder.

Inlägg av mrbaloo »

Superbra! Då är du snart i hamn med din bas.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: "Aktiv felkoppling"? Nu med bilder.

Inlägg av Danne »

Per skrev:OK, nu begrep t o m jag. :D Tack, Danne! Det låter ju dessutom, som man skulle kunna fixa det själv trots inoperabel centrumtumme.
Stereojack låter vettigast (och även enklast), så det blir till att leta upp ett sådant och fram med lödstationen.

Bockar och bugar för Danne och PB:s hjälpservice!
Varsågod, det var så lite. Med bra bilder blir det lätt att hjälpa till.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: "Aktiv felkoppling"? Nu med bilder.

Inlägg av Per »

När vi ändå har expertisen igång, kanske man vågar sig på en fråga till. Den vänstra, bakre poten borde väl vara bas på en äkta Stingray. Det låter emellertid inte den här som och dessutom är ju övriga potar märkta på baksidan varav den intill med B. Jag blir inte riktigt klok på den sista.
B- och T-potarna har fyra trådar vardera från preampen. Den här har också fyra, men grön och vit kommer från 3-lägesswitchen och svart och vit kommer från preampen.
Några kloka idéer till en förbryllad teknikidiot?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: "Aktiv felkoppling"? Nu med bilder.

Inlägg av Danne »

Om den kommer från 3-lägesswitchen och vidare till preampen känns det som att det är en blend-pot, dvs i centrum är båda mickarna på fullt. Vrider man åt endera hållet minskas volymen från endera micken beroende på vilket håll man skruvar.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: "Aktiv felkoppling"? Nu med bilder.

Inlägg av Per »

Det var det jag misstänkte också beroende på hur den låter, hur den ser ut och var trådarna kommer från. Lite overkill, kanske, med både den och 3-lägesswitchen. Den senare verkar fungera "normalt", så den används mera tillsammans med sparsamt bas och diskant.

Än en gång tack!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: "Aktiv felkoppling"? Nu med bilder.

Inlägg av Per »

Sådär! Nytt stereojack ditlött enl instruktioner.
Inte ett ljud! Stendött!

Hmm... Jag och teknik...
Men vänta nu... det var ett tag sedan jag bytte batteri...

I med ett nytt och ljuv musik uppstod omedelbart. Trevligt! Bara att vänta något år på att byta batteri då. :)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar