löda neutrik-kontakter

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+
Inlägg: 1345
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 03:23
Ort: Stockholm

löda neutrik-kontakter

Inlägg av Hugo Drax »

hallå, har två neutrik NJ3-FP-6-C kontakter som jag tänkt ha som in/output på sidan av mitt pedalbord, tanken är att ta ena änden av en tele och koppla till pedalen och sen kapa andra sidan och löda på neutrik-jacket. Men den har ju tre pinnar (enligt bilden), Bild
den till vänster har beteckningen GR, den i mitten TIP och den till höger RI. frågan är ju då hur jag ska löda ihop detta? Jag misstänker att GR = Jord? och TIP är den andra ledaren? ska man bara löda dessa två då och låta RI vara som den är? eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: löda neutrik-kontakter

Inlägg av Fredde79 »

Troligen så att GR är skärmen, dvs jackets metallskal medan RI är kabelns jord. Det betyder att man kan montera jacket isolerat från chassit om man så vill.

EDIT: Läste bättre. Tydligen är RI ring för stereojack och GND är signalens jord. Jacket är isolerat men "to get a sleeve/panel connection red isolator on lateral screw must be removed ". Om du ska använda det med monojack så kan du alltså strunta i RI eller löda ihop den med jord.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+
Inlägg: 1345
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 03:23
Ort: Stockholm

Re: löda neutrik-kontakter

Inlägg av Hugo Drax »

vad menas med GND? :S
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: löda neutrik-kontakter

Inlägg av fieldflower »

RI = Ring. Antingen för stereo, eller för att uppnå balanserad Telekabel (som XLR, som ju använder 3 kablar).
TIP = Signaltåten.
GND = Jord = skärm.

TIP till vad som blir tip in/ut från pedalerna är självskrivet att du skall koppla.
Jag hade kopplat ihop skärmen med både RI och GND. Skala en längre bit på skärmen, eller dela upp skärmflätan i 2 delar och löd fast i dessa.
Hade det funnits möjlighet att köra balanserat eller stereo kan man såklart göra det, men det troliga är väl att varken förstärkaren eller pedalerna har de möjligheterna.
På så vis får du 2 anhåll på Sleeve på de sladdar du kopplar in, och mer ledaryta i sladden. Det är små fördelar, men ändå.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+
Inlägg: 1345
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 03:23
Ort: Stockholm

Re: löda neutrik-kontakter

Inlägg av Hugo Drax »

alright, då är jag nog med, ska testa att löda imorgon!
tackar för hjälpen :)
Skriv svar