Skärming av jazzbas

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Skärming av jazzbas

Inlägg av Ente »

Sitter förstärkaren i ett jordat uttag? Slutar den brumma om Du tar i chassiet? Prova bara att vända på elkontakten. Om det är ojordat - prova att dra en jordkabel ifrån chassiet till nån vattenledning/diskbänk/vattenkran - alltså bara för att analysera ev saknad av jords inverkan :-)
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Skärming av jazzbas

Inlägg av Musikanten »

Det är tydligt att det är mickarna som plockar upp störningarna.
Tror du att du kan lägga kopparfolie på undersidan, på så sätt att magneterna får kontakt med skärmfolien?

Jag vet inte vad som händer om kablarna till mickarna är omkastade.
Kanske det kan öka känsligheten för yttre påverkan. Tror du att de är kopplade på rätt vis (dvs. signal/jord)?
Personligen har jag inte laborerat med felvända kablar. Kanske någon annan här har erfarenhet av detta?

Det skall inte behövas jordat uttag för att slippa brum. Min J-bass kör jag på ojordat uttag utan problem.
Senast redigerad av Musikanten den mån 09 nov 2015, 20:43, redigerad totalt 1 gånger.
- Ingvar -
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Skärming av jazzbas

Inlägg av Jensa »

Ente skrev:Sitter förstärkaren i ett jordat uttag? Slutar den brumma om Du tar i chassiet? Prova bara att vända på elkontakten. Om det är ojordat - prova att dra en jordkabel ifrån chassiet till nån vattenledning/diskbänk/vattenkran - alltså bara för att analysera ev saknad av jords inverkan :-)
Ja, den sitter i vad som ser ut att vara ett jordat uttag.
Håller jag handen över micken och på så sätt får den att låta högre så minskar brummet när jag tar i chassit på förstärkaren, men låter jag basen bara ligga så gör det ingen skillnad.
Det påverkade inte något att jag vände på kontakten.
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Skärming av jazzbas

Inlägg av Jensa »

Jag redigerade mitt första svar till dig, Musikanten.

Musikanten skrev:Det är tydligt att det är mickarna som plockar upp störningarna.
Tror du att du kan lägga kopparfolie på undersidan, på så sätt att magneterna får kontakt med skärmfolien?
Ok.
Det är Bartolini-mickar (57J1), så allt är ingjutet i mickkåpan och på undersidan är det bara en kopparskiva, men det kanske inte spelar någon roll?

Musikanten skrev: Jag vet inte vad som händer om kablarna till mickarna är omkastade.
Kanske det kan öka känsligheten för yttre påverkan. Tror du att de är kopplade på rätt vis (dvs. signal/jord)?
Personligen har jag inte laborerat med dessa problem. Kanske någon annan här har erfarenhet av detta?
Spelar det någon roll?
Jag trodde att de bara behövde ha samma fas.

Musikanten skrev: Det skall inte behövas jordat uttag för att slippa brum. Min J-bass kör jag på ojordat uttag utan problem.
Ok.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Skärming av jazzbas

Inlägg av Musikanten »

Jensa skrev:Ok.
Det är Bartolini-mickar (57J1), så allt är ingjutet i mickkåpan och på undersidan är det bara en kopparskiva, men det kanske inte spelar någon roll?
Är kopparskivan kopplad till något?
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Skärming av jazzbas

Inlägg av Ente »

Hmm ja jag kör oxå ojordat och det funkar bra, men en av gitaristernas JCM800 är otroligt känslig, så det KAN i vissa fall vara en issue tydligen..
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Skärming av jazzbas

Inlägg av Jensa »

Musikanten skrev:
Jensa skrev:Ok.
Det är Bartolini-mickar (57J1), så allt är ingjutet i mickkåpan och på undersidan är det bara en kopparskiva, men det kanske inte spelar någon roll?
Är kopparskivan kopplad till något?
Ja, den ena utav kablarna.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Skärming av jazzbas

Inlägg av Musikanten »

Jensa skrev:
Musikanten skrev:
Jensa skrev:Ok.
Det är Bartolini-mickar (57J1), så allt är ingjutet i mickkåpan och på undersidan är det bara en kopparskiva, men det kanske inte spelar någon roll?
Är kopparskivan kopplad till något?
Ja, den ena utav kablarna.
Vilken av dem? Bör vara på den jordade kabeln.
- Ingvar -
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Skärming av jazzbas

Inlägg av Jensa »

Musikanten skrev:
Jensa skrev:
Musikanten skrev:
Jensa skrev:Ok.
Det är Bartolini-mickar (57J1), så allt är ingjutet i mickkåpan och på undersidan är det bara en kopparskiva, men det kanske inte spelar någon roll?
Är kopparskivan kopplad till något?
Ja, den ena utav kablarna.
Vilken av dem? Bör vara på den jordade kabeln.
Alltså, samtidigt som jag monterade isär för att skärma så passade jag på att sätta i en pre-amp. i basen och den kabeln som går från kopparbrickan på micken går till "hot" och den andra kabeln till "common" (och i instruktionen står det "do not ground the commons").
Men spelar det då någon roll vilken kabel som sitter var, så länge mickarna har samma fas, och, det slår mig nu, vore det inte olämpligt att jorda kopparbrickan då?
Men tidigare var kabeln från kopparbrickan kopplad till jord och det brummade då också. Dock var det ju inte skärmat då...
Jag skall köpa nya pot'ar, så har inte möjlighet att testa med annat än pre-amp'en just nu.
Senast redigerad av Jensa den mån 09 nov 2015, 21:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Skärming av jazzbas

Inlägg av Musikanten »

Jensa skrev: Alltså, samtidigt som jag monterade isär för att skärma så passade jag på att sätta i en pre-amp. i basen och den kabeln som går från kopparbrickan på micken går till "hot" och den andra kabeln till "common" (och i instruktionen står det "do not ground the commons").
Jag misstänkte det.
Kopparbrickan skall inte kopplas ihop med "hot" utan till jord.

Du skrev aldrig något om preamp tidigare... :?
- Ingvar -
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Skärming av jazzbas

Inlägg av Jensa »

Musikanten skrev:
Jensa skrev: Alltså, samtidigt som jag monterade isär för att skärma så passade jag på att sätta i en pre-amp. i basen och den kabeln som går från kopparbrickan på micken går till "hot" och den andra kabeln till "common" (och i instruktionen står det "do not ground the commons").
Jag misstänkte det.
Kopparbrickan skall inte kopplas ihop med "hot" utan till jord.

Du skrev aldrig något om preamp tidigare... :?
Ok.
Kan den felkopplingen ge upphov till brum alltså?

Nämnde inte pre-amp'en för jag trodde att brummet var oberoende utav den, förutsatt att jag kopplat den rätt då. :)

Jag skall koppla den rätt, men misstänker att brummet som återstår när jag håller i strängarna (det vanliga sc-brummet) kommer att vara kvar. Men det skulle väl bara tala för att skärmningen är otillräcklig?
Dock vore det väl olämpligt om jag jordar kopparbrickan efter att jag kopplat pre-ampen'en rätt då det står "do not ground commons"?
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Skärming av jazzbas

Inlägg av Jensa »

Jensa skrev:
Musikanten skrev:
Jensa skrev: Alltså, samtidigt som jag monterade isär för att skärma så passade jag på att sätta i en pre-amp. i basen och den kabeln som går från kopparbrickan på micken går till "hot" och den andra kabeln till "common" (och i instruktionen står det "do not ground the commons").
Jag misstänkte det.
Kopparbrickan skall inte kopplas ihop med "hot" utan till jord.

Du skrev aldrig något om preamp tidigare... :?
Ok.
Kan den felkopplingen ge upphov till brum alltså?

Nämnde inte pre-amp'en för jag trodde att brummet var oberoende utav den, förutsatt att jag kopplat den rätt då. :)

Jag skall koppla den rätt, men misstänker att brummet som återstår när jag håller i strängarna (det vanliga sc-brummet) kommer att vara kvar. Men det skulle väl bara tala för att skärmningen är otillräcklig?
Dock vore det väl olämpligt om jag jordar kopparbrickan efter att jag kopplat pre-ampen'en rätt då det står "do not ground commons"?
Jag hade vänt kablarna från mickarna fel, så efter att jag vänt dem rätt försvann brummet. :)
Dock är preampen utbytt nu.

Skärmningen fungerar och koppartejpen jordar genom klistret, så jag har inte behövt löda några fogar.
Skriv svar