Bryta ström med inputjack?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rama
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 16:37
Ort: Metaltown

Bryta ström med inputjack?

Inlägg av Rama »

Ärade el-kunniga. Installerade på eget bevåg LEDs i halsen på min precision, front och sida, som jag kopplade som separata kretsar från varsitt 9 volts batteri. Tanken var att styra allt med en ON-OFF-ON switch ("sida på"-OFF-"sida+front på") och dra svarta trådarna mot minus på batterierna via inputjacket för att inte dioderna ska gå igång av misstag när basen ligger i gigbagen och man kommer åt switchen. Nu har jag ett mono-jack och det visade sig att strömmen gick ut via pottarna istället för direkt till batterierna när jag kopplade ihop det och då fungerade vol/tone potten som en dimmer vilket inte var tanken och kanske kan skada dioderna. Jag tror iaf strömmen gick ut via potarna. Jag vill bara att inputjacket helt ska bryta strömmen till dioderna när ingen telekabel sitter i. Funkar inte det med ett mono-jack? Har sett att det finns stereo-jack med en extra ögla att löda på. Skulle det fixa biffen?

Någon som kan guida lite hur man får inputjacket att bli en brytare för de två separata kretsarna?

Typ såhär ser väl systemet ut med mina aningens bristfälliga elkunskaper. Side- och frontdotsen har alltså varsitt batteri som styrs med en gemensam switch. Första bilden är hur det är kopplat nu. Andra bilden är hur jag provade med mono-jacket som brytare för hela systemet. Tredje bilden är hur tre-läges-switches är lödd nu. Kan man koppla ihop kablarna mot batteriets minus innan jacket och sen splitta dom igen efter jacket och behålla parallellkopplingen eller blir det galet? Det funkade alltså inte med ett monojack. Skulle det fungera med ett stereo-jack utan att strömmen börjar gå genom potarna eller liknande? Hilfe :vinkar:
Bild

Bild


Bild
Warwick, BC Rich, Ibanez, Rama Space Invader LED P-bas, Fender
Orange
JAM, T-Rex, MXR, EHX, Digitech, Voodoo Lab
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Bryta ström med inputjack?

Inlägg av Musikanten »

Rama skrev:Någon som kan guida lite hur man får inputjacket att bli en brytare för de två separata kretsarna?
Så här kopplar du stereojacket (men pluggen skall vara mono)!
Batteriernas minuspoler till "ring".
"sleeve" till jord.
"tip" till pick-up.

Bild
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Rama
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 16:37
Ort: Metaltown

Re: Bryta ström med inputjack?

Inlägg av Rama »

Musikanten skrev:Så här kopplar du stereojacket (men pluggen skall vara mono)!
Batteriernas minuspoler till "ring".
"sleeve" till jord.
"tip" till pick-up.

Bild
Ok, men till "sleeve" så kopplar man då både batteriernas positiva kablar som kommer från dioderna och jorden från pickuperna och sen bara minuspolerna till batterierna på "ring"? Har jag förstått rätt då?
Tack!
Warwick, BC Rich, Ibanez, Rama Space Invader LED P-bas, Fender
Orange
JAM, T-Rex, MXR, EHX, Digitech, Voodoo Lab
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Bryta ström med inputjack?

Inlägg av Musikanten »

Rama skrev: Ok, men till "sleeve" så kopplar man då både batteriernas positiva kablar som kommer från dioderna och jorden från pickuperna och sen bara minuspolerna till batterierna på "ring"? Har jag förstått rätt då?
Tack!
Nej, batteriernas positiva kablar skall inte kopplas detta jacket!
Batteriernas positiva kablar går till lysdioderna (eller via omkopplare enligt din egen ritning).
"sleeve" skall kopplas till jord.
Batteriernas gemensamma minuskablar kopplas till "ring".
Se bilden.
Bild
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Rama
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 16:37
Ort: Metaltown

Re: Bryta ström med inputjack?

Inlägg av Rama »

Musikanten skrev:
Rama skrev: Ok, men till "sleeve" så kopplar man då både batteriernas positiva kablar som kommer från dioderna och jorden från pickuperna och sen bara minuspolerna till batterierna på "ring"? Har jag förstått rätt då?
Tack!
Nej, batteriernas positiva kablar skall inte kopplas detta jacket!
Batteriernas positiva kablar går till lysdioderna (eller via omkopplare enligt din egen ritning).
"sleeve" skall kopplas till jord.
Batteriernas gemensamma minuskablar kopplas till "ring".
Se bilden.
Bild
Tack för förklaringen. Så det borde bli som såhär? Inte snyggt, men du förstår förhoppningsvis vad jag menar. Jorden för pickupen löds på samma sleeve som för batteriet?
Bild
Warwick, BC Rich, Ibanez, Rama Space Invader LED P-bas, Fender
Orange
JAM, T-Rex, MXR, EHX, Digitech, Voodoo Lab
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Bryta ström med inputjack?

Inlägg av Musikanten »

Det ser okej ut.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Rama
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 16:37
Ort: Metaltown

Re: Bryta ström med inputjack?

Inlägg av Rama »

kanon. då blir det till att köpa ett stereo jack :nickar:
Warwick, BC Rich, Ibanez, Rama Space Invader LED P-bas, Fender
Orange
JAM, T-Rex, MXR, EHX, Digitech, Voodoo Lab
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Bryta ström med inputjack?

Inlägg av Riboe »

Eftersom 3/4 av batteriernas energiinnehåll kommer att gå till spillo i motstånden blir ett lämpligt nästa steg att seriekoppla dioderna 3 och 3 (i serie med ett motstånd med en tredjedel av nuvarande värde).
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bryta ström med inputjack?

Inlägg av mrbaloo »

Riboe skrev:Eftersom 3/4 av batteriernas energiinnehåll kommer att gå till spillo i motstånden blir ett lämpligt nästa steg att seriekoppla dioderna 3 och 3 (i serie med ett motstånd med en tredjedel av nuvarande värde).
Ja, jag tänkte att det såg ut som om det var lite väl många motstånd. http://ledcalc.com" onclick="window.open(this.href);return false; brukar vara min vän i dessa sammanhang.
Användarvisningsbild
Rama
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 16:37
Ort: Metaltown

Re: Bryta ström med inputjack?

Inlägg av Rama »

Riboe skrev:Eftersom 3/4 av batteriernas energiinnehåll kommer att gå till spillo i motstånden blir ett lämpligt nästa steg att seriekoppla dioderna 3 och 3 (i serie med ett motstånd med en tredjedel av nuvarande värde).
Det blir lite svårt, då dioder och motstånd redan är parallellkopplade en och en, samt installerade i greppbrädan som är limmad tillbaks på halsen igen. Det var lite bökigt att få av greppbrädan och sen limma ihop det igen så det får nog vara. Men värt en tanke till ett eventuellt ytterligare bygge.

mrbaloo skrev: Ja, jag tänkte att det såg ut som om det var lite väl många motstånd. http://ledcalc.com" onclick="window.open(this.href);return false; brukar vara min vän i dessa sammanhang.
Jag tänkte att varje diod skulle vara individuellt parallellkopplad just för att jag inte vet livslängden eller kvalitén på dioderna och motstånden som jag köpte så om någon av dem skulle gå sönder så tänkte jag att det skulle vara smidigare att ha varje diod parallellkopplad med ett eget motstånd så att bara en diod slocknar och inte tre eller fler. Hittade en DIY guide för ingreppet och där var det ett motstånd till varje diod. Vågade inte tänka utanför lådan :mrgreen:
Warwick, BC Rich, Ibanez, Rama Space Invader LED P-bas, Fender
Orange
JAM, T-Rex, MXR, EHX, Digitech, Voodoo Lab
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bryta ström med inputjack?

Inlägg av mrbaloo »

Det är klart att det inte är fel, kanske lite komplicerat bara. Det blir säkert jättebra i slutändan.

Jag är nyfiken på slutresultatet.
Användarvisningsbild
Rama
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 16:37
Ort: Metaltown

Re: Bryta ström med inputjack?

Inlägg av Rama »

mrbaloo skrev:Det är klart att det inte är fel, kanske lite komplicerat bara. Det blir säkert jättebra i slutändan.

Jag är nyfiken på slutresultatet.
Resultatet är ju egentligen klart och jag blev ganska nöjd. Det var bara det att jag inte fick mono-jacket att fungera som en brytare, därav ovan nämnda undran kring stereo-inputjack. Såhär ser det ut nu iaf och förhoppningsvis på samma sätt efter att stereojacket är installerat. Nu hamnade bilderna tyvärr på sniskan.
Bild

Bild

Bild

Bild
Warwick, BC Rich, Ibanez, Rama Space Invader LED P-bas, Fender
Orange
JAM, T-Rex, MXR, EHX, Digitech, Voodoo Lab
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Bryta ström med inputjack?

Inlägg av Musikanten »

Vilket jobb du har lagt ner! :clappy:
Seriekoppling heter det när man strömbegränsar en lysdiod med ett motstånd.
Rätt ska va´rätt. :D
Lycka till med stereojacket!
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Bryta ström med inputjack?

Inlägg av Phear »

Snyggt. Passar bra på den basen!
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Skriv svar