Brumfria mickar till J

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Brumfria mickar till J

Inlägg av Seaweed »

Spelar oftare och oftare solad mick på min amerikanska J men det funkar inte riktigt så fort man blir sugen på lite overdrive då brummet är starkare än starkast.

Har ett set Custom Shop '60s i just nu som dessutom är ganska så tama i karaktären. Vad har jag för brumfria alternativ i någon lite hetare liga? Är inte ute efter något vintage, antar jag. Tror jag har ett set amerikanska original-pickups ligger också men misstänker att dem inte är mycket bättre.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Brumfria mickar till J

Inlägg av Seaweed »

Kanske är lättare och billigare att bara skärma av alla utrymmen?
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Brumfria mickar till J

Inlägg av Roger Hedin »

Seaweed skrev:Kanske är lättare och billigare att bara skärma av alla utrymmen?
Skärmning gör en del, men definitivt inte allt. Det finns en uppsjö pickuper med dubbla spolar som motar Olle/brummet i grind. DiMarzio, Seymour Duncan och alla andra gör sådana. På min Lakland Bob Glaub PJ sitter en sådan i stallpositionen; den låter hur bra som helst, men jag kommer inte ihåg vilken tillverkare det är. OEM liksom...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Brumfria mickar till J

Inlägg av Musikanten »

Visst hjälper det att skärma när det gäller kapacitivt kopplade störningar.
Jag brukar rekommendera denna tråden:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=51671#p976669" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ingvar -
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Brumfria mickar till J

Inlägg av kmo »

Singlecoil är singlecoil. Dom brummar solade. T ex Dimarzios klassiska 70s låter skitbra men inte helt hundra singlecoil. Har aldrig haft en skärmad bas, har liksom aldrig sett det som ett problem. En bra bas brusar inte, då spelar man alldeles för lågt... Men, visst. Om det går att skärma bort singlecoilbrummet så är det ju grymt, det är ju karaktären och inte brummet man vill åt.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Brumfria mickar till J

Inlägg av Musikanten »

Brus och brum är två olika saker.

Jag ville helst inte tjata om detta mer, men det finns kapacitivt kopplade störningar från elnätet (50 Hz) som kan höras tack vare en dåligt skärmad bas.

Det finns elektromagnetiskt kopplade störningar som påverkar mickarna direkt, t.ex. närheten av en nät-transformator, trots en perfekt skärmad bas.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Brumfria mickar till J

Inlägg av Body&Soul »

Tjata på Ingvar, det behövs. Ämnet är så märkligt att det antingen är elektronik eller astrologi. Inom bägge områdena krävs någon som kan tolka tecknen :-)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Brumfria mickar till J

Inlägg av mikkejohansson »

Model J är knäpptysta. Lite mer muskler än standard-jazz men inte SUPER-heta. Kanske nåt att kolla på?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Brumfria mickar till J

Inlägg av Seaweed »

mikkejohansson skrev:Model J är knäpptysta. Lite mer muskler än standard-jazz men inte SUPER-heta. Kanske nåt att kolla på?
Ja dessa ska jag absolut kolla in.

Var för övrigt nere i repan nyss och testade lite. Upplevde inte i närheten samma mängder oljud som de senaste två livespelningarna (trots att dessa haft isolerade faser osv). Antar att detta är det som Musikanten benämner som kapacitiv störning då, kanske. Ska följa guiden i tråden och testa skärma, men ska också kolla på ny(a) mick(ar).
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Brumfria mickar till J

Inlägg av strummer »

Jag tycker både Aguilar 4J-HC och Sadowskys humcancelling är bra, inte 100% singelcoilljud men nära nog för mig:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3157
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Re: Brumfria mickar till J

Inlägg av Surfin' »

Model J låter alldeles för mycket P-bas/humbucker för min del. Har gått över till EMG nu på min J och är sjukt nöjd!
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Brumfria mickar till J

Inlägg av Grundström »

Surfin' skrev:Model J låter alldeles för mycket P-bas/humbucker för min del. Har gått över till EMG nu på min J och är sjukt nöjd!
Håller med, Model J låter inte jazzbas, bra eller dåligt beror väl på. Men de är definitivt mörka i karaktären.

DiMarzio Area J och Ultra Jazz däremot låter jazzbas OCH är brumfria. :tummenupp:
//Emil
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Brumfria mickar till J

Inlägg av BasBert »

Här menas väl brumfria non-active mickar? Aktiva basmickar typ EMG brummar 0. Finns säkert fler men å andra sidan blire mer hightech-ljud med aktivt, om man föredrar ett mer "rostigt analogt ljud" :nickar:
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Brumfria mickar till J

Inlägg av allan »

Kolla in Seymour duncans "hot stack för jazz" STK-J2.....

När man efter tag vant sig låter vanliga fender single-coil luddiga och ofokuserade..

Bra slapsound på köpet.

OBS! Seymour duncans egna video på ovanstående är inte representativ....
Skriv svar