Basen tystnade

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Basen tystnade

Inlägg av svekke »

Jag vet inte hur jag ska söka på detta, men det finns säkert trådar om det.

I kväll när vi övade inför spelning på söndag tystnade min bas (Washburn wb-66) plötsligt. Jag hade burit den från ett rum till ett annat och när jag kopplade in den igen så kom det inget ljud ur den. En backup-bas funkade, så det är varken stärkare eller sladd som gett sig.
När jag kom hem så tittade jag innanför luckan, men jag kan inte se några lösa sladdar eller uppenbara fel (något smält eller bränt). Min fråga är: hur felsöker jag? Jag har inte den blekaste aning om baselektroniken och om jag kan mäta någonstans för att se var problemet finns. Basen är passiv.

Kan jag göra något själv eller krävs verkstad? Finns det någon guide på nätet? Jag har vanlig multimeter, men inga finelektronik-verktyg.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: Basen tystnade

Inlägg av peppe »

Vet du om inputjacket är ett vanligt ett eller typen som Ibanez brukar köra med dvs. allt är inbyggt som i ett rör/tub? Fruktansvärt opålitlig konstruktion! Isåfall måste du mäta den med kabeln i.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Basen tystnade

Inlägg av svekke »

Inputjacket är öppet, man ser alla anslutningar. Jag skruvade loss det och drog försiktigt i anslutningarna eftersom jag först tyckte mig se något fel på ledningen, men det visade sig vara smuts på utsidan.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Basen tystnade

Inlägg av Riboe »

Antagligen kortis, om något lossnat borde det brumma. Först pluggar du i en kabel och mäter resistansen från andra änden av kabeln, med volym och ton på max. Det skall vara minst några kiloohm.

Om det är balanskontroll på basen (dvs ej volymkontroll för vardera pickup) kan du vrida ned volymen och mäta på volympoten, den pinnen som varken går till "jord" eller utgångsjacket. Fortfarande kortis? Då ligger felet tidigare (eller precis där du mäter).
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Basen tystnade

Inlägg av svekke »

Det är två mickar, volym och ton för vardera samt en trevägsomkopplare för hals-, stall- eller båda mickarna. Jag ska försöka mäta i kväll. Förtydligande Riboe: du menar att jag pluggar i instrumentkabeln i basen men inte i förstärkaren och mäter från öppna kontakten till olika punkter innanför pluggen? Jag är rostig på mätning...
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Basen tystnade

Inlägg av Riboe »

svekke skrev:Det är två mickar, volym och ton för vardera samt en trevägsomkopplare för hals-, stall- eller båda mickarna. Jag ska försöka mäta i kväll. Förtydligande Riboe: du menar att jag pluggar i instrumentkabeln i basen men inte i förstärkaren och mäter från öppna kontakten till olika punkter innanför pluggen? Jag är rostig på mätning...
Ja, det första kan du ju göra utan att öppna basen. Mät mellan "tip" och "sleeve" på den fria telepluggen. När du mäter vidare kan du fortsätta mäta mot "sleeve" eller t ex mot höljet på någon pot. Med volymkontrollerna i mittläge skall du åtminstone inte ha kortis.

Titta noga efter korta avstånd mellan "kopplingspunkter" och även avstånd till omgivning inkl luckans insida (som kanske är "jordad" via folie eller grafitfärg). Får du förresten ljud ur basen med luckan borttagen?
Eftersom du har två pickuper och basen är helt tyst borde felet finnas i övrig elektronik.

Om du hade haft ett sådant rörformat uttag som peppe nämnde ovan skulle jag ha föreslagit att du efter ipluggning drar ut telepluggen 1-2 mm ur basen. Det är nämligen vad jag numera måste göra med en av mina kablar, annars blir det helt tyst.
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Basen tystnad

Inlägg av svekke »

Jag har mätt överallt där jag kommer utan att riva på ovansidan av basen. Så vitt jag har kunnat bedöma har jag anslutning överallt. Jag har nollresistans överallt där jag vill ha anslutning. Det enda som jag är osäker på hur jag ska mäta är om det kommer signal från mickarna in till volymkontrollen. Någon som kan upplysa mig?
Det verkar ju märkligt att båda mickarna skulle lagt av exakt samtidigt?
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Basen tystnade

Inlägg av svekke »

Tack Maxoges:-). För mig betyder det verkstad, eftersom jag inte förstår elektroniken tillräckligt för att ge mig på något sådant.
Vem vänder man sig till i Stockholm eller söderort?
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3411
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Basen tystnade

Inlägg av maxoges »

Bara att köpa en lödkolv på kjell&co och värma alla löd-kontaktpunkter till att börja med.

Den har väl samma layout som en rickenbacker?
Bild
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Basen tystnad

Inlägg av Riboe »

svekke skrev:Jag har mätt överallt där jag kommer utan att riva på ovansidan av basen. Så vitt jag har kunnat bedöma har jag anslutning överallt. Jag har nollresistans överallt där jag vill ha anslutning. Det enda som jag är osäker på hur jag ska mäta är om det kommer signal från mickarna in till volymkontrollen. Någon som kan upplysa mig?
Det verkar ju märkligt att båda mickarna skulle lagt av exakt samtidigt?
Bra att du har kontakt dvs inte avbrott. Jag nämnde 2 mätningar för att avgöra om det är kortis

(1)
Finns det stereojack på basen (se maxoges schema)? I så fall mät på monojacket med vanlig instrumentkabel.
Lägg märke till att du inte skall ha "kontakt" mellan kabelns top och sleeve. Med alla potar i mittläge (OBS), skall du ha åtminstone några kiloohm. (Troligen runt 100 kohm.)

(2)
När du har luckan av, mät mellan volympotarnas mittersta anslutning och hölje (se maxoges schema). Du skall inte ha mindre än några kiloohm där. Och som sagt kolla visuellt efter ev. kortis.

Om den första mätningen ger noll ohm, kolla jacken och ledningarna därifrån till volymkontrollerna
Om den andra mätningen ger noll ohm, kolla omkopplaren och ledningarna till denna.
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Basen tystnade

Inlägg av svekke »

Tack för snyggt schema! Principen är densamma, men jag har bara monojack och de har dragit annorlunda. Trevägsswitchen verkar ligga sist i kretsen, det går mick-volym-ton-switch-jack.

1. Jag missförstod där, men det verkar stämma.

Jag hade inte fattat det du skrev om att luckan hade med jorden att göra och att det därmed inte går att spela med luckan borta. Just nu funkar basen, så det troligaste är väl att jag har glapp eller en klen lödning någonstans. Jag får åtminstone löda om där det ser rackligt ut och därutöver hoppas på det bästa.

Tack så mycket för hjälpen, jag har lärt mig en del på detta!
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Basen tystnade

Inlägg av Riboe »

svekke skrev: ... Jag hade inte fattat det du skrev om att luckan hade med jorden att göra och att det därmed inte går att spela med luckan borta. ...
Nej, tvärtom. Det kan bli kortis mot luckans insida.
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Basen tystnade

Inlägg av svekke »

OK.
Basen var snäll på dagens kyrkspelning (men jag hade en backup redo). Jag ska gå igenom risiga lödningar härnäst.

Tack för all hjälp!
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Skriv svar