Musicman Stingray Brus

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Päng
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 20:16
Ort: Årsta

Musicman Stingray Brus

Inlägg av Päng »

Hej,

har en liten undring och jag har försökt kolla lite i forumet men inte hittat ett exakt lika fall.

Har en Musicman Stingray som brummar lite. Speciellt när man kopplar på dist/overdrive. Märkte det nu när jag kopplar in den i min Darkglass B7K. Brummar lite annars också men nästan inte märkbart.

Om man då tar på pottarna på basen försvinner det. Mest treble potten men om man tar eller släpper på strängarna spelar ingen roll.

Någon som vet vad det beror på?

Kollat på shielding och koppartejp osv eller det kanske bara är så att Musicman gjorda då och då brusar.
Warwick Thumb BO 5 '01
Warwick Pro Series Corvette 5 Fretless
Woodo B7 Bubinga
Woodo B7 Walnut
Musicman Stingray
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1695
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Musicman Stingray Brus

Inlägg av bassace »

Är det brus eller brum? Det är helt olika saker.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Musicman Stingray Brus

Inlägg av Musikanten »

Päng skrev: Har en Musicman Stingray som brummar lite. Speciellt när man kopplar på dist/overdrive. Märkte det nu när jag kopplar in den i min Darkglass B7K. Brummar lite annars också men nästan inte märkbart.
Om man då tar på pottarna på basen försvinner det. Mest treble potten men om man tar eller släpper på strängarna spelar ingen roll.
Brummet beror troligen på dålig intern skärmning av basens elektronik (om det är passiva mickar).
Dessutom verkar stallet vara ojordat eftersom det inte blir någon skillnad om du rör vid strängarna.
En DVM (multimeter) att mäta med är nödvändig vid liknande problem.
Kanske någon tidigare ägare har missat något t.ex. vid mikbyte.
En bas eller gitarr skall inte behöva brumma/surra p.g.a. kapacitivt alstrade störningar.
Några har fått bra skärmningsresultat med elektriskt ledande färg. Lite enklare att jobba med än metallfolie.
Om basen redan har skärmning så kolla att den har kontakt med en lämplig jordpunkt!

I denna tråden kan du få lite tips: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=3&t=76850
- Ingvar -
Päng
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 20:16
Ort: Årsta

Re: Musicman Stingray Brus

Inlägg av Päng »

Tack för bra tips!

Det är aktiva mickar på denna. En Musicman Humbucker.
Hjälper skärmningen ändå?

Det är brum tror jag vid närmare eftertanke.
Warwick Thumb BO 5 '01
Warwick Pro Series Corvette 5 Fretless
Woodo B7 Bubinga
Woodo B7 Walnut
Musicman Stingray
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Musicman Stingray Brus

Inlägg av Musikanten »

Hej!
Om du har en multimeter (köp annars) kan du kanske själv kontrollera vissa saker som jag skrev tidigare, t.ex. jordning av stallet.
Kanske utrymmet där preampen finns kan skärmas bättre?
Att brummet blir mer störande med pedal/dist är inte konstigt eftersom det förstärks lika mycket som det önskade ljudet.
En humbucker motverkar störningar från induktiva fält men inte från kapacitivt kopplade.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Musicman Stingray Brus

Inlägg av mrbaloo »

Päng skrev:Tack för bra tips!

Det är aktiva mickar på denna. En Musicman Humbucker.
Hjälper skärmningen ändå?

Det är brum tror jag vid närmare eftertanke.
Musicman har passiva mickar men aktiv pre-amp. Däremot finns det aktiva utbytesmickar från tredje part att köpa om man vill.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Musicman Stingray Brus

Inlägg av Musikanten »

Tack för info, mrbaloo!

Särskilt känslig för kapacitiva störningar är kablarna från pickupen till input på pre-amp.
Där sker mycket förstärkning och då är det viktigt med bra skärmning runt kablarna.

Hittade denna sida på nätet som handlade om olika årgångar av Stingray pre-amps och pic-ups.
Är det någon bild som stämmer med ditt exemplar?
http://www.musicmanbass.org/mycustompage0019.htm
- Ingvar -
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Musicman Stingray Brus

Inlägg av mrbaloo »

Musikanten skrev:Tack för info, mrbaloo!

Särskilt känslig för kapacitiva störningar är kablarna från pickupen till input på pre-amp.
Där sker mycket förstärkning och då är det viktigt med bra skärmning runt kablarna.

Hittade denna sida på nätet som handlade om olika årgångar av Stingray pre-amps och pic-ups.
Är det någon bild som stämmer med ditt exemplar?
http://www.musicmanbass.org/mycustompage0019.htm
Den sidan är jättebra men tyvärr lite "90-tal" ut utformningen. Där har jag hämtat mycket info, bla. när jag bytte ut hela pre-ampen mot en helt ny (från Musicman) och när jag reparerade min trasiga pre-amp genom att byta ut alla elektrolytkondensatorer och även op-ampen.

https://basgitarr.wordpress.com/2013/07 ... -lsningen/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://basgitarr.wordpress.com/2015/12 ... y-pre-amp/" onclick="window.open(this.href);return false;


/Martin
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Musicman Stingray Brus

Inlägg av Musikanten »

Martin, vad jag kan se av dina bilder på hemsidan, så är kablarna mellan pick-up och pre-amp oskärmade.
Då är min fråga: är det någon typ av skärmning i utrymmet där allt finns (metallfolie eller skärmfärg) ?
Tyvärr tror många att det räcker med en humbuckermick för att slippa brum. Så är inte verkligheten.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Musicman Stingray Brus

Inlägg av mrbaloo »

Musikanten skrev:Martin, vad jag kan se av dina bilder på hemsidan, så är kablarna mellan pick-up och pre-amp oskärmade.
Då är min fråga: är det någon typ av skärmning i utrymmet där allt finns (metallfolie eller skärmfärg) ?
Tyvärr tror många att det räcker med en humbuckermick för att slippa brum. Så är inte verkligheten.
Faktiskt är det ganska dåligt med skärmfärg i min SR4a. Men på nåt vis fungerar det jättebra för mig utan några problem med störningar.

Jag håller med dig i allt när det gäller skärmning av anslutningskablar. Det behövs oavsett humbucker eller inte.

Eller har musicman "osynlig" skärmfärg. Jag har bara sett svart sån färg tidigare.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Musicman Stingray Brus

Inlägg av Musikanten »

Jag har bara sett mörkgrå skärmfärg.
Beträffande pickupkablar så är det en fördel om signalkabeln och jordkabeln är ihoptvinnade.
Visserligen blir det ingen bra skärmning, men avsevärt bättre än om de ligger var för sig.
Jag testade det en gång på min P-bas.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Musicman Stingray Brus

Inlägg av Musikanten »

På tal om olika orsaker till brum eller surr...
Måste berätta om detta. Inget livsviktigt, men ändå.

Det var så att jag köpte en nästan oanvänd Squier Jazzbas av en tjej som tröttnat ganska fort på att lära sig spela bas. Det medföljde en 15 W förstärkare, stämmare, ställ, instrumentkabel och softcase.
Allt i nyskick.
Instrumentkabeln hade jag inte provat förrän idag eftersom jag redan hade en som jag brukade använda när jag spelar för mig själv "på kammaren". Slumpen gjorde att jag nu pluggade in just denna kabel mellan basen och förstärkaren. Volympoten på basen var ungefär i mittläge eftersom jag ville spela svagt med hänsyn till grannen. Då upptäcker jag att det surrar lite svagt från basen som jag tidigare fixat skärmningen på. Den hade varit helt fri från surr sedan dess.
Jag blev förvånad och satte poten på max utan att spela. Surret försvann på maxvolym, därefter provade jag med nollvolym. Då var den också utan surr!

Tittade närmare på instrumentkabeln och läste: "Fender Instrument Cable made in China".
Flera ställen på kabeln är märkt "Professional noiseless cable". :D
Vid kontrollmätning av kabeln är den helt OK så jag utgår ifrån att skärmningen i kabeln är för gles.
Ett exempel på hur lätt man kan bli lurad när man letar efter orsaker till brum och surr.
Man lär så länge man lever...
- Ingvar -
Skriv svar