vilken swith? omkopplare 2/8 ohm högtalare

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

vilken swith? omkopplare 2/8 ohm högtalare

Inlägg av motorman »

Hej
Jag vill modda min Acoustic 408 (4x15") högtalare. Jag har tänkt ut ett sätt att koppla mellan 2/8 ohm som jag tror funkar. Anledningen att jag vill göra detta är att jag bara måste få veta hur den låter ihop med min 1963 Fender Showman topp.
Jag behöver köpa en 4pdt (four-pole-double-switch) men jag kan inte el så bra så jag vet inte
vad skall jag köpa för switch som pallar med det som skall gå genom ledningarna (watt, volt, ampere, musik ....)?

Kan även vara bra med en switch som är "låsbar" så att man inte kommer åt den av misstag.


Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: vilken swith? omkopplare 2/8 ohm högtalare

Inlägg av Riboe »

Det kryllar inte av 4-poliga omkopplare med lagom strömtålighet. Men jag kan inte se någon anledning till att inte koppla ihop mittpunkterna i de båda paren i serieparallellkopplingen (8 ohm). Då räcker det med en 2-polig omkopplare. Den behöver dock tåla dubbel ström (hela resp halva strömmen) jämfört med det 4-poliga fallet (halva resp fjärdedel av strömmen). 10 A borde räcka med originalelementen. Ohms lag ger att ström = kvadratroten ur (effekt / resistans).
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: vilken swith? omkopplare 2/8 ohm högtalare

Inlägg av motorman »

Riboe skrev:Det kryllar inte av 4-poliga omkopplare med lagom strömtålighet. Men jag kan inte se någon anledning till att inte koppla ihop mittpunkterna i de båda paren i serieparallellkopplingen (8 ohm). Då räcker det med en 2-polig omkopplare. Den behöver dock tåla dubbel ström (hela resp halva strömmen) jämfört med det 4-poliga fallet (halva resp fjärdedel av strömmen). 10 A borde räcka med originalelementen. Ohms lag ger att ström = kvadratroten ur (effekt / resistans).
Tack för ditt svar. Jag misstänkte att det fanns ett enklare sätt att koppla men jag är en bit utanför min "kompetens comfort zone" här. Jag chansade och beställde detta:
http://www.mouser.se/ProductDetail/Gray ... SYiOh6Q%3d

Den är på 5 A. Då räcker det för 4-polig omkoppling?
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: vilken swith? omkopplare 2/8 ohm högtalare

Inlägg av Riboe »

motorman skrev: ...
Den är på 5 A. Då räcker det för 4-polig omkoppling?
Det bör räcka. (Det är väl 100W element i en sån där låda?).
Man kopplar för övrigt inte om med effekt pålagd så det finns nog god marginal.

(Mitt förslag till högtalarkoppling kan benämnas parallellserie i stället för det vanliga serieparallell. Anledningen till att man aldrig ser detta är nog rent praktisk: det behövs ju en extra kabelstump för att koppla ihop högtalarna.)
Skriv svar