Riktningsberoende brus

Prata om mickar och elektronik
honken76
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 05 jan 2014, 14:10

Riktningsberoende brus

Inlägg av honken76 »

Jag har gått igenom många trådar här i forumet om surr och brus, men har inte hittat något som riktigt stämmer med mitt problem. Jordfel eller skärmningsproblem?

Jag har en Ibanez EDB550 med två aktiva pickups, volym, balans, bas och diskant på basen. När jag har balansen i mitten, dvs båda pickups på samma nivå är basen knäpptyst. Vrider jag däremot mot obalans mellan pickuperna börjar det brusa, oavsett mot vilken pickup. Det förstärkts sedan även om jag vrider upp diskanten.Det intressanta är även att surret är riktningsberoende, dvs vrider jag basen i olika riktningar ökar och minskar bruset, och i en riktning är bruset obefintligt. Det spelar ingen roll om jag tar på basen strängar, vrider lite på telekabel, vidrör vreden eller annat, eller om jag går närmare eller längre från förstärkaren. Jag har testat att byta batteri, provat fyra olika telekablar, och testat på två olika förstärkare samt provat att släcka lampor och övrig utrustning som kan skapa störningar (kanske inte alla?).

När jag sökt på andra forum om detta hittade jag följande på Talkbass:

"All the EDBs I've owned, played and tested had a hiss when both pickups were not
selected (confirmed by other owners btw), while dead silent when both were used.
SR is dead silent no matter the settings while the EQ is far more versatile."

Någon som kan ha en idé om vad som är fel, eller vad jag borde prova mer? Dags att byta elektronik eller tom bas...? Eller är det värt att skärma av hela innandömet som finns så bra beskrivet?
Ibanez EDB550
Yorkville Y200B
Genz-Benz 6.0 Shuttle
TKS2128
Användarvisningsbild
Kalle_in_Sweden
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 23 apr 2008, 16:55
Ort: Akalla/Stockholm

Re: Riktningsberoende brus

Inlägg av Kalle_in_Sweden »

Hej
Är det verkligen ett "brus"(sss ljud) du hör och inte lågfrekvent (50-100Hz) brum.
Jag tror att du har problem med ett elektromagnetiskt fält från en nätspänningsansluten apparat eller kabel i rummet där du håller till.
Att "bruset/brummet" ökar/minskar när du vrider runt basen i olika fysiska positioner tyder på detta.
Jag har ett liknande problem i mitt "musikrum" i radhuset undervåning , då det sannolikt går en kraftig nätkabel strax utanför huset..
Att "bruset/brummet" minskar när du stället pickupbalansen i mitten beror på att pickuperna då sannolikt skapar en "humbucker" effekt och tar ut brummet.
/Kalle
Yamaha RBX 270 bass
TC Electronic BG 250-115 Mk1 Combo
Laney DB150 amp / Behringer BA115 speaker
http://www.soundclick.com/kalleinsweden" onclick="window.open(this.href);return false;
https://app.box.com/s/numjmcc1x8vzjsgc3d7l" onclick="window.open(this.href);return false;
honken76
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 05 jan 2014, 14:10

Re: Riktningsberoende brus

Inlägg av honken76 »

Det stämmer bra, rätt benämning är säkert "brum" då det är lågfrekvent 50Hz-aktigt. Några tips på vad man kan göra och ifall skärmning skulle göra någon skillnad? Ska prova att stänga strömmen till huset och se vad det gör för skillnad (känns inte som en slutgiltig lösning..). Provade ändå att ta basen kopplat till en hörlursförstärkare med ut ur huset och det gjorde ingen större skillnad. Kanske får ta en promenad med basen till skogen :-)
Ibanez EDB550
Yorkville Y200B
Genz-Benz 6.0 Shuttle
TKS2128
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Riktningsberoende brus

Inlägg av Musikanten »

honken76 skrev: Ska prova att stänga strömmen till huset och se vad det gör för skillnad (känns inte som en slutgiltig lösning
Jag tror att du skall leta efter någon typ av transformator i närheten som påverkar basens mickar induktivt eftersom störningarna är riktningskänsliga.
- Ingvar -
Skriv svar