Nya mickar..

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

Nya mickar..

Inlägg av Shezay »

Löst..
Senast redigerad av Shezay den sön 18 sep 2016, 19:26, redigerad totalt 1 gånger.
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya mickar..

Inlägg av Roger Hedin »

Spelar du drop B på vanlig E-sträng? Då spelar inte mikarna någon roll; du får ingen som helst klarhet och attack då hur du än byter puppor. Det är som att sätta 16-tumsdäck på 15-tumsfälg. Jag skulle hellre prova att sätta på ett set femsträngat och slopa G-strängen. Alternativt köpa de fetaste fyrsträngade som finns. Om du bara ska droppa den lägsta och ha kvar resten i normalstämning så kan du ju byta E-strängen mot en B-sträng. Det är ju lätt gjort på Warwick med Just-A-Nut och stallet som du bara hakar i/ur...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

Re: Nya mickar..

Inlägg av Shezay »

Roger Hedin skrev:Spelar du drop B på vanlig E-sträng? Då spelar inte mikarna någon roll; du får ingen som helst klarhet och attack då hur du än byter puppor. Det är som att sätta 16-tumsdäck på 15-tumsfälg. Jag skulle hellre prova att sätta på ett set femsträngat och slopa G-strängen. Alternativt köpa de fetaste fyrsträngade som finns. Om du bara ska droppa den lägsta och ha kvar resten i normalstämning så kan du ju byta E-strängen mot en B-sträng. Det är ju lätt gjort på Warwick med Just-A-Nut och stallet som du bara hakar i/ur...
Nej jag spelar med tjockare strängar, kommer inte exakt ihåg vad det var men har för mig E strängen är en .125 osv neråt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Nya mickar..

Inlägg av RolleHarris »

EMG funkar väldigt bra till metal då de ger tryck och fläsk. Är det jazz mickar på din bas?
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

Re: Nya mickar..

Inlägg av Shezay »

RolleHarris skrev:EMG funkar väldigt bra till metal då de ger tryck och fläsk. Är det jazz mickar på din bas?
Yes, passiva mec jazz mickar. Det är originalmickarna som sitter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

Re: Nya mickar..

Inlägg av Shezay »

Shezay skrev:
Roger Hedin skrev:Spelar du drop B på vanlig E-sträng? Då spelar inte mikarna någon roll; du får ingen som helst klarhet och attack då hur du än byter puppor. Det är som att sätta 16-tumsdäck på 15-tumsfälg. Jag skulle hellre prova att sätta på ett set femsträngat och slopa G-strängen. Alternativt köpa de fetaste fyrsträngade som finns. Om du bara ska droppa den lägsta och ha kvar resten i normalstämning så kan du ju byta E-strängen mot en B-sträng. Det är ju lätt gjort på Warwick med Just-A-Nut och stallet som du bara hakar i/ur...
Nej jag spelar med tjockare strängar, kommer inte exakt ihåg vad det var men har för mig E strängen är en .125 osv neråt.

*edit* det kan vara 50-115 som sitter på. Kanske ska prova byta upp mig till 130 innan jag överväger nånting som har med mickar och göra.

Skickat från min iPhone med Tapatalk


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
Skriv svar