Dimarzio Ultra Jazz!

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Dimarzio Ultra Jazz!

Inlägg av allan »

Fick så äntligen ändan ur och köpte ett set Ultra jazz mickar till USA-jazzbasen -02. Har fått en känsla av att UJ runt om på nätet hamnat i kategorin "scoopade, anti-singelcoil" och oförenligt med trad. jazzbassound osv, men det skall man ta med en nypa salt.....

Jag tycker att de är fantastiskt bra mickar. Bra utsignal med en gnutta kompression, "soniskt breda" (Fy fan vad det lät, men ändå.,,), balanserade och framför allt fokuserade. Och tysta; de är humbuckers.

Själv hade jag nog gärna haft lite mer "hajtäck stuk med steroid-mellanregister", o var lite gnällig de första 15 minuterna, men efter ett tag får man känslan av att det är precis så här ett par moderna jb-mickar skall låta för att soundet skall hålla över tid.

Känns som ett rejält lyft jämfört med orginalmickarna, och detta för 1300kr hos tysken. Rekommenderas! :D
robinmag
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 13 mar 2016, 14:58

Re: Dimarzio Ultra Jazz!

Inlägg av robinmag »

Jag funderar på att göra exakt lika, hur blev skillnaden i det lägre mellanregistret och botten? Jag är ute efter mer bas men fortfarande tydlig. Jag blev tipsad om just de mickarna, så jag blev glad nu när jag såg ditt inlägg :)
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Dimarzio Ultra Jazz!

Inlägg av allan »

Jämfört med mina tidigare fender-orginalmickar är både bas o lowmid av en helt annan kaliber. Mer o bättre, helt enkelt. Och jag tycker nog att just tydligheten är den stora förtjänsten jämfört med spretiga singelcoil-mickar.

Effektivt och lättrattat!
RexHunter
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: Dimarzio Ultra Jazz!

Inlägg av RexHunter »

Kan bara hålla med, har UJ på min Am std -05 sedan ett par år. Helnöjd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
robinmag
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 13 mar 2016, 14:58

Re: Dimarzio Ultra Jazz!

Inlägg av robinmag »

Tack! Jag har redan beställt nu, så skönt att ni är positiva :)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dimarzio Ultra Jazz!

Inlägg av Roger Hedin »

Och så förfasas "dagens ungdom" över att man plockade ur originalskräpet ur 70-talsinstrumenten och satte i DiMarzio, Mighty Mite eller dåtidens Rolls Royce: Schecter. Allt som gör ett instrument till ett bättre instrument är bra. Allt annat är bara för att glädja Knut Knutsson.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Dimarzio Ultra Jazz!

Inlägg av Enbasist »

Intressant det där med att det som under en viss period (typ 70-talet) sågs som undermåligt och böts ut, nuförtiden många gånger prisas som ett 'ballt vintage sound'.
Även dom berömda jazzbas mickarna från 60-talets första år rök ju rätt friskt ett tag till förmån för div DiMarzio mm... och senare Bartolini och EMG.
Det intressanta är ju att då sågs det av många som en naturlig uppgradering... inte lika mycket nu ;)
Tydligen väldigt mycket en mental inställning och förväntningar spelar en stor roll tror iaf jag. Har själv gått igenom det mesta i jazzbas pu'p väg och kan inte direkt säga att jag har facit även om jag kanske är lite lugnare och klokare nu. Dom flesta pup's har ju sina för- och nackdelar och än så länge har jag inte stött på den optimala även om jag gärna vill tro det ibland i samband med byte :)
robinmag
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 13 mar 2016, 14:58

Re: Dimarzio Ultra Jazz!

Inlägg av robinmag »

Jag försöker att kisa igenom mitt "retro-luftslott" ibland :)
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Dimarzio Ultra Jazz!

Inlägg av allan »

En tendens täcker alltid en annan, sade filosofen.....

Undrar om det inte snart är dags för de aktiva mickarnas återkomst?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dimarzio Ultra Jazz!

Inlägg av Roger Hedin »

allan skrev:En tendens täcker alltid en annan, sade filosofen.....

Undrar om det inte snart är dags för de aktiva mickarnas återkomst?
De är redan här. Jag har EMG JX på Bizzotto-kroppen. Mina favoriter hittills på Jazzbasen är de ursprungliga EMG J. De satt på i 20 år tills jag klöste hål på höljena och de dog.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Dimarzio Ultra Jazz!

Inlägg av allan »

Tycker mig ha märkt denna trend på Talkbass...

Du som har koll Roger:

Om man vill ha lite mer hajträck-sound, tyo MonoNeons diskant-mellan register, vad skall man ha för mickar då? Eller är det en preamp-fråga?
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Dimarzio Ultra Jazz!

Inlägg av gthyni »

någon som har erfarenhet av dessa och Duncans Apollo? Väsentlig prisskillnad... är det värt pengarna?
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dimarzio Ultra Jazz!

Inlägg av Roger Hedin »

allan skrev:Tycker mig ha märkt denna trend på Talkbass...

Du som har koll Roger:

Om man vill ha lite mer hajträck-sound, tyo MonoNeons diskant-mellan register, vad skall man ha för mickar då? Eller är det en preamp-fråga?
Jag vet inte om jag har koll direkt, men de brightaste jag någonsin haft är Q-Tuner. De gamla genomskinliga röda finns ju inte längre, men så här säger de: http://www.q-tuner.com/product-category/bass/" onclick="window.open(this.href);return false;

Så här såg mina ut:
Bild
En varning dock! Det var sån kraft i magneten att strängarna wobblade om man hade dem för nära. Backade man så förlorade man volymen man skulle vinna, men tonen var kvar. Otroligt hitech trots att de var passiva.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dimarzio Ultra Jazz!

Inlägg av Roger Hedin »

Vi får väl se om Lundgren Vintage är min grej; annars kanske dessa kan bytas/delbytas mot ett set UJ vad det lider...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Dimarzio Ultra Jazz!

Inlägg av Jensa »

Roger Hedin skrev:
allan skrev:Tycker mig ha märkt denna trend på Talkbass...

Du som har koll Roger:

Om man vill ha lite mer hajträck-sound, tyo MonoNeons diskant-mellan register, vad skall man ha för mickar då? Eller är det en preamp-fråga?
Jag vet inte om jag har koll direkt, men de brightaste jag någonsin haft är Q-Tuner. De gamla genomskinliga röda finns ju inte längre, men så här säger de: http://www.q-tuner.com/product-category/bass/" onclick="window.open(this.href);return false;

Så här såg mina ut:
Bild
En varning dock! Det var sån kraft i magneten att strängarna wobblade om man hade dem för nära. Backade man så förlorade man volymen man skulle vinna, men tonen var kvar. Otroligt hitech trots att de var passiva.
Läcker design. :)
Kul med något som ser lite annorlunda ut.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dimarzio Ultra Jazz!

Inlägg av Roger Hedin »

Jensa skrev:...Läcker design. :)
Kul med något som ser lite annorlunda ut.
Tyvärr har de gått mainstream och ändrat designen till det här vanligt osexiga:
Bild
TECEMGolini...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar