Stall jord

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Stall jord

Inlägg av boby »

Satte in en emg Mick i min mm sterling. Då premien hade lagt av. Fick ett Chema på att köra den passiv, men utsignalen blev väl klen. Men. Har haft i emg.n ett tag och funkade bra.kör den med endast volym. Blev kanon.sist gång började jag tappa signalen av och till,ibland lite och ibland helt. Bytte batteri idag och nu är signalen nästan borta, kändes som att jag hade lite sprak i ingångsjacket.

Tror att batterikontakten är ok. Blir förvånad för på chemapärmen finns ingen stalljord. Borde det inte vara det?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Stall jord

Inlägg av Roger Hedin »

EMG behöver ingen jord. Därför finns ingen.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: Stall jord

Inlägg av boby »

Synd. Hade kunnat vara en bra förklaring.undrar om det måste varakontakten från batteriet då. Skarvat på från orginal batteriluckan. Ändå varit noga att tvinna och krympslang på.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: Stall jord

Inlägg av ferm »

boby skrev:Synd. Hade kunnat vara en bra förklaring.undrar om det måste varakontakten från batteriet då. Skarvat på från orginal batteriluckan. Ändå varit noga att tvinna och krympslang på.
Du behöver löda för att säkerställa kontakten. Koppar oxiderar och då försvinner kontakten.

Att det fungerar i starkströmssammanhang är att spänningen då är så hög att den bryter igenom oxidskiktet.
För många basar är inte nog
Skriv svar