Enkel lösning för egen medhörning?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Peter B
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 01 apr 2011, 10:07

Enkel lösning för egen medhörning?

Inlägg av Peter B »

Hej,
En fråga angående medhörning och bas.
Jag har ofta problem med att höra mig själv på gig eftersom vi är många och kanalerna oftast inte räcker för att dra basen genom PA och monitorerna. Jag har ofta bara medhörning via min egen högtalare ut längs scengolvet.

Finns det någon lösning där en kort instrumentsladd går från basen in i en liten hörlursförstärkare som kan sitta i bältet och som splittar signalen till en in-earlur och även skickar signalen bypass till förstärkaren som vanligt?

Poängen är alltså att bara få förbättrad medhörning av mig själv. De andra hör jag via monitorerna.
Ett krav är ju förstås att signalen till basförstärkaren inte bryts om batteriet tar slut i bältesförstärkaren.

Det här skulle kunna vara en enkel lösning.
Finns det något sånt?

Peter
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Enkel lösning för egen medhörning?

Inlägg av Roger Hedin »

Peter B skrev:Hej,
En fråga angående medhörning och bas.
Jag har ofta problem med att höra mig själv på gig eftersom vi är många och kanalerna oftast inte räcker för att dra basen genom PA och monitorerna. Jag har ofta bara medhörning via min egen högtalare ut längs scengolvet.

Finns det någon lösning där en kort instrumentsladd går från basen in i en liten hörlursförstärkare som kan sitta i bältet och som splittar signalen till en in-earlur och även skickar signalen bypass till förstärkaren som vanligt?

Poängen är alltså att bara få förbättrad medhörning av mig själv. De andra hör jag via monitorerna.
Ett krav är ju förstås att signalen till basförstärkaren inte bryts om batteriet tar slut i bältesförstärkaren.

Det här skulle kunna vara en enkel lösning.
Finns det något sånt?

Peter
Jag kom och tänka på en annan variant; vår saxofonist har en sån här på notstället:
Bild
Jag har testat den som hemmastärkare: funkar kanon! Om du står vid en mikrofon hänger du den bara på stativet. En line från stärkaren och en från din egen mikrofon om du använder sån. Inte vad du frågade efter, men en annan lösning...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Enkel lösning för egen medhörning?

Inlägg av Seaweed »

Jag kör trådat in-ear, superbilligt och superenkelt:

- Köp valfri liten mixer att ha på eller i närheten av pedalbord (jag har en sån här: https://www.thomann.de/se/art_usb_mix.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)
- Köp ett par in-ear-lurar
- Köp en sån här att ha i bältet för snabb volymkontroll: https://www.thomann.de/se/fischer_amps_ ... mit_ls.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Köp en TRS-telekabel (som hörlursförlängning från mixer till beltpack)

Om det finns aktiva monitorer tar du bara en skarv från en sån in i mixern. Annars ber du om en egen aux send. En fin grej kan ju vara att ha en pre-amp/DI på bordet som du också kan koppla in i mixern och styra själv hur mycket du vill höra av din egen bas, jag gör detta endast om ljudteknikern inte fattar hur man skickar bas ordentligt eller om det blir panik på scenen (line från min Darkglass B7K).

Jag har buntat ihop hörlursförlängning + gitarrsladd med hjälp av en kabelstrumpa och lite eltejp. Smidigt.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Guran
Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 13:10
Ort: E-län

Re: Enkel lösning för egen medhörning?

Inlägg av Guran »

Det här är en billig och samtidigt flexibel liten pryl!
https://www.thomann.de/se/behringer_ma_400.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Antingen matar man den med DI-signal via XLR input, eller en line-signal via Monitor input, eller sätt en mic i XLR-ingången och placera den framför stärkaren.
Ett par lurar till det så är det klart!
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Enkel lösning för egen medhörning?

Inlägg av Seaweed »

Guran skrev:Det här är en billig och samtidigt flexibel liten pryl!
https://www.thomann.de/se/behringer_ma_400.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Antingen matar man den med DI-signal via XLR input, eller en line-signal via Monitor input, eller sätt en mic i XLR-ingången och placera den framför stärkaren.
Ett par lurar till det så är det klart!
Haft en sån.

Låter tyvärr skräp om dom... Pallar inte heta signaler alls.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Guran
Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 13:10
Ort: E-län

Re: Enkel lösning för egen medhörning?

Inlägg av Guran »

Seaweed skrev:
Guran skrev:Det här är en billig och samtidigt flexibel liten pryl!
https://www.thomann.de/se/behringer_ma_400.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Antingen matar man den med DI-signal via XLR input, eller en line-signal via Monitor input, eller sätt en mic i XLR-ingången och placera den framför stärkaren.
Ett par lurar till det så är det klart!
Haft en sån.

Låter tyvärr skräp om dom... Pallar inte heta signaler alls.
Nu vet jag ju inte hur heta signaler du menar, eller varför man ska mata den med sådana nivåer, men de gånger jag kört med "normala" signalnivåer, både XLR och line, så har jag iallafall aldrig fått den att låta illa.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Enkel lösning för egen medhörning?

Inlägg av Seaweed »

Guran skrev:
Seaweed skrev:
Guran skrev:Det här är en billig och samtidigt flexibel liten pryl!
https://www.thomann.de/se/behringer_ma_400.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Antingen matar man den med DI-signal via XLR input, eller en line-signal via Monitor input, eller sätt en mic i XLR-ingången och placera den framför stärkaren.
Ett par lurar till det så är det klart!
Haft en sån.

Låter tyvärr skräp om dom... Pallar inte heta signaler alls.
Nu vet jag ju inte hur heta signaler du menar, eller varför man ska mata den med sådana nivåer, men de gånger jag kört med "normala" signalnivåer, både XLR och line, så har jag iallafall aldrig fått den att låta illa.
I vårt fall aux-sends från vår mixer, line från DI samt vanlig mick-signal. Duger om man vill intonera med stämsången men låter inte bra nån stans i jämförelse mot en "vanlig" mixer :)

Man måste ge dom orimligt mycket signal från mixern för att volymen ska fungera i ett hårdare band vilket gör att allt ligger på gränsen till max hela tiden, typ.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Guran
Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 13:10
Ort: E-län

Re: Enkel lösning för egen medhörning?

Inlägg av Guran »

Seaweed skrev:
Guran skrev:
Seaweed skrev:
Guran skrev:Det här är en billig och samtidigt flexibel liten pryl!
https://www.thomann.de/se/behringer_ma_400.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Antingen matar man den med DI-signal via XLR input, eller en line-signal via Monitor input, eller sätt en mic i XLR-ingången och placera den framför stärkaren.
Ett par lurar till det så är det klart!
Haft en sån.

Låter tyvärr skräp om dom... Pallar inte heta signaler alls.
Nu vet jag ju inte hur heta signaler du menar, eller varför man ska mata den med sådana nivåer, men de gånger jag kört med "normala" signalnivåer, både XLR och line, så har jag iallafall aldrig fått den att låta illa.
I vårt fall aux-sends från vår mixer, line från DI samt vanlig mick-signal. Duger om man vill intonera med stämsången men låter inte bra nån stans i jämförelse mot en "vanlig" mixer :)

Man måste ge dom orimligt mycket signal från mixern för att volymen ska fungera i ett hårdare band vilket gör att allt ligger på gränsen till max hela tiden, typ.
Ok, I get your point! :tummenupp:
För min egen del så har jag hursomhelst trots "normal insignalnivå" haft tillräckligt mycket kvar att ge på volymkontrollen för att kunna orsaka grava hörselskador :D
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Enkel lösning för egen medhörning?

Inlägg av Seaweed »

Guran skrev:
Seaweed skrev:
Guran skrev:
Seaweed skrev:
Guran skrev:Det här är en billig och samtidigt flexibel liten pryl!
https://www.thomann.de/se/behringer_ma_400.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Antingen matar man den med DI-signal via XLR input, eller en line-signal via Monitor input, eller sätt en mic i XLR-ingången och placera den framför stärkaren.
Ett par lurar till det så är det klart!
Haft en sån.

Låter tyvärr skräp om dom... Pallar inte heta signaler alls.
Nu vet jag ju inte hur heta signaler du menar, eller varför man ska mata den med sådana nivåer, men de gånger jag kört med "normala" signalnivåer, både XLR och line, så har jag iallafall aldrig fått den att låta illa.
I vårt fall aux-sends från vår mixer, line från DI samt vanlig mick-signal. Duger om man vill intonera med stämsången men låter inte bra nån stans i jämförelse mot en "vanlig" mixer :)

Man måste ge dom orimligt mycket signal från mixern för att volymen ska fungera i ett hårdare band vilket gör att allt ligger på gränsen till max hela tiden, typ.
Ok, I get your point! :tummenupp:
För min egen del så har jag hursomhelst trots "normal insignalnivå" haft tillräckligt mycket kvar att ge på volymkontrollen för att kunna orsaka grava hörselskador :D
Skönt att det funkar för dig! :) man kanske borde testa sänka lite på stärkarna nån gång.


Eller inte ;)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Peter B
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 01 apr 2011, 10:07

Re: Enkel lösning för egen medhörning?

Inlägg av Peter B »

Hej alla,

Tack för era tips och råd!

Ibland kör jag på egen förstärkare men oftast på backline hos arrangörerna. Jag vet aldrig i förväg vad det finns för anslutningar på stärkaren där vi spelar. Jag har inget pedalbord.

Dessutom är teknikern nästan alltid arrangörens inhyrda och har fullt upp med att rådda ljud för vårt femmannablås, kör, lead, keyboard, elfiol m fl. Mina kopplingar kommer m a o långt ner på listan i ett alltid försenat soundcheck strax innan showtime. Det vore smidigt att slippa allt som har med hopkoppling med PA att göra och bara ta ut en hörlurssignal direkt från basen via bältesförstärkare och bypass till basförstärkaren utan inblandning av teknikern. Då kan jag fixa ihop det själv på en minut.

Jag ska kolla på era tips i helgen och se om de liknar vad jag letar efter.

Peter
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Enkel lösning för egen medhörning?

Inlägg av 5string »

Jag har samma problem, med att höra mig själv. Berätta gärna vad du kommer fram till. Har använt mig av en extra förstärkare ( Roland Street EX ) som monitor, men någon form av in ear vore ju bättre. Har ofta dragspel och trummor nära mig, vilket dränkar mitt basljud (återhörning). Ljudet ut i lokalen är inget problem.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Enkel lösning för egen medhörning?

Inlägg av Fredde79 »

Jag löste det så här: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=7&t=83369

Kanske inte kvalificerar som "enkel", men nog som lösning ;)

För den som inte orkar läsa hela det långa inlägget: det är alltså ett system för att själv kunna mixa mellan dig själv och den övriga medhörningen samtidigt som man fortsättningsvis bara har en kabel mellan sig och förstärkaren och inga batterier.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Enkel lösning för egen medhörning?

Inlägg av saft »

http://c1.zzounds.com/media/fit,420by42 ... 05769d.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Den gör det du vill. Fast för xlr:/
Kör sån på saxen å vår trummis kör in rar med den.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Enkel lösning för egen medhörning?

Inlägg av blackparkas »

Börja med pedalbord då är mitt tips... :D

Kör en preamp-pedal som har hörlurs-ut, problem solved.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar