J-pickup som låter P?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

J-pickup som låter P?

Inlägg av Punkster »

Efter massor av år med P-bas så äger jag nu en J-bas igen. Mickarna som sitter i är dock inte så roliga, så de ska bytas ut så småningom. Behöver lite tips på vad som kan tänkas passa. Det här med att sola halspickupen för att få det att låta P-bas är något jag gillar och använder mig av då och då, så jag funderar på om det finns någon pickup som fungerar extra bra till det, men samtidigt låter jazzigt när man kör båda pickuperna. Jag gillar Dimarzio Ultrajazz annars, kan de passa för ändamålet? Eller finns det något annat som funkar bättre?
/Linus
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: J-pickup som låter P?

Inlägg av Roger Hedin »

Kolla:
https://www.talkbass.com/threads/j-bass ... up.764165/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: J-pickup som låter P?

Inlägg av gthyni »

DiMarzio Model J alltså?
ser bra ut på pappret, split coils för brus/brum-reducering inte så mycket hängmatta som tradionella jazzmickar, rimlig prislapp.
http://www.dimarzio.com/pickups/bass/st ... io-model-j
Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: J-pickup som låter P?

Inlägg av mikkejohansson »

Model J är definitivt åt rätt håll men låter ändock inte precis som en P.

Betydligt mer "muskler" och fyllig mid jämför med traditionella J-mikar dock.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: J-pickup som låter P?

Inlägg av Punkster »

Ja, det är väl svårt att åstadkomma något som låter exakt som en p-mick, men som är en j-mick. Men något som kan komma nära duger gott också.


Skickat från min iPad med Tapatalk
/Linus
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: J-pickup som låter P?

Inlägg av Roger Hedin »

Det viktigaste är att det är två spolar LÄNGS EFTER varandra, inte STAPLADE PÅ varandra. Sen ska de seriekopplas för det där lilla extra oooomph:et...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: J-pickup som låter P?

Inlägg av Basstore »

Snacka med Ubbe
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: J-pickup som låter P?

Inlägg av Roborock »

Ubbe byggde en sådan till mig, låter kanon

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: J-pickup som låter P?

Inlägg av Aslan »

Roborock skrev:Ubbe byggde en sådan till mig, låter kanon

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Kommer den väldigt nära en Pbas ljudmässigt?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: J-pickup som låter P?

Inlägg av Markooo »

Roger Hedin skrev:Det viktigaste är att det är två spolar LÄNGS EFTER varandra, inte STAPLADE PÅ varandra. Sen ska de seriekopplas för det där lilla extra oooomph:et...
Hurdan är ljudskillnaden mellan de båda? Har sett att det finns båda varianter beroende på tillverkare.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: J-pickup som låter P?

Inlägg av Roger Hedin »

Seriekopplat blir betydligt mer in your face. Mer low mid. Mer fokuserat. Dessutom högre utsignal.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: J-pickup som låter P?

Inlägg av Markooo »

Roger Hedin skrev:Seriekopplat blir betydligt mer in your face. Mer low mid. Mer fokuserat. Dessutom högre utsignal.
Jo men det känner jag till och har provat! Jag tänkte mer på spolarnas placering, längs med vs stacked. Ursäkta ifall jag var otydlig!

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: J-pickup som låter P?

Inlägg av gthyni »

Markooo skrev:
Roger Hedin skrev:Det viktigaste är att det är två spolar LÄNGS EFTER varandra, inte STAPLADE PÅ varandra. Sen ska de seriekopplas för det där lilla extra oooomph:et...
Hurdan är ljudskillnaden mellan de båda? Har sett att det finns båda varianter beroende på tillverkare.
seriekopplat låter mer P-bas,
parallellkopplat är mer som en jazz med båda mickarna på, lite mjukare och lite mer hängmatta ,fast med det skillnaden att du kan välja position (plonk/stall resp thump/hals) och inte behöver krana fult på båda för att slippa brum.

längs-med vs stacked har nog mindre betydelse hur spolar är kopplade i förhållande till varandra, men längsmed är mer p-baslikt så allt annat lika så kan det göra lite skillnad.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: J-pickup som låter P?

Inlägg av BBQV »

Ju längre det är mellan spolarna desto mer av strängens svängningar plockar de upp. En stackad J-mik plockar inte upp mer än en vanlig single coil. En side-by-side tar marginellt mer.

P-miken är väldigt speciell iochmed att spolarna plockar upp svängningar från varsitt strängpar. Det är en anledning till att det är svårt att få en J-mik att låta P.

Dessutom är J-mikens lindning hög och smal medan P-mikens är platt och bred vilket också bidrar till ljudskillnaden.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: J-pickup som låter P?

Inlägg av Roger Hedin »

Markooo skrev:
Roger Hedin skrev:Seriekopplat blir betydligt mer in your face. Mer low mid. Mer fokuserat. Dessutom högre utsignal.
Jo men det känner jag till och har provat! Jag tänkte mer på spolarnas placering, längs med vs stacked. Ursäkta ifall jag var otydlig!
Tänk så här: långa smala spolar: Jazzbas, korta knubbiga spolar: P-bas, om man förenklar det lite. Förutsatt att de i övrigt består av liknande material...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar