Viktig info! Dimarzio Ultra-jazz
Postat: fre 11 nov 2016, 16:49
Ett varnings ord till alla basbröder:
Jag är en medioker rattvridare och allt i basväg tenderar att låta ungefär likadant, även med ny dyr förstärkare.....MEN;
Har varit nöjd med mina stackade(humbuckers) Ultra Jazz-mickar, men de har varit behäftade med en dominant low-mid "framför" soundet som har varit mkt svår att få bukt med, även med Aguilars ToneHammer. Denna Low-mid har inte legat på ngn "slapfrekvens", snarare tvärtom, och det har svårt att bryta genom LM-soundet med att ta i lite extra med fingrarna, vilket väl är den passiva Jazzbasens raison détre; Har du bra finger-chops o tar fram din passiva Jazzbas, så kan du skicka av hela bandet...
Nu framställs ju UJ-mickarna som mid-scoopade, men jag får en känsla av att de på svenska är "Lågmellanregisterförhöjda".
Och om jag här helt har missat koppling språk-frekvens, så blir skulle jag bli glad om ngn av er kan lägga 5 minuter på en kommentar!
Vad att göra? Jo, Koppla mickarna inbördes parallellt istället för i serie!
Enligt Dimarzios instruktioner och vanlig praxis kopplas en humbucker-mick i serie. Du har då "buck the hum" , det vill eliminerat brus a´la singelcoil och du får max uteffekt. Vid parallellkoppling får du mer diskant och lägre output.
Resultatet: Bättre dynamik, mindre boom, modernare diskant, och du kan helt plötsligt "styra ljudet med fingrarna".
Du får alltså ett lite modernare hajtäcksound än på seriekoppling, men på klassisk singelcoil-botten.
Och vill man skoja till det ytterligare kan man borra två hål i plattan och sätta två mini-switchar mellan potarna för att kunna byta mellan serie/parrallellkoppling på respektive mick.
Det var mkt väsen om 30 minuters trådkoppling, men känslan av att hittat SOUNDET yttrar sig gärna i "forum-eufori". Frun har mer en tendens att uppskatta utfört hushållsarbete, vilket ligger efter....
Love you all & trevlig helg!
Jag är en medioker rattvridare och allt i basväg tenderar att låta ungefär likadant, även med ny dyr förstärkare.....MEN;
Har varit nöjd med mina stackade(humbuckers) Ultra Jazz-mickar, men de har varit behäftade med en dominant low-mid "framför" soundet som har varit mkt svår att få bukt med, även med Aguilars ToneHammer. Denna Low-mid har inte legat på ngn "slapfrekvens", snarare tvärtom, och det har svårt att bryta genom LM-soundet med att ta i lite extra med fingrarna, vilket väl är den passiva Jazzbasens raison détre; Har du bra finger-chops o tar fram din passiva Jazzbas, så kan du skicka av hela bandet...
Nu framställs ju UJ-mickarna som mid-scoopade, men jag får en känsla av att de på svenska är "Lågmellanregisterförhöjda".
Och om jag här helt har missat koppling språk-frekvens, så blir skulle jag bli glad om ngn av er kan lägga 5 minuter på en kommentar!
Vad att göra? Jo, Koppla mickarna inbördes parallellt istället för i serie!
Enligt Dimarzios instruktioner och vanlig praxis kopplas en humbucker-mick i serie. Du har då "buck the hum" , det vill eliminerat brus a´la singelcoil och du får max uteffekt. Vid parallellkoppling får du mer diskant och lägre output.
Resultatet: Bättre dynamik, mindre boom, modernare diskant, och du kan helt plötsligt "styra ljudet med fingrarna".
Du får alltså ett lite modernare hajtäcksound än på seriekoppling, men på klassisk singelcoil-botten.
Och vill man skoja till det ytterligare kan man borra två hål i plattan och sätta två mini-switchar mellan potarna för att kunna byta mellan serie/parrallellkoppling på respektive mick.
Det var mkt väsen om 30 minuters trådkoppling, men känslan av att hittat SOUNDET yttrar sig gärna i "forum-eufori". Frun har mer en tendens att uppskatta utfört hushållsarbete, vilket ligger efter....
Love you all & trevlig helg!