Identifiera miken

Prata om mickar och elektronik
imaster
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 15:56

Identifiera miken

Inlägg av imaster »

Jag köpte en bas för en massa herrans år sen (typ 15) som jag använde tills jag skaffade min Ibanez. Sen har den stått, både hos mig och hos andra, innan jag plockade hem den i veckan helt med tanke på att avyttra den till lägstbjudande. Sen spelade jag lite på den och insåg att den är ju faktiskt rätt trevlig att spela på. Låter schysst och ser helt ok ut när jag fixat till alla hål som tidigare ägare gjort i kroppen.

Men jag tycker att utsignalen är för klen. Den skapar en massa onödig dist som jag inte vill ha och jag tror det är pottarna som gjort sitt (efter kvällens bravader har de definitivt gjort sitt) så jag ska byta dem. Men jag blir inte riktigt klok på vad det är för pickuper jag har. Det står inget på dem och jag hittar inga som ser likadana ut. Är det nån som känner igen dem? Hemmabygge?

Anyway, jag tänkte ändå byta dem mot nåt med lite mindre brus och lite mer botten i. Vad bör jag leta efter då? Tips?

Bild
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Identifiera miken

Inlägg av gthyni »

fabrikat och modell (eller bild) på basen kanske hjälper oss att hjälpa dig?
ser ut som en fet keramisk magnet som sitter ovanpå lindningen iaf
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
imaster
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 15:56

Re: Identifiera miken

Inlägg av imaster »

gthyni skrev:fabrikat och modell (eller bild) på basen kanske hjälper oss att hjälpa dig?
ser ut som en fet keramisk magnet som sitter ovanpå lindningen iaf
Själva basen är ett hopplock (det är det enda jag minns från när jag köpte den), utan några som helst fabrikat eller serienummer nånstans. Eftersom jag efter lite googling kom fram till att just det här med de liggande magneterna ovanpå kan vara bidragande till att ljudet inte är optimalt (eller?) så bestämde jag mig för att plocka isär och se hur det såg ut under (se nedan). Det verkar vara en gammal p-bas-pickup som fått ett par extra magneter ovanpå.


Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar