Hjälp, Hohner B2A

Prata om mickar och elektronik
Chicken
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 30 apr 2013, 08:23

Hjälp, Hohner B2A

Inlägg av Chicken »

Jag har en Hohner B2a (bl.a). Jag vill inte ha åsikter om den, men däremot tips på vettiga allround mickar att stoppa i den ( för den låter ju skit).
Fender, Sire, Squier, TecAmp, TKS, EBS
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Hjälp, Hohner B2A

Inlägg av theLopp »

Kan ju vara en bra vinkel att veta hur du vill att den ska låta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hjälp, Hohner B2A

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, vad har du för förstärkare att spela genom? Har du gamla eller skitbilliga strängar på basen?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hjälp, Hohner B2A

Inlägg av Danne »

De har väl original humbuckermickar i gitarrstorlek? Då finns det inga sjöar att ösa ur tyvärr. EMG Hz finns ju, men min erfarenhet med dem är att de är lite väl "raka" i frekvensomfånget och låter tråkigt men det kanske kan vara allround, vad vet jag? En roligare mick i mitt tycke är Rio Grande Pitbull som har lite mer tryck och bra frekvensåtergivning. Båda har fyra ledare så man kan välja serie/parallell-koppling. Jag gillar också Gibsons TB+-mickar som sitter i bla Les Paul-basarna. De kanske dock inte kan klassas helt som allround då de inte har så stark diskant-återgivning. Jag använder inte någon extrem diskant så det spelar mig ingen roll. Finns endast att få tag i begagnade då Gibson aldrig sålt dessa nya separat. Dessutom bara med krom- alt guldkåpor ifall du tänkt behålla svarta looken.

Andra tips kan vara DiMarzio Model G som du får leta efter begagnat. DiMarzio har gitarrmickar som funkar bra till bas också. Tex X2N men då pratar vi absolut inte allround längre. Brutal output. Ett alternativ till den är D Activator-X.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Hjälp, Hohner B2A

Inlägg av HirYoshima »

Är det gitarrhumbuckerstorlek så fungerar väl Yamaha Attitude-halsmicken också?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hjälp, Hohner B2A

Inlägg av Danne »

HirYoshima skrev:Är det gitarrhumbuckerstorlek så fungerar väl Yamaha Attitude-halsmicken också?
Ja, men den är väl specad "Yamaha Custom Woofer" så det är ju inte säkert den går att köpa lös. Å andra sidan är den misstänkt lik just DiMarzio X2N till utseendet (och namnet tyder på att den är lik den i ljudet).
Skriv svar