Jazzbasmickar - sätta på en tredje jazzbasmik

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Jazzbasmickar - sätta på en tredje jazzbasmik

Inlägg av LasseBas »

Köpte en jazzbas som har 3 mickar på, alla tre jazzbasmickar. Om jag kopplar in alla trre, ska de polvändas då? Samt hur vet jag vilken färg som är "minus" på mickens två kablar, ibland är det vit/blå, ibland röd/vit o ibland blå/grå... ?
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Jazzbasmickar - sätta på en tredje jazzbasmik

Inlägg av LasseBas »

lassebas skrev:Köpte en jazzbas som har 3 mickar på, alla tre jazzbasmickar. Om jag kopplar in alla tre, ska de polvändas då? Samt hur vet jag vilken färg som är "minus" på mickens två kablar, ibland är det vit/blå, ibland röd/vit o ibland blå/grå... ?
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Jazzbasmickar - sätta på en tredje jazzbasmik

Inlägg av gthyni »

eftersom det tycks vara 3 olika fabrikat/modeller på mickarna är det ganska omöjligt att gissa.
Det fina med jazzbasens mickar är att om man drar full på bägge så bildar de en humbucker om singlecoil-brum försvinner magiskt.
Det förutsätter dock att det är ett matchande par så motstånd och output balanserar varandra.

Med olika fabrikat och dessutom 3 st så blir det läge för lite experiment med krokodilklämmor för att hitta rätt koppling.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Jazzbasmickar - sätta på en tredje jazzbasmik

Inlägg av Danne »

Ja, frågan är hur mickarna är lindade och hur magneterna är polvända. Exempelvis, om du vill ha brumutsläckningsmöjlighet (humbucker-funktion) när du kör två mickar skall den ena vara omvänt lindad + omvänd polaritet. Ett annat problem kan vara att den ena micken bara är omvänt lindad tex och då blir den fasvänd. Om du inte vet fabrikat så du kan ta reda på hur det ligger till, blir det som sagt till att experimentera.
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Jazzbasmickar - sätta på en tredje jazzbasmik

Inlägg av LasseBas »

Ok, tack för svar. Ska gå på Claes Olsson i morgon i fixa krokodilklämmor, sedan exprimentera tills det låter bra, sedan ska jagf sätta en minibtytare för varje mik, så kan kan välja de två bakre eller de två främre, eller en ensam mik, eller den bakre o den främre (klassisk jazzbas).
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Jazzbasmickar - sätta på en tredje jazzbasmik

Inlägg av Danne »

:tummenupp:
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Jazzbasmickar - sätta på en tredje jazzbasmik

Inlägg av gthyni »

en bra grej med jazzbas när man hamnar i bryderier eller experimentlusta är att det är så smidigare att lyfta på den separata kontrollplattan och allt ligger blottat och man kan plinga på strängarna samtidigt utan besvär - om ingen klipp ner kablarna till minimilängd förståss
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Jazzbasmickar - sätta på en tredje jazzbasmik

Inlägg av Roger Hedin »

lassebas skrev:Ok, tack för svar. Ska gå på Claes Olsson i morgon i fixa krokodilklämmor, sedan exprimentera tills det låter bra, sedan ska jagf sätta en minibtytare för varje mik, så kan kan välja de två bakre eller de två främre, eller en ensam mik, eller den bakre o den främre (klassisk jazzbas).
Du kan ju sätta en treläges-switch till varje pickup; då kan du välja hur du vill koppla dem. I eller ur fas/serie eller paralell...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Jazzbasmickar - sätta på en tredje jazzbasmik

Inlägg av HirYoshima »

Roger Hedin skrev:
lassebas skrev:Ok, tack för svar. Ska gå på Claes Olsson i morgon i fixa krokodilklämmor, sedan exprimentera tills det låter bra, sedan ska jagf sätta en minibtytare för varje mik, så kan kan välja de två bakre eller de två främre, eller en ensam mik, eller den bakre o den främre (klassisk jazzbas).
Du kan ju sätta en treläges-switch till varje pickup; då kan du välja hur du vill koppla dem. I eller ur fas/serie eller paralell...
Se Fender Roscoe beck för exempel på hur det kan se ut och fungera. (där är det iofs single/humbuck/para)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Jazzbasmickar - sätta på en tredje jazzbasmik

Inlägg av LasseBas »

Du kan ju sätta en treläges-switch till varje pickup; då kan du välja hur du vill koppla dem. I eller ur fas/serie eller paralell...[/quote]

Hej, tack för god idé. Jag har iofs 3-lägesswitchar på plats, men använder bara 2 av polerna. Hmm. det skulle bli mycket sladdar... tänker att ingen av de ljud jag skulle få fram på detta sätt skulle vara bättre än det maximala jag nu hittat... då skulle basen ha några bra ljud samt några sämre...
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Skriv svar