DiMarzio Jazzbas pickuper

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

DiMarzio Jazzbas pickuper

Inlägg av busse »

Funderar på att stoppa en brumfri pickup i stallläget på mitt mudbucker bestyckade jazzbas ihopplock. Just nu har jag en Aria pickup från 70-talet och den är väl inte den bästa pickupen man kan tänka sig. Vad skall man välja, Ultra Jazz eller Modell J? Har ett hål över i kontrollplattan för en miniswitch som man man ville skulle man kunna ha serie och paralellkoppling av pickupen, är det andvändbart på dessa pickuper? Var köper man DiMarzio billigast?
gäst

Re: DiMarzio Jazzbas pickuper

Inlägg av gäst »

I vote for Ultra Jazz! Resten får nån annan besvara :P
Baics
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 05 okt 2007, 08:37

Inlägg av Baics »

Jag bytte till Model-J på min Ibanez J-bas kopia, efter det att studioteknikern klagade på brum. Upptäckte då att DiMarzio mikarna är några mm högre än originalen, så fräsning av djupare hål blev ett måste.
Relultatet blev i alla fall en numera brumfri bas.
DiMarzio påstår att allt passar utan moddning, men har även upptäckt när jag hjälpt kamraters fenderbasar att moddning kan behövas. Dom dubbla spolarna gör miken några mm högre.
Köpte mina hos Thomann. Min lokala handlare hade inte en chans.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Busse.. vad har du för hals-trä? Trä i kroppen?
Är det en lönnhals skulle jag satsa på model "J".. Är basen naturligt middig och har ev RW greppbräda skulle jag kolla på Ultrajazzarna..

EDIT: Varför inte slå till på en Mec-lipstick? grymt snygg! ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

Liten skrev:Busse.. vad har du för hals-trä? Trä i kroppen?
Är det en lönnhals skulle jag satsa på model "J".. Är basen naturligt middig och har ev RW greppbräda skulle jag kolla på Ultrajazzarna..

EDIT: Varför inte slå till på en Mec-lipstick? grymt snygg! ;)
E man lite lat så har Kent Armstrong lipstickar oxå.. med Jazzbas öron o allt. Bara o skruva i. MECarna har ju traditionella plåtöron på kortsidorna.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Busse.. vad har du för hals-trä? Trä i kroppen?
Är det en lönnhals skulle jag satsa på model "J".. Är basen naturligt middig och har ev RW greppbräda skulle jag kolla på Ultrajazzarna..

EDIT: Varför inte slå till på en Mec-lipstick? grymt snygg!
Halsen är en lönnhals, kroppen vete sjutton vad det är för nåt köpte den av Foxbat och fixade till den träet liknar mahogny till "strukturen" med mer brunt är mahognyns rödare färg. Funderar på om Model J skulle funka bättre med mudbuckern är Ultra Jazz då den verkar vara hetare. Lipstick pickuper verkar ju också vara ett alternativ som skulle vara snyggt, är MEC pickuperna brumfria misstänker att dom inte är det? Nån som har koll på om dom skulle passa i en Jazzbas utan att fräsa om hålet för pickupen, måtten verkar ju vara samma på 95 X 19 mm på både lipstick pickupen och deras Jazzpickuper.
E man lite lat så har Kent Armstrong lipstickar oxå.. med Jazzbas öron o allt. Bara o skruva i. MECarna har ju traditionella plåtöron på kortsidorna.
Är det nån som testat Kent Armstrong lipstickar? Var hittar man såna billigast?
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag får mina ultra jazz inom kort. Jag postar omdöme sen.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Att löda mickar i basen var oförskämt enkelt! Jag borde ha provat för länge sen, synd att man är så jävla lat :(
Tar med basen till repet nästa gång.

Stallmicken kom väldigt högt upp när jordningsplattan var kvar ( den med koppling till stallet) Jag tog bort den. Tänkte att den inte behövdes med humbuckers... Tänkte jag fel?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

maxoges skrev:Att löda mickar i basen var oförskämt enkelt! Jag borde ha provat för länge sen, synd att man är så jävla lat :(
Tar med basen till repet nästa gång.

Stallmicken kom väldigt högt upp när jordningsplattan var kvar ( den med koppling till stallet) Jag tog bort den. Tänkte att den inte behövdes med humbuckers... Tänkte jag fel?

Japp! Enda mickarna som inte behöver jordning till stallet vad jag vet är aktiva EMG.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

knedy skrev:
maxoges skrev:Att löda mickar i basen var oförskämt enkelt! Jag borde ha provat för länge sen, synd att man är så jävla lat :(
Tar med basen till repet nästa gång.

Stallmicken kom väldigt högt upp när jordningsplattan var kvar ( den med koppling till stallet) Jag tog bort den. Tänkte att den inte behövdes med humbuckers... Tänkte jag fel?

Japp! Enda mickarna som inte behöver jordning till stallet vad jag vet är aktiva EMG.
Provade just att spela på hög lägenhetsnivå. Jag hörde inget brum, bara väldigt bra basljud :D
Jag provar att ta med den till repan i befintligt skick. I värsta fall får jag antingen fräsa ur djupare i kroppen eller borra hål till stallet.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Dimarzio mickar is the shit..

Jävla va trevliga dom e..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Håller med!! Supernöjd med min modelp :D
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Vi har inte repat än, men jag tog det säkra före det osäkra och lödde om basen. Numera är stallet också jordat. Har inte provat basen i min stora rigg, men i hemma-förstärkaren (torque 30 watt) på full patte låter basen jävligt mycket bättre än innan mickbytet!
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Igår satte ja på min Dimarzio 70ths Jazzmick på mitt projekt som ja håller på med nu.

Geddys gamla Jkropp med väldigt tight mellan stall och stallmick.
Ska ju ha min Dimarzio mick i stall läge och en Mudbucker vid halsen.
Bara stallmicken som den e nu låter fantastiskt gott.

Bild
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

knedy skrev:
maxoges skrev:Att löda mickar i basen var oförskämt enkelt! Jag borde ha provat för länge sen, synd att man är så jävla lat :(
Tar med basen till repet nästa gång.

Stallmicken kom väldigt högt upp när jordningsplattan var kvar ( den med koppling till stallet) Jag tog bort den. Tänkte att den inte behövdes med humbuckers... Tänkte jag fel?

Japp! Enda mickarna som inte behöver jordning till stallet vad jag vet är aktiva EMG.
Och aktiva mec.. ;) Mickarna jag har i min bandlösa har egen strömtåt som går in i micken.. + vanlig preamp..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Repat, och jag säger bara: WOW vilket jävla drag!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

maxoges skrev:Repat, och jag säger bara: WOW vilket jävla drag!
Svängde det så mycket?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mats
Medlem+
Inlägg: 964
Blev medlem: lör 07 okt 2006, 12:59
Ort: Vingåker

Mickar

Inlägg av mats »

Köpmina Delano Jazzmickar om du vill bli nöjd.Nyskickmed originalkartong.
Riktigt fläskigt ljud till passiv bas.
1200:- så står jag för frakten/nypriset är 2500:-
//Mats
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

basmartin skrev:
maxoges skrev:Repat, och jag säger bara: WOW vilket jävla drag!
Svängde det så mycket?
Som fan :)
Skriv svar