Dark Star.

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Linkert
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 15:13

Dark Star.

Inlägg av Linkert »

Kända från Jack Casadys otroligt kraftiga ton, dock borttappad i mixen allt för ofta.
Någon som har en "dark starad" bas hemma? För och nackdelar? Passade dom basen direkt? Hur platt blev plånboken?
– Robin
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag väntar på min, den ska ha skickats från staterna förra onsdagen så ska nog vara framme vilken dag som helst. Den micken gick på 1200kr ungefär om jag inte minns fel och har han postat som jag bad så ska jag slippa tull och moms på det.

En bild på gitarristen som lekte basist med den igår:
Bild
Officiell stormästare i EB-orden
Linkert
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 15:13

Inlägg av Linkert »

1200 är inte allt för skadligt :D
– Robin
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Dark Star.

Inlägg av peter_s »

Linkert skrev:Kända från Jack Casadys otroligt kraftiga ton, dock borttappad i mixen allt för ofta.
Njae, ska man vara petnoga så använde sig Casady, och Phil Lesh, av Hagströms Bi-Sonic-mikar. DarkStars är förvisso en replika av just dessa, men med några moderniseringar och förändringar. Men visst, de båda mikarna låter ju garanterat nästan likadant.
Linkert skrev:Någon som har en "dark starad" bas hemma?
Ja, typ (beroende på vad du menar med "dark starad"). Jag har den här, en MPU:

Bild
Linkert skrev:För och nackdelar?

Eftersom basen låter bra så kan jag nog mest bara se fördelar. Möjligen brummar miken lite ibland, men det gör ju alla ensamma enkelspoliga mikar. Sedan tycker jag att DarkStaren är snygg också, och det är ett plus.
Linkert skrev:Passade dom basen direkt?

Javisst, eller tvärt om. Min bas har aldrig haft något annat än just en DarkStar i sig. Ibland önskar jag dock att den hade haft en mik till från början, i halsposition. Tror dock inte att jag kommer modifiera den med en mik till. Är för nöjd med basen som den är för det.
Linkert skrev:Hur platt blev plånboken?
Inte särskilt, faktiskt. Men det beror nog mer på att snubben som byggde basen tog ut ett riktigt underpris. Annars kostar ju en DarkStar, som nämnts, dryga tusenlappen. Inte billigt, men inte jättedyrt heller, med tanke på vad man får, nämligen en handlindad mik som låter förträffligt.

Funderar du på att stoppa i en DarkStar i din Artcore, månne?
Linkert
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 15:13

Re: Dark Star.

Inlägg av Linkert »

peter_s skrev:
Linkert skrev:Kända från Jack Casadys otroligt kraftiga ton, dock borttappad i mixen allt för ofta.
Njae, ska man vara petnoga så använde sig Casady, och Phil Lesh, av Hagströms Bi-Sonic-mikar. DarkStars är förvisso en replika av just dessa, men med några moderniseringar och förändringar. Men visst, de båda mikarna låter ju garanterat nästan likadant.
Linkert skrev:Någon som har en "dark starad" bas hemma?
Ja, typ (beroende på vad du menar med "dark starad"). Jag har den här, en MPU:

[img]xxx[/img]
Linkert skrev:För och nackdelar?

Eftersom basen låter bra så kan jag nog mest bara se fördelar. Möjligen brummar miken lite ibland, men det gör ju alla ensamma enkelspoliga mikar. Sedan tycker jag att DarkStaren är snygg också, och det är ett plus.
Linkert skrev:Passade dom basen direkt?

Javisst, eller tvärt om. Min bas har aldrig haft något annat än just en DarkStar i sig. Ibland önskar jag dock att den hade haft en mik till från början, i halsposition. Tror dock inte att jag kommer modifiera den med en mik till. Är för nöjd med basen som den är för det.
Linkert skrev:Hur platt blev plånboken?
Inte särskilt, faktiskt. Men det beror nog mer på att snubben som byggde basen tog ut ett riktigt underpris. Annars kostar ju en DarkStar, som nämnts, dryga tusenlappen. Inte billigt, men inte jättedyrt heller, med tanke på vad man får, nämligen en handlindad mik som låter förträffligt.

Funderar du på att stoppa i en DarkStar i din Artcore, månne?
Åh helvete va sexig!

DarkStar i min artcore skulle vara jävligt najs. Men jag har forskat på det området och det kommer tvinga mig att göra fickan ca 2 cm djupare enligt en person på TalkBass. Så istället funderar jag på att skaffa en billig Epiphone EB-2 och trycka in en DarkStar i den istället.

Tackar för ditt svar :D
– Robin
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Re: Dark Star.

Inlägg av knedy »

Linkert skrev:Så istället funderar jag på att skaffa en billig Epiphone EB-2 och trycka in en DarkStar i den istället.


Lycka till säger jag bara! Jag har letat som tusan och dom är jäkligt ovanliga och omöjligt att hitta under 5000kr typ :x

Känns bättre att köpa en Gibson från USA istället då. 8)


Edit: Hade du kollat upp hur det går att byta från mudbucker till dark star förresten? Är fortfarande osäker om man behöver fräsa lite till eller inte. :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Linkert
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 15:13

Re: Dark Star.

Inlägg av Linkert »

knedy skrev:
Linkert skrev:Så istället funderar jag på att skaffa en billig Epiphone EB-2 och trycka in en DarkStar i den istället.


Lycka till säger jag bara! Jag har letat som tusan och dom är jäkligt ovanliga och omöjligt att hitta under 5000kr typ :x

Känns bättre att köpa en Gibson från USA istället då. 8)


Edit: Hade du kollat upp hur det går att byta från mudbucker till dark star förresten? Är fortfarande osäker om man behöver fräsa lite till eller inte. :oops:
Whops nu sa jag fel. Jag menade att han behövde göra hålet större inte djupare.
Här är arbetet: http://www.leftybassist.com/viewtopic.php?f=15&t=20
– Robin
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Re: Dark Star.

Inlägg av knedy »

Linkert skrev:
knedy skrev:
Linkert skrev:Så istället funderar jag på att skaffa en billig Epiphone EB-2 och trycka in en DarkStar i den istället.


Lycka till säger jag bara! Jag har letat som tusan och dom är jäkligt ovanliga och omöjligt att hitta under 5000kr typ :x

Känns bättre att köpa en Gibson från USA istället då. 8)


Edit: Hade du kollat upp hur det går att byta från mudbucker till dark star förresten? Är fortfarande osäker om man behöver fräsa lite till eller inte. :oops:
Whops nu sa jag fel. Jag menade att han behövde göra hålet större inte djupare.
Här är arbetet: http://www.leftybassist.com/viewtopic.php?f=15&t=20

Okidoki, men jag undrade om du visste om man behövde göra något för att byta från mudbucker till dark star. 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Linkert
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 15:13

Re: Dark Star.

Inlägg av Linkert »

knedy skrev:
Linkert skrev:
knedy skrev:
Linkert skrev:Så istället funderar jag på att skaffa en billig Epiphone EB-2 och trycka in en DarkStar i den istället.


Lycka till säger jag bara! Jag har letat som tusan och dom är jäkligt ovanliga och omöjligt att hitta under 5000kr typ :x

Känns bättre att köpa en Gibson från USA istället då. 8)


Edit: Hade du kollat upp hur det går att byta från mudbucker till dark star förresten? Är fortfarande osäker om man behöver fräsa lite till eller inte. :oops:
Whops nu sa jag fel. Jag menade att han behövde göra hålet större inte djupare.
Här är arbetet: http://www.leftybassist.com/viewtopic.php?f=15&t=20

Okidoki, men jag undrade om du visste om man behövde göra något för att byta från mudbucker till dark star. 8)
Trött idag. :P
EB-2 ska tydligen vara som gjord för DarkStar.
– Robin
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Re: Dark Star.

Inlägg av knedy »

Linkert skrev:
knedy skrev:
Linkert skrev:
knedy skrev:
Linkert skrev:Så istället funderar jag på att skaffa en billig Epiphone EB-2 och trycka in en DarkStar i den istället.


Lycka till säger jag bara! Jag har letat som tusan och dom är jäkligt ovanliga och omöjligt att hitta under 5000kr typ :x

Känns bättre att köpa en Gibson från USA istället då. 8)


Edit: Hade du kollat upp hur det går att byta från mudbucker till dark star förresten? Är fortfarande osäker om man behöver fräsa lite till eller inte. :oops:
Whops nu sa jag fel. Jag menade att han behövde göra hålet större inte djupare.
Här är arbetet: http://www.leftybassist.com/viewtopic.php?f=15&t=20

Okidoki, men jag undrade om du visste om man behövde göra något för att byta från mudbucker till dark star. 8)
Trött idag. :P
EB-2 ska tydligen vara som gjord för DarkStar.

Cool beans, man! 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Dark Star.

Inlägg av newheartshadow »

knedy skrev:Cool beans, man! 8)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sRA0bRtsuqA[/youtube]

:D :D :D :D :D :D
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Dark Star.

Inlägg av peter_s »

knedy skrev:
Linkert skrev:Så istället funderar jag på att skaffa en billig Epiphone EB-2 och trycka in en DarkStar i den istället.


Lycka till säger jag bara! Jag har letat som tusan och dom är jäkligt ovanliga och omöjligt att hitta under 5000kr typ :x

Känns bättre att köpa en Gibson från USA istället då. 8)


Edit: Hade du kollat upp hur det går att byta från mudbucker till dark star förresten? Är fortfarande osäker om man behöver fräsa lite till eller inte. :oops:
Jag såg en Epiphone i Ishibashis U-Box för någon vecka sedan, och vill minnas att den kostade en bit under 5 000 (frakt, moms och tull o.s.v. inte medräknat). Det var dock versionen med två mikar, så den kanske inte var helt klockren i sammanhanget i vilket fall. Men på samma ställe fanns också en enkelmikad variant, fast tillverkad av Tokai till ett mycket lägre pris (jag tror det var runt 3 000). Kanske kan vara värt att kolla upp? Vem vet, de kanske rent av finns i produktion nu. Och om de gör det kan det nog vara ett bra alternativ, Tokai brukar ju göra bra instrument (och ofta vara bättre än Epiphone i den lite lägre prisklassen).
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jo, jag såg dom. Epiphonen där tror jag gick på typ 5500kr inkl. allt, Tokaien var billigare jo och den skulle man kanske ha köpt, var en koreansk iofs men ändå.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Dark Star.

Inlägg av peter_s »

Linkert skrev:Åh helvete va sexig!
Ja, visst är den snygg!

Och förresten, om du skulle vilja höra hur den låter, ja då kan du ladda ner min E.P. Uncharted Lands från netabeln Umor Rex (helt gratis, såklart). Jag använder MPU:n på hela plattan, och bortsett från lite nylonsträngad akustisk gitarr och en gnutta glockenspiel, så är den det enda instrumentet jag spelar på. Enjoy, men förvänta dig bara inga orgier i lågbas!
Linkert skrev:Tackar för ditt svar :D
Don't mention it. Fråga mer om du vill.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

knedy skrev:Jo, jag såg dom. Epiphonen där tror jag gick på typ 5500kr inkl. allt, Tokaien var billigare jo och den skulle man kanske ha köpt, var en koreansk iofs men ändå.
Anade nästan att du inte hade missat dem. ;)

Och ja, Tokaien var säkert tillverkad i Sydkorea, men det var ju Epiphones återutgivning av EB-2-modellen också. Och, som antytt, litar jag nog mer på Tokais kvalitetskontroll än Epiphones i vilket fall som helst. Särskilt när det gäller instrument tillverkade i lite "billigare" länder.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Re: Dark Star.

Inlägg av Ahab »

peter_s skrev:snubben som byggde basen
Vem är det som byggt den då? Sjukt snyggt instrument. :D
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Dark Star.

Inlägg av peter_s »

Ahab skrev:Vem är det som byggt den då? Sjukt snyggt instrument. :D
Mmm, sjukt snyggt, det stämmer. :) Byggaren är en träslöjdslärare och hobbyinstrumentbyggare i Finland, Marko Ursin, som kallar sig MPU på olika forum (t.ex. TalkBass och Dudepit). Min bas är, om jag minns rätt, den tredje han byggt.
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 461
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

DARK STARS är fantastiska!

Inlägg av Albrecht »

hej & jag har två basar med Fred´s pick-up´er. den ena har väldigt tidiga versioner/prototyper som är extremt heta, den andra mer "normala". båda är låter jättebra. det jag särskilt uppskattar är "dynamiken", eller vad man skall kalla det för. pick-uperna gör instrumenten levande, dom fångar upp det fingrarna uttrycker (samma skäl som jack & phil hade)...jag beställde direkt från honom, funkade hur bra som helst, men jag lät min tekniker göra sargarna i trä, istället för de av plast fred erbjuder. ibland finns det lakland-basar med dark-stars till salu. har känt på en, det verkade jättefin. kan inte nog rekommendera dark star´s!
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 461
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

DARK STARS är fantastiska!

Inlägg av Albrecht »

hej & jag har två basar med Fred´s pick-up´er. den ena har väldigt tidiga versioner/prototyper som är extremt heta, den andra mer "normala". båda är låter jättebra. det jag särskilt uppskattar är "dynamiken", eller vad man skall kalla det för. pick-uperna gör instrumenten levande, dom fångar upp det fingrarna uttrycker (samma skäl som jack & phil hade)...jag beställde direkt från honom, funkade hur bra som helst, men jag lät min tekniker göra sargarna i trä, istället för de av plast fred erbjuder. ibland finns det lakland-basar med dark-stars till salu. har känt på en, det verkade jättefin. kan inte nog rekommendera dark star´s!
Skriv svar