ca 1980 ungersk kontrabas 105 cm 7/8-storlek säljes

Annonser om kontrabasar och kontrabastillbehör, säljes och köpes
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

ca 1980 ungersk kontrabas 105 cm 7/8-storlek säljes

Inlägg av Gunk »

Jag säljer min kontrabas (Margit) som varit i min ägo sedan våren 2012. Jag bytte in min gamla bas hos Luin Sitkey mot den här, och åtskilliga tusenlappar emellan. Sedan dess har jag lämnat in den till Phillip Dormond som slipade halsen, bytte stackel, ljudpinne och sadel.
När jag köpte den hade den nästan aldrig spelats på, enligt Luin.
Mensuren är 105 cm och kroppen är ungefär som en 7/8. Välvd botten. Basen är nysträngad med Obligato. Den har en basig klang och är en alldeles utmärkt arco-bas. Axlarna är solistaxlar vilket gör tumläget lättåtkomligt.
Jag har en billigare bas till salu (http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=33&t=81668" onclick="window.open(this.href);return false;). Eftersom jag inte längre har plats med två basar, tänker jag behålla den bas som inte går först.
Efter vintern som var nu så släppte botten med sargen längst ner vid stackeln (ca 20 cm). Jag sprang förbi Phillipe med basen, och han sa att det inte skulle vara några problem att limma ihop den igen, eftersom det inte var några spänningar i basen, men det fanns inte tid och plats för basen. Det är inget som syns på bild.
Basen finns på Musikhögskolan i Stockholm för tillfället. Om ni vill provspela så går det alldeles utmärkt.
Jag hade tänkt mig 65000 kronor för Margit. Det är samma vad jag gav för henne. Det som behövs göras med basen är att limma ihop sargen med botten.

Bild

Bild

Bild

Tony Levin FTW!