T-Rex Bass Juice

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
gäst

T-Rex Bass Juice

Inlägg av gäst »

Någon som testat?

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

BZZZZZZZZZZZZ.......

Förstår inte alls hypen.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

vadå.. den låter ju inte bzzzzzzz..
jag är riktigt nöjd med min faktiskt..
däremot saknat jag eq-möjligheter mer än tone..

kommer du på basivalen i sommar så kommer den att finnas med för provspelning..
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Har provat en ett flertal gånger, riktigt bra pedal! Om man inte var tokig med tonratten så la den bara till lite overdive (eller dist, beroende på hur mycket gain du vred på). Boost-funktionen var bra och jag fick intrycket av att den var "stabilt" byggd. Mixratten gjorde jävligt mycket för ljudet också, med den på klockan 12 eller mindre och gain på ganska höga volymer så fick man till ett jävla saftigt ljud :D

Nackdelen är, som macahan sa, en tonratt. Jag hade gärna haft en riktig trebands-EQ, men då hade pedalen nog varit dyrare och större...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

macahan skrev:vadå.. den låter ju inte bzzzzzzz..
jag är riktigt nöjd med min faktiskt..
däremot saknat jag eq-möjligheter mer än tone..

kommer du på basivalen i sommar så kommer den att finnas med för provspelning..
Jag provade en på Twang med en vanlig J-bas och den lät antingen som en boost med lite trasig attack eller också klev den över i bzzzz-territorium direkt.
Fast den är givetvis hur många resor som helst bättre än Boss bass overdrive!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

GrafZeppelin skrev:
macahan skrev:vadå.. den låter ju inte bzzzzzzz..
jag är riktigt nöjd med min faktiskt..
däremot saknat jag eq-möjligheter mer än tone..

kommer du på basivalen i sommar så kommer den att finnas med för provspelning..
Jag provade en på Twang med en vanlig J-bas och den lät antingen som en boost med lite trasig attack eller också klev den över i bzzzz-territorium direkt.
Fast den är givetvis hur många resor som helst bättre än Boss bass overdrive!
Fan... Jag är skitlycklig över min Boss.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

fast egentligen är det intressant på ett annat sätt det du säger, för första gången jag provade en bassjuice var jag så otroligt besviken..

men nu senare när jag har köpt mig en och hunnit pilla lite så har den funnit sin plats i pedalkedjan.

Den låter riktigt dåligt med fel inställningar.. och krasst konstaterat tycker jag att den är överdrivet dyr för ljudet.
Men den har sin karaktär och vi får se vad jag tycker när jag har köpt bassdriven och stinkfootpedalerna också.. så jag har ett större utbud att jämföra med..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Intressant! Får jag fråga ungefär vad för slags karaktär du får ut av den och med vilket spelsätt? Kanske är en supermatchning med Thunderbirden?
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

GrafZeppelin skrev:Intressant! Får jag fråga ungefär vad för slags karaktär du får ut av den och med vilket spelsätt? Kanske är en supermatchning med Thunderbirden?
Ah, ditt 777:e inlägg...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

GrafZeppelin skrev:Intressant! Får jag fråga ungefär vad för slags karaktär du får ut av den och med vilket spelsätt? Kanske är en supermatchning med Thunderbirden?
ja det var inte någon dum kommentar..
för det är just med thunderbirden den låter som bäst.
Karaktären i den är ganska lik en rat faktiskt, det är svårt att få till en lätt morrande karaktär.. men jag lovar att det är inte något för inspelning, för lagom dist är svårt att få ur den..
När jag får ut det ljudet jag pratar om så pratar vi plektrum...
fingerspel tycker jag inte riktigt är nån höjdare..

Med jazzbasen vete tusan det är nästa gång jag repar som jag ska kollar det eftersom den var fel-lödd senaste repet.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

macahan skrev:ja det var inte någon dum kommentar..
för det är just med thunderbirden den låter som bäst.
Karaktären i den är ganska lik en rat faktiskt, det är svårt att få till en lätt morrande karaktär.. men jag lovar att det är inte något för inspelning, för lagom dist är svårt att få ur den..
När jag får ut det ljudet jag pratar om så pratar vi plektrum...
fingerspel tycker jag inte riktigt är nån höjdare..

Med jazzbasen vete tusan det är nästa gång jag repar som jag ska kollar det eftersom den var fel-lödd senaste repet.
Jag tycker just att den är bäst på morrande, lite sådär grovkornig dist som är just snäppet över inte hörbart som lyfter basen... Fast det kan iofs ha berott på att det du provat den med är x antal gånger bättre än det jag provat den med :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Wall skrev: Ah, ditt 777:e inlägg...
Haha, light without heat.

Okej, plektrumspel. Måste erkänna att jag provade den med fingrar enbart.
Så kan det gå när man uttalar sig för hastigt om saker och ting...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja, men hela saken är ju att man får annorlunda sväng i strängen när man slår an med plektrum vs fingrar, om vi tar ex standardljudet i en jazzbas så låter det jättemycket bättre med fingrar då det blir fullfrekvent.. den händer väldigt konstiga saker med ljudet när man spelar plektrum sen..

attacken är ju i slutändan det som avgör hur disten framträder, så en fuzz är för mig inte intressant eftersom det mest blir gröt av hela ljudet. spelade jag med fingrarna och jag körde 70-tals rock så skulle jag redan ägt en fuzz.

men å andra sidan så måste jag bara säga att det finns betydligt billigare pedaler som låter minst lika bra. Jag hävdar fortfarande att min pd7 är svinbra. men den är inte sig själv sedan jag bytte switchen som hade gått sönder. den har blivit mer hi-gain än innan.

lång historia..

glömde nämna att när jag pratar distpedaler så är det i främsta hand med jazzbas jag använder.
jazzbasen har en mycket kraftigare attack än thunderbirden vilket gör att man måste ha mer dist på thunderbirden för att ljudet ska bli fett.
med jazzbasen kan man dra ner amount eller motsvarande till kanske 30% av mot vad man måste har med thunderbirden.
Så därför borde jag ju faktiskt ha en fuzz..till thunderbirden.

vi MÅSTE ha ett dist-test uppe på basivalen!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Macahan: Vi måste ha ett pedaldist vs förstärkardist-test också! :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jojjomensan..så länge någon har med sig förstärkare..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tycker också PD7 är svinbra! Kostar jordnötter också.
Och är man rädd för Ibanez kan man trösta sig med att alla gitarrister har Tube Screamers.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja precis..
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

PD7 är helt ok för priset. Lite väl fräsig som od kanske men funkar som dist.
Valvedriven är mycket bättre som od. Har den efter PD7 och den rundar av/fettar till lite.

T-juice eller ännu hellre Fulltone skulle jag vilja testa. OCH EN AMPEG SCRAMBLER!
Det är sant att distar är bas/förstärkar beroende. Tyckte PD7 var extremt basig och inte så distad i affären (Fender jaguar å ampeg 115). Helt annorlunda hemma med Ricken.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+
Inlägg: 742
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 23:01
Ort: Göteborg

Inlägg av Berntsson »

Tjenare, ny här :)

I alla fall, jag har en Bass Juice, och jag tycker den är jävligt bra, men den kan bete sig rätt konstigt. När jag kopplade den direkt till en basstärkare på min skola blev det sånt där jobbigt frasigt ljud, som dessutom rundade jättelätt och irriterande(typ mikrofonrundgång, inte go gitarrundgång). När jag kopplade den direkt till en liten övningsgitarrstärkare hemma fick jag inte fram något ljud överhuvudtaget. Och när jag har den där jag vill ha den i pedalkedjan(Boss TU-2 -> Bass Juice -> Bass Balls -> Line6 DL4) knäpper det rätt högt varje gång jag sätter på/av Bass Balls och DL4:an. Tror även att en volympedal jag hade kopplad efter disten en gång brusade en massa när jag använde volympedalen...

Men såvitt jag vet har jag en lösning med att alltid ha stämapparaten direkt efter disten, men det är ju inte alltid vid enklare rep jag kan ha med både disten och TU-2:an...

Vet inte om det är fel på just min Bass Juice, men det är hur som helst lite irriterande, det där...
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

T-Rex kräver väl 12volt ... istället för 9volt som är det vanliga. Kan det vara där ditt problem ligger?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+
Inlägg: 742
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 23:01
Ort: Göteborg

Inlägg av Berntsson »

Tydligen funkar både 9 och 12 V(den kan ju köras på ett 9V-batteri också), men jag tar och köper någon sådan liten adapter på Clas Ohlson... Om det inte blir bättre lär den iaf användas till någon framtida pedal :)

Tack för tipset btw!
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Hejsan!
Den där Phat Hed tycker jag är rätt tråkig. Helt ok visserligen, och det gick naturligtvis att få ut bra ljud, men det känns som om den är gjord för att ha mycket surr-dist.
Bass Juice har jag en. Jag tycker att den är bra på plektrumskrammeldist, tyvärr är den inte så anslagskänslig. Det blir ungefär lika mycket dist oberoende av hur hårt man spelar.
Man kan göra väldigt mycket med mixratten, gör enorm skillnad på ljudet om man har mycket dist och blandar med rent ljud eller mindre dist och inget rent ljud. Det skulle bara vara en nivåratt till boostknappen också.
Jag har börjat använda T-Rex Möller istället (gitarr-OD) den har just den funktionen, helt separat boost med tillhörande nivåratt. Möller är riktigt elak i karaktären, som en ännu uppkäftigare tube screamer. Kan behöva lite extra botten för att inte bli för mellanregisterskramlig.
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

GNUlars, hade varit trevligt om du hade fått chansen att testa Fetto Deluxe till bas i senaste Fuzz också. Nu fick man ju en recension ändå för gitarr att utgå från men riktigt test med bas hade varit intressant att se. Den verkar onekligen trevlig iaf.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Hejsan!
Gitarrgubbarna hann före och jag visste inte om att de höll på. Nu har jag dock testat FETTO-pedalerna till bas också, så det kommer förhoppningsvis en notis om det i kommande nummer av FUZZ (det blir inte någon separat fulltest, men kommentarer om hur de funkar för bas)
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Skriv svar