Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Nu när Tech21 NYC har släppt sin v2 av SansAmp Bass Driver DI (BDDI) så tycker jag att det är på sin plats att vi försöker reda ut vilka versioner som finns av denna mångsidiga apparat. För nu börjar folk annonsera ut sina v1 och även Tech21 NYC nämner att v1 är
SOLD OUT and replaced by Version 2.
Men nu måste vi vara lite försiktiga med vad olika versioner är. Jag trodde i min enfald att v1 är den jag har, men jag visste ju att de har hottat den med lite knappar och ändå är det inte v2. Så följaktligen måste jag nog benämna den som v0.

Nu försöker jag reda ut detta:

SansAmp Bass DI

Bild

Den här apparaten som bara kallas Bass DI och innefattar nog den första mackapären. Anslutningarna består av input, parallell output samt balanserad output på XLR. De yttre knapparna hanterar jordlyft och att aktivera tonkretsen. Ingen pedal alltså! Dessutom finns tonkontrollerna inne i lådan för "en gång för alla justering", även drivekrets.

Ok, detta är ingen Bass Driver DI så den kan vi lämna därhän. Men det var den första SansAmp jag ägde.


SansAmp Bass Driver DI v0

Bild

Min BDDI är en version som verkar funnits innan v1 och v2 hos Tech21. Jag vill därför benämna den med v0 för att inte misstas som v1. Här snackar vi pedalomkopplare för av och på av effekt.

Den innehåller de klassiska reglagen Level, Blend, Treble, Bass, Drive och Presence. Därtill hittar vi en knapp för Phantom & Ground connect. In- och utgångar utgörs av input, parallell output, output och XLR output.


SansAmp Bass Driver DI v1

Bild

Häri v1 har Tech21 lagt till två reglage för att välja om output och output XLR skall ha signalnivå line eller instrument. Det är väl allt som är ändrat. Kanske inte en kioskvältare för min egen del, men kan säkert vara jättebra i studio eller om man vill slanga in signal i mixerbord.


SansAmp Bass Driver DI v2

Bild

Nu med v2 har Tech21 gjort en lite större make-over. Nu finns även ett reglage för kontroll av Mid. Dessutom har de gjort om skjutreglagen till tryckknappar. Till att börja med får man välja om Bass och Mid skall jobba vid centerfrekvenserna 40/80 Hz respektive 500/1000 Hz. Därtill finns en omkopplare för att sänka XLR-signalen med 20 dB och en omkopplare för att höja output-signalen (telekontakt) med 10 dB. Givetvis finns en omkopplare för Phantom & Ground connect XLR.


Har vi rett ut vad som är vad än så länge? Tänkte att det kan vara bra att referera till rätt version i säljesannonser.
Senast redigerad av mrbaloo den lör 27 aug 2016, 13:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Inlägg av funkys**t »

Jättebra med att reda ut begreppen! Särskilt när det inte är så tydligt från Tech 21.

En rättelse bara. Den första versionen HAR drive-krets. Men den sitter på insidan och man får justera dem med en liten skruvmejsel. Den används när den är i active-läget.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Inlägg av funkys**t »

Så här ser insidan ut: Bild
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Inlägg av blackparkas »

BIAS - Do NOT adjust.


Men hur ska man kunna låta bli att skruva när det står så!?
Omöjligt....!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Inlägg av mrbaloo »

funkys**t skrev:Jättebra med att reda ut begreppen! Särskilt när det inte är så tydligt från Tech 21.

En rättelse bara. Den första versionen HAR drive-krets. Men den sitter på insidan och man får justera dem med en liten skruvmejsel. Den används när den är i active-läget.
Toppen! Jag rättade mitt inlägg. Det var *väldigt* länge sedan jag hade min Bass DI och det var ju inte varje dag jag öppnade den heller. ;-)

Tack!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Inlägg av mrbaloo »

funkys**t skrev:Så här ser insidan ut: Bild
Super! För er som undrar är det alltså insidan av Bass DI och inget annat.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:BIAS - Do NOT adjust.


Men hur ska man kunna låta bli att skruva när det står så!?
Omöjligt....!!
:D

Precis! Det är ungefär som att annonsera om "inget hemligt här" och tro att ingen skall kolla att så är fallet.

:o Den där minns jag nu när jag ser den. Jätteknasigt!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Inlägg av mrbaloo »

BTW, jag har en scannad manual till Bass DI kvar i mina datorgömmor.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Inlägg av funkys**t »

blackparkas skrev:BIAS - Do NOT adjust.


Men hur ska man kunna låta bli att skruva när det står så!?
Omöjligt....!!
Hahaha! Det första jag gjorde efter att jag köpte den...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, när kom en batterilucka på undersidan? Min förra Bass DI och Bass Driver DI v0 hade inga luckor alls. Där var det skruvmejsel som gällde!
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Inlägg av brokenboy »

Sitter och ska ge mig på att köpa en av dessa, och tänkte försöka få tag på en v2.
Men är det någon som här som har fått tillfälle att jämfört dem? Om det är värt att slänga ut ca 2700 på en v2 om man kan få tag på en v1 för 1300-1500...
Det är just den där mid funktionen jag själv är rädd för att den kommer saknas =) någon som är lite insatt?
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Inlägg av 41HZ »

Läste nån tråd på talkbass där nån köpt nya modellen och jämförde med sin gamla. Fattade det som att de inte lät riktigt likadant, snubben gillade sin gamla mer. Men helt omöjligt att säga innan man själv provat.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Inlägg av brokenboy »

Har då köpt en v1 nu och dyker det upp en v2 så blir nog att inhandla den med, så får jag göra ett utförligt test och lägga ut här på PB =)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Inlägg av mrbaloo »

Det blir spännande att höra dina åsikter. Jag har ju v0 och är mycket nöjd med den. Men man är ju lite sugen att uppgradera även om jag inte behöver de extra finesserna.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Inlägg av Aslan »

Jag tycker v2 låter lite konstigt. Nåt slags fräsigt mellanregister som inte v1 har. Men det gäller ju även andra nyare Tech21-pedaler såsom VTDI oxå. Eller hur Lekamen?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Inlägg av lekamen »

Jo, jag håller med! Jag jämförde ju VT-DI med min gamla VT Bas v2, den senare låter bäst enligt mig.
Var tvungen att kolla hur jag skrev:

Jo, i DI'n tycker jag disten är lite "blötare", mer grovkornig, lite pruttig nästan. Medan både VT Bass std och deluxen är snyggare och finkornigare. Inte lätt att beskriva ljud :-/
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Inlägg av lekamen »

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f= ... it=VT+bass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Olika versioner av Tech21 NYC SansAmp Bass Driver DI!

Inlägg av lekamen »

Nu har jag sett så mycket gott om denna klassiska Sansamp på sistone att jag kände mig tvungen att köpa en (igen). En BDDI v1 borde komma i lådan imorgon!
Skriv svar