Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tänkte posta en uppdaterad bild på pedalbordet.. för dom som va intresserade av choruspedalen.. som ev ryker om HK-rotospheren som jag väntar på kan återge det ljudet också..

Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
DJ
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 20:06
Ort: NL

Inlägg av DJ »

Liten skrev:Tänkte posta en uppdaterad bild på pedalbordet.. för dom som va intresserade av choruspedalen.. som ev ryker om HK-rotospheren som jag väntar på kan återge det ljudet också..

Bild
Vad är det för plåtbleck i botten? Har du skruvat fast pedalerna?? :headscratch:
_________________________
Insert Gear Brag List Here


Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Hörrudu Anders, vad har du för mått på bordet förresten? Jag går i tankarna om att bygga ett eget specialbord i plyfa men vet inte vad jag ska ta till.

Och var köper man GeorgeL-kablage i sverige? Vill ha så jag kan köpa rulle och kontakter löst.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

DJ skrev: Vad är det för plåtbleck i botten? Har du skruvat fast pedalerna?? :headscratch:
Japp.. orkade inte med kardborre-kittet längre..
newheartshadow skrev:Hörrudu Anders, vad har du för mått på bordet förresten? Jag går i tankarna om att bygga ett eget specialbord i plyfa men vet inte vad jag ska ta till.

Och var köper man GeorgeL-kablage i sverige? Vill ha så jag kan köpa rulle och kontakter löst.
Mitt bord är 80x50cm.. lite lagom sådär.. :roll:

GeorgeL pratar du med Johan om.. han plockar in kontakterna och säljer kabel på lösmeter... bra men inte billigt.. :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Liten skrev:
newheartshadow skrev:Hörrudu Anders, vad har du för mått på bordet förresten? Jag går i tankarna om att bygga ett eget specialbord i plyfa men vet inte vad jag ska ta till.

Och var köper man GeorgeL-kablage i sverige? Vill ha så jag kan köpa rulle och kontakter löst.
Mitt bord är 80x50cm.. lite lagom sådär.. :roll:

GeorgeL pratar du med Johan om.. han plockar in kontakterna och säljer kabel på lösmeter... bra men inte billigt.. :D
Ah, 80x50 var ungefär det jag räknat med. Blir en lite krånglig konstruktion för jag vill ha in en rackenhet i bakkant också. :)
Kruxet blir väl sen att hitta ett case som passar min bastard..

Jaså han kan ta hem sånt.. hmm. ja då beror det ju bara på pengen i slutändan. som vanligt....
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

newheartshadow skrev:
Liten skrev:
newheartshadow skrev:Hörrudu Anders, vad har du för mått på bordet förresten? Jag går i tankarna om att bygga ett eget specialbord i plyfa men vet inte vad jag ska ta till.

Och var köper man GeorgeL-kablage i sverige? Vill ha så jag kan köpa rulle och kontakter löst.
Mitt bord är 80x50cm.. lite lagom sådär.. :roll:

GeorgeL pratar du med Johan om.. han plockar in kontakterna och säljer kabel på lösmeter... bra men inte billigt.. :D
Ah, 80x50 var ungefär det jag räknat med. Blir en lite krånglig konstruktion för jag vill ha in en rackenhet i bakkant också. :)
Kruxet blir väl sen att hitta ett case som passar min bastard..

Jaså han kan ta hem sånt.. hmm. ja då beror det ju bara på pengen i slutändan. som vanligt....
Vet inte vad han tog för kabeln/meter men pluggarna går på 50:- /st.. :(
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Liten skrev: Vet inte vad han tog för kabeln/meter men pluggarna går på 50:- /st.. :(
50 pix styck??

oj oj...

Finns det inget "likvärdigt" fast billigare alternativ då?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

gmf tar "bara" 49:-

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

newheartshadow skrev:
Liten skrev: Vet inte vad han tog för kabeln/meter men pluggarna går på 50:- /st.. :(
50 pix styck??

oj oj...

Finns det inget "likvärdigt" fast billigare alternativ då?
Fördelarna/nackdelarna med GeorgeL-pluggarna finns det en uppsjö trådar om .. men dom är små och förenklar pedalbordsbyggandet när man stuvar runt.. som du kan se på mitt bord har jag lött neutrikpluggar i andra änden (där det gick..) bara för att det kändes smidigt.. och att dom inte kostade mer än hälften.. typ..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
DJ
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 20:06
Ort: NL

Inlägg av DJ »

newheartshadow skrev: Blir en lite krånglig konstruktion för jag vill ha in en rackenhet i bakkant också. :)
Kruxet blir väl sen att hitta ett case som passar min bastard..
Du ger mig goda ideer!
Klart man borde ha racklådan framför sig med steg och preamp lätt synliga och åtkomliga, sen bara gömma iväg högtalaren nånstans bakom trummisen! :D

En utdragbar låda/släde längst ner i racklådan vore ju det optimala! :tummenupp:
Då kan allt vara ikopplat för jämnan! Bara att skjuta in pedalerna och stänga locket när man jammat klart.
_________________________
Insert Gear Brag List Here


Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

pedalbord under construction, bilder kommer snart...
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

Har strippat ner pedalbordet till det här, med inspiration från Johansson. Blir det som får följa med till Tjalix + Phat-Hed:en som nog kommer närsomhelst. :D

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

peter_s skrev:
Pyssling skrev:Det är ett T-Rex-bord. Kostar väl strax under 1000:- inklusive väska och kardborreband. Lätt värt pengarna, fast som du ser tar Fuel Tank:en upp en del plats och är för stor att montera under.
Hmm, jag har också ett T-Rex-bord (den bredaste varianten), och på det går det utmärkt att montera en Fuel Tank undertill (med plats över för en till om det skulle behövas, och det gör det snart...). Är de olika breda borden kanske också olika höga?

Nädu, Peter!


Nu har jag bläddrat igenom alla 17 sidor här och det är mycket snack o lite verkstad! Dags för en bild av ditt bord snart :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

mikkejohansson skrev:
Nädu, Peter!


Nu har jag bläddrat igenom alla 17 sidor här och det är mycket snack o lite verkstad! Dags för en bild av ditt bord snart :)
:D

Du får ge dig till tåls ett tag till. Har ingen digitalkamera, och vet för tillfället inte riktigt hur jag ska arrangera mina pedaler...

Jag kan dock försöka fixa en bild då det börjar dra ihop sig till mitt första sologig, i oktober.

Edit: okej då, jag hittade visst en bild ändå. Den är inte särskilt aktuell, men jag hoppas att den duger så länge:

Bild

Signalkedja: instrument -> Korg DT-10 -> Line6 Dr. Distorto -> Barge Concepts VFB-2 --> i loopen: EBS Octabass -> DOD Overdrive/Preamp 250 -> gptools analogt delay med bortglömd modellbeteckning -> Boss TR-2 -- efter loopen --> EBS DynaVerb -> Boss DD-6 -> förstärkare

Strömförsörjningen kommer från en blå T-Rex Fueltank, monterad under bordet (den skymtas vid Octabassen).

Fast, som det ser ut för tillfället har bara fyra av dessa pedaler tagit sig vidare till nästa version av pedalbordet. Det finns alltså många hål att fylla. :)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Alltid nåt.... :D;)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

mikkejohansson skrev:Alltid nåt.... :D;)
Tja, jo, det är det väl.

Du kan till nästa pedalbordsinkarnation se fram emot några lite creddigare pedaler, och några av annan sort än de på bilden ovan. Jag gissar att det är enkelt att bärga sig, dock. ;)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Creddigt är ju bra :)

Själv laddar jag för att göra klart bordet som det beskrivs i den andra tråden...snart så! Inte så mycket creddigt kanske, förutom min hemliga polska pedal då :D
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

mikkejohansson skrev:Creddigt är ju bra :)

Själv laddar jag för att göra klart bordet som det beskrivs i den andra tråden...snart så! Inte så mycket creddigt kanske, förutom min hemliga polska pedal då :D
Oooh! En ny Bogdan-modell? Spännande. Ska bli kul att se hur det nya jättebordet kommer ta sig ut.

Förresten, en anledning till att jag inte postat mitt bord tidigare är att jag aldrig använt det i mitt nuvarande band. Ibland har jag plockat med en tremolo-, eller en delaypedal, men inte fått mycket användning för endera. Och till våra gig har jag nöjt mig med att ta med en stämapparat. Alltså är jag lite av en effektentusiast som inte använder effekter i ensemblesammanhang. Motsägelsefullt så det förslår.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Tyvärr samma Bogdan, fast jag menar att den inte slagit igenom här på PB som på TB ännu :)

Förstår ju att det är lättare att hitta utrymmet för kreativt effektbruk i solosituationer...fast jag måste tillstå att senaste gigget jag gjorde (med bara stämmis o preamp) så saknade jag både od och tremolo/vibrato FLERA gånger :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Då var det äntligen klart :D Inspirerad av min idol Johannes så lät jag alla pedalerna va på vid fototillfället. Fett när det lyser ... 8)

Bild
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Valle skrev:Då var det äntligen klart :D Inspirerad av min idol Johannes så lät jag alla pedalerna va på vid fototillfället. Fett när det lyser ... 8)

Bild
jag ser ingen bild!!!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

INte jag heller!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Valle skrev:Då var det äntligen klart :D Inspirerad av min idol Johannes så lät jag alla pedalerna va på vid fototillfället. Fett när det lyser ... 8)

Bild
Bild
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Skumt :? jag ser då bilder.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Om man gör på det gamla hederliga sättet borde det funka...
Bild
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Skriv svar