Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

Tolkemolkemoli skrev:
Dnilke skrev:så här ser mitt ut ibland
Bild
Ser jag två synthar, eller lurar blixten mig?
jo, två är det, en SYB-3 och en billig SYB-5 kopia från Behringer, för att enkelt kunna växla mellan två olika ljud
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Två uppdaterade bord, ett större och ett mindre.

Bild

Bild

Bild

Bild
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Skulle väl inte kalla det bord än men mer än en pedal är det iaf.
Moody Fuzz, basmoddad
Moody Hjärt Müller
Korg Pitchblack
Bild

Bild
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Bild

Signalväg:
Boss TU2 -> Wah -> T-Rex Bassjuice -> Chorus

Känns som att jag har rätt mycket täckt med den här riggen. T-rexen är jävligt flexibel och kan gå från småfisig dist till full-on bazooka, med wahn så kan jag markera mer på vissa partier, lägga som en flygplansmotor i bakgrunden eller funka till det ordentligt. Choruset fyller ut på ett grymt sätt där det krävs lite "mer" bas men ändå inte dist, och solad bas med chorus... bra grejer!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Bild
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

straightedge79 skrev:Bild
KAN vara det snyggaste bord jag sett. Posta den på Talkbass så blir du kung av USA.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
pr33d
Medlem+
Inlägg: 531
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:34
Ort: Piteå

Inlägg av pr33d »

straightedge79 skrev:bild
Vad är det där för bord? Något man kan köpa eller något du byggt själv?
Fender Jazz * GK700rbII + ampeg 15"
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

pr33d skrev:
straightedge79 skrev:bild
Vad är det där för bord? Något man kan köpa eller något du byggt själv?
Om jag inte missminner mig så har han typ custombeställt det där. Han hade ett med bara en stämapparat och switchen på förut iaf, vet inte om det är samma bord...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

mikkejohansson skrev:KAN vara det snyggaste bord jag sett. Posta den på Talkbass så blir du kung av USA.
Det tackar jag för!!! :)



Det handlar alltså om ett custom-bord från Stonecastle för 4 pedaler. Helt perfekt!!!!

Kan även tillägga att Swollen Pickle´n är världens bästa fuzz!!!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

FreCKo skrev:
pr33d skrev:Vad är det där för bord? Något man kan köpa eller något du byggt själv?
Om jag inte missminner mig så har han typ custombeställt det där. Han hade ett med bara en stämapparat och switchen på förut iaf, vet inte om det är samma bord...
Ett custom-bord från Stonecastle, mkt bra människor att jobba med!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Ska väl posta en bild på bordet nu när det är färdigt (för ett tag framöver....)
Köpte RT-20 i Glanshammar så det blev lite ommöblering och ny kabeldragning. Ska försöka klämma in ett envelopefilter oxå, när jag hittar ett jag vill ha (Pelles Mutron III lät väldigt bra, men den är ju så dyr.....)


Bild
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Matte skrev:Ska väl posta en bild på bordet nu när det är färdigt (för ett tag framöver....)
Köpte RT-20 i Glanshammar så det blev lite ommöblering och ny kabeldragning. Ska försöka klämma in ett envelopefilter oxå, när jag hittar ett jag vill ha (Pelles Mutron III lät väldigt bra, men den är ju så dyr.....)


Bild
Ser coolt ut det där. Va e d för bord? Hur ser signalvägen ut?
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

groovyjr: Hur är Bass Big Muffen? Stor skillad mot en Little Big Muff?

se79: Vart hittar jag Swollen Picklen?
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Bassplaya skrev:
Matte skrev:Ska väl posta en bild på bordet nu när det är färdigt (för ett tag framöver....)
Köpte RT-20 i Glanshammar så det blev lite ommöblering och ny kabeldragning. Ska försöka klämma in ett envelopefilter oxå, när jag hittar ett jag vill ha (Pelles Mutron III lät väldigt bra, men den är ju så dyr.....)


Bild
Ser coolt ut det där. Va e d för bord? Hur ser signalvägen ut?
Ett Tonetrunk 55 bord

Kopplat:

In i looplisten.
Loop 1: Octavius squeezern
Loop 2: EBS Otabass, grå
Loop 3: Stinkfootmoddad SD-1 (ver.II) - RT20
ur listen till till bass Xcitern.
Stämmare kopplad på egen utgång med mute samt en masterbypass för alla loopar. Gator strömförsörjning.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Kickass bord Matte!! Lät sjukt bra!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Såg några såna dära Way Huge pedaler i London, verkar vara trevliga. Vågade dock inte prova dom, för då skulle jag väl vara helt såld! Som tur var hade jag inte råd heller för den delen :)
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Liten skrev:Kickass bord Matte!! Lät sjukt bra!
Jo...Det går att få fram en hel del användbara ljud ur det och ännu fler mindre användbara! :lol: :joy:
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Bild
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

whatawaste skrev:Bild
Va e d för bord? Hur går signalkedjan?

:paper: :roll:



























































:lol:
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Seaweed skrev:se79: Vart hittar jag Swollen Picklen?
Hos din lokala Jam-handlare eller på Ebay/U$A.

Hade en Little Big Muff innan och precis som "alla" andra fuzzar så tycker jag att dom blir lite slätstrukna och odynamiska.

MEN inte min Way Huge Swollen Pickle, där finns en "crunch" ratt som är fantastisk!!!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

jannej skrev:
peter_s skrev:
jannej skrev:Mitt pedalbord. Kanske lite udda men jag är nöjd. Använder mest till duo-gig med elbas.

Bild

Juste! Hur ser signalvägen ut?
Knappt jag själv kommer ihåg. ;-)

A/B --> Volym Ernie Ball --> BJF Blue Berry --> EBS TremoLo --> Boss DD3 --> Japanese appartment Loop-pedal --> DigiTech Jamman

Det fiffiga med denna uppsättning är att jag kan fånga upp basljudet med Jamman:en eller helt koppla förbi den. Detta eftersom vissa låtar har jag färdiga bakgrundsloopar till (konceptet låter lökigt men det funkar faktiskt) som låter helt klart bäst om man kopplar dem direkt till ett PA. Därför behöver jag kunna växla utgången på Jamman:en mellan basförstärkare och PA.
Det låter som en smart och genomtänkt signalkedja. Tummen upp för den!
jannej skrev:Har du något inspelat av dina solo-alster? Vore skoj att höra något, behöver lite inspiration.
Javisst. Dels finns det några liveklipp på min myspace, där jag spelar Fender VI genom pedalbordet jag postat här senast. Och så finns det en platta - Auszüge - som jag spelade in 2007-2008. På den spelar jag mest på en Fender Jaguar Bass VI, och använder en tidigare inkarnation av mitt nuvarande pedalbord. Den är inspelad live, utan överdubbningar o.s.v., och kan laddas ned, eller bara lyssnas på, gratis från Dog Eared Records: http://www.dog-eared-records.com/Music/PeterStenberg16/
En liten varning förresten: min musik saknar helt drag. :)
jannej skrev:Eftersom det är en geek-avdelning så drar jag igång. Du har flera delayer ser jag.
Ja, delayer kan man aldrig få för många av. Jag har visst två till - ett billigt, ett lite dyrare, båda analoga - som inte fick plats på bordet nu senast. Och fler kommer det säkert bli...
jannej skrev:Hur står sig DL-8 vs Boss DD-6? Hur mycket kräm kräver DL-8, orkar Fueltank med den eller måste du ha en separat strömförsörjning?
I omvänd ordning: DL-8:an är som nästan vilken annan pedal som helst, och nöjer sig således med 9 volt, och Fueltanken klarar galant av att ge den vad den behöver. Det enda problemet med Fueltanken är, i mitt fall, att den inte har nog många utgångar. Till senaste giget fick jag därmed plocka med mig en strömförsörjning till för att kunna få ljud ur alla pedaler. Så, ytterligare en Fueltank finns på min inköpslista.

Vad gäller DD-6 kontra DL-8 så tycker jag att de är ganska likvärdiga (och jämför man den nya DD-7:an från Boss med DL-8:an så blir nog skillnaderna ännu mindre). Båda låter väldigt bra, och känns pålitligt robusta. DL-8:an vinner på att den är lite mer mångsidig rent ljudmässigt, och bl.a. erbjuder inställningar som simulerar bandeko, analogt delay, och så kan man få modulation på ekona i en ytterligare inställning. Dessutom har den längre looptid, om man är intresserad av att använda det. Skulle jag tvingas välja mellan de båda så skulle jag alltså välja Hardwire-pedalen, eftersom man kan få både krispigt digitala- och varmare, vintage-artade ljud ur den. Bossen är enbart krispig. Men, som synes, föredrar jag att både ha och äta upp kakan samtidigt. ;)
Användarvisningsbild
Tolkemolkemoli
VIP medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 16:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Tolkemolkemoli »

peter_s skrev:
jannej skrev:Har du något inspelat av dina solo-alster? Vore skoj att höra något, behöver lite inspiration.
Javisst. Dels finns det några liveklipp på min myspace, där jag spelar Fender VI genom pedalbordet jag postat här senast. Och så finns det en platta - Auszüge - som jag spelade in 2007-2008. På den spelar jag mest på en Fender Jaguar Bass VI, och använder en tidigare inkarnation av mitt nuvarande pedalbord. Den är inspelad live, utan överdubbningar o.s.v., och kan laddas ned, eller bara lyssnas på, gratis från Dog Eared Records: http://www.dog-eared-records.com/Music/PeterStenberg16/
En liten varning förresten: min musik saknar helt drag. :)
Du ska veta att det låter mycket bra. Ska köpa ljudkort i dagarna och alltså äntligen få spela in. Det här var inspirerande! :D
Streets behind.
Medlemspresentation!
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Matte skrev:
Liten skrev:Kickass bord Matte!! Lät sjukt bra!
Jo...Det går att få fram en hel del användbara ljud ur det och ännu fler mindre användbara! :lol: :joy:
Kul att du blev nöjd med LoopStripen :wink:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Tolkemolkemoli skrev: Du ska veta att det låter mycket bra. Ska köpa ljudkort i dagarna och alltså äntligen få spela in. Det här var inspirerande! :D
Oj, tack! :oops: Det där blev jag glad av att höra, eftersom jag på sistone inte lyckats hitta tillräckligt med inspiration till de där projekten jag har på kö. Kul då att det jag gjort kan inspirera någon annan. :)

Jag kan förresten tillägga att jag använt väldigt basal, enkel och billig utrustning när jag spelat in mina grejer. På så sätt har det varit en kort sträcka mellan inspiration och färdig produkt, vilket passar mig.
gäst

Inlägg av gäst »

Oj... tycker om din musik, peter_s! Nu låter det kanske som att jag "bara säger så här" med tanke på ditt ovanstående inlägg... men så är det inte. Har börjat lyssna på post-rock och tänkte börja skriva någon/några egna låtar, så det var inspirerande för mig också! Säg gärna till om du spelar i närheten av Norrköping!
Skriv svar