Hur får man sån här kräm?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Hur får man sån här kräm?

Inlägg av Svarte_Jack »

Blev grymt impad när jag såg en Cliff Burton-video. Killen har ju bland de läckraste sound jag har hört. Hur får man till ett sånt här brutalt ljud? Jag har bestämt mig för att pensionera min Behringer BOD 100 som jag köpte bara för att den är billig.

http://www.youtube.com/watch?v=7KpxOmksHrY
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Mesa-förstärkare, Morley Wah, EHX Big Muff = Cliff himself!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag har ju nyss beställt en bandlös så hela Cliffkittet har jag inte råd med. Men ifall det finns nån liten pedal eller en liten pedalkombination man kan köra som hamnar i närheten. Men det med WAH lät spännande. Om man hittar nån sån med en skrikig dist kanske man hamnar i närheten?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag kör little big muff + wah. Bara med stallmicken dock, annars blir det grötigt med rickens halsmick.
Då kan man leka lite "pulling teeth"

äkta "fuzz" är det som gäller, inte overdrivedist.

Behringer BOD 100: köpte en själv bara för den var billig... den låter billigt också :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Svarte_Jack skrev:Jag har ju nyss beställt en bandlös så hela Cliffkittet har jag inte råd med. Men ifall det finns nån liten pedal eller en liten pedalkombination man kan köra som hamnar i närheten. Men det med WAH lät spännande. Om man hittar nån sån med en skrikig dist kanske man hamnar i närheten?
Fuzz är det du ska ha, du får fan en muff för under tusenlappen ny, du får den ännu billigare beggad...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

anli skrev:Jag kör little big muff + wah. Bara med stallmicken dock, annars blir det grötigt med rickens halsmick.
Då kan man leka lite "pulling teeth"

äkta "fuzz" är det som gäller, inte overdrivedist.

Behringer BOD 100: köpte en själv bara för den var billig... den låter billigt också :D
Sant sant. De första den ena gitarristen i mitt band sa när jag spelade på den var "Oj! Vad pruttigt det låter!"

Duger att leka med men sen vettefasiken.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag är allergisk mot basförstärkare som låter pruttigt...
Repade med en Drome i helgen och det var inte någon trevlig upplevelse...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: Hur får man sån här kräm?

Inlägg av calif de funk »

Svarte_Jack skrev:Blev grymt impad när jag såg en Cliff Burton-video. Killen har ju bland de läckraste sound jag har hört. Hur får man till ett sånt här brutalt ljud? Jag har bestämt mig för att pensionera min Behringer BOD 100 som jag köpte bara för att den är billig.

http://www.youtube.com/watch?v=7KpxOmksHrY
Det där var riktigt hemskt för min del! Bööööööh.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Men den där muffen? Det är en gitarrpedal eller?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Mera Cliff. Från 1980 års Battle Of The Bands-tävling. Gitarristen är Jim Martin (senare i Faith No More)

http://video.google.com/videoplay?docid ... iff+burton

En till från 1982:

http://video.google.com/videoplay?docid ... iff+burton[/quote]
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Det blev en Boss ODB3. Den distar ganska friskt. Fast jag planerar att skaffa en wah och kompensera med sen när cashen rullar in.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Geddy_Lee skrev:Den där snubben har ju lite attityd!! :P

Lite skilnad mot den där Newstand-snubben.
Vad har du emot min idol? :evil: :cry:

Skämt åsido, försök att hitta några videos där Jason får visa vad han går för, det finns en anledning till att dom i bandet beskrev honom som "an energy bomb-of-a-person"... Jag kan rabbla hur länge som helst om hur han kan lira, men det får ingen ut något av :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Svarte_Jack skrev:Men den där muffen? Det är en gitarrpedal eller?
Kan man kanske säga, men det beror på vad som avses med prefixet gitarr. För trots allt är elbasen en gitarr den också, och även om många effektpedaler är avsedda att funka bäst med normalgitarrer tar de inte skada av att processa en signal från en basgitarr. De kanske inte låter bra alla gånger, men allt som oftast gör de det. Big Muffen är ett bra exempel på en pedal designad för gitarr (eh, skulle jag tro...), men som används av väldigt många basister också. Var därför aldrig rädd för att testa. Kanske kommer musikaffärsbiträdet titta lite konstigt på dig om du vill testa den nya heta Steve Vai-signatur-flangerpedalen med en bas, men om det låter bra i dina öron är det det enda som betyder något.

Anyway, grattis till Bossen!

Ett tips förresten, Ibanez wah-wah (Devil-nånting tror jag) sägs klara bas bra, och låta fett i kombination med dist, på ett Burton-aktigt vis. Dessutom är den förhållandevis billig.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

peter_s skrev:
Svarte_Jack skrev:Men den där muffen? Det är en gitarrpedal eller?
Kan man kanske säga, men det beror på vad som avses med prefixet gitarr. För trots allt är elbasen en gitarr den också, och även om många effektpedaler är avsedda att funka bäst med normalgitarrer tar de inte skada av att processa en signal från en basgitarr. De kanske inte låter bra alla gånger, men allt som oftast gör de det. Big Muffen är ett bra exempel på en pedal designad för gitarr (eh, skulle jag tro...), men som används av väldigt många basister också. Var därför aldrig rädd för att testa. Kanske kommer musikaffärsbiträdet titta lite konstigt på dig om du vill testa den nya heta Steve Vai-signatur-flangerpedalen med en bas, men om det låter bra i dina öron är det det enda som betyder något.

Anyway, grattis till Bossen!

Ett tips förresten, Ibanez wah-wah (Devil-nånting tror jag) sägs klara bas bra, och låta fett i kombination med dist, på ett Burton-aktigt vis. Dessutom är den förhållandevis billig.
Weeping Demon? Vår gitarrist har en sån, rätt bra grejer faktiskt men den ser så jävla skum ut :P

Förresten, Steve Vai signatur-flanger, var det bara något du hittade på eller finns det något sånt? :shock:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

FreCKo skrev:Weeping Demon? Vår gitarrist har en sån, rätt bra grejer faktiskt men den ser så jävla skum ut :P
Weeping Demon var det ja. Tack!
FreCKo skrev:Förresten, Steve Vai signatur-flanger, var det bara något du hittade på eller finns det något sånt? :shock:
Det var rent hittepå, men det kanske vore något? En multikolorerad pedal med konstigt handtag på sidan och några droppar av Steves blod i de genomskinliga kontrollrattarna...
Eller inte.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Den där snubben har ju lite attityd!! :P

Lite skilnad mot den där Newstand-snubben.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Seb
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: fre 20 apr 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Seb »

Testa EHX Metal Muff. Den fixar det basljudet utan att tappa botten riktigt bra.
BEADG
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Geddy_Lee skrev:Den där snubben har ju lite attityd!! :P

Lite skilnad mot den där Newstand-snubben.
Vi kommer få ta en lååååååång disskusion om Metallicas basister på pratabas-mötet märker jag :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag har inget emot Jason som bassist. Men däremot det mesta av metallica under större delen av tiden han var med. Tycker som många andra att fyra första plattorna är det bästa de gjort.

Då frågar jag dig FreCKo om det finns nåt annat man kan kolla in med The Jason som du rekommenderar.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jason Newstedt är jäävligt duktig som bassist, känns mer musikalisk än de andra i bandet
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Bara för att plattorna är dåliga så behöver inte basen vara dålig :wink: i Voivod gör han en bra insats, dock så är musiken rätt trist... Supernova är väl "okej" när det gäller ren radiopop men där gör han inte lika mycket tuffa saker... Sen har han ju alla sina sidoprojekt som Papa Wheelie osv, och Echobrains första platta (som jag tror att han spelade bas på?) är riktigt sjysst.

EDIT: Sen ska det tilläggas att jag tycker att man ska uppleva Metallica live, även när det gäller ren musiklyssning. Dra på Cunning Stunts-DVD'n eller Live Shit och man får en mycket bättre bild av vad Metallica är, dom fyra första plattorna lyssnar jag inte alls på för jag stör mig så mycket på ljudet, och AJFA lyssnar jag på då och då, men stör mig mycket på mixningen...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Vad jag förstått så var Jason så hårt hållen att om han skojade till det lite i studion fick han bannor av Hetfield i stil med;"Så där har jag inte sagt åt dig att spela. Spela så här!".
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

FreCKo skrev:
Geddy_Lee skrev:Den där snubben har ju lite attityd!! :P

Lite skilnad mot den där Newstand-snubben.
Vi kommer få ta en lååååååång disskusion om Metallicas basister på pratabas-mötet märker jag :wink:
Så lätt att få igång dig när man säger ngt sånt där bara. :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Geddy_Lee skrev:
FreCKo skrev:
Geddy_Lee skrev:Den där snubben har ju lite attityd!! :P

Lite skilnad mot den där Newstand-snubben.
Vi kommer få ta en lååååååång disskusion om Metallicas basister på pratabas-mötet märker jag :wink:
Så lätt att få igång dig när man säger ngt sånt där bara. :P
Jag har också en svag punkt. Vi får se om ni hittar den :P
Gäst

Inlägg av Gäst »

Svarte_Jack skrev: Jag har också en svag punkt. Vi får se om ni hittar den :P
Yamaha suger åsnepung! :D
Skriv svar