Chorus, efterlyser synpunkter på olika pedaler.

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Den här tråden kommer jag följa med spänning!

Kan säga att de gitarrchorus jag testat på bas inte har fallit mig på läppen, men det kanske inte är så konstigt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Finns mycket att tänka på med chorus tycker jag..
Hur ska du använda det?

Jag bytta case till mitt boss CE-2B chorus.. Har nu "Rate" tillgängligt med en stor knob som foten kan justera medans jag spelar.. det låter bra.. men inte "boutique" bra..
Om du ska ha ett riktigt bra chorus och är villig att slanta skulle jag kolla på Analogman's chorus..
http://www.analogman.com/clone.htm
Bara hört bra saker om dessa.. aldrig haft chansen att testa..

EHX Small clone och Clonetheory var inget för mig.. Brus-galore på clonetheoryn.. Small clonen va för begränsad tyckte jag..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

daionsavage skrev:
Liten skrev: Hur ska du använda det?
Live och i replokalen med jazz- och popbandet. Det kommer knappast att lajnas vid ev. inspelning. Det skulle vara gött om det funkade både till elbas och kontra, men primärt är det elbasen som jag vill ge lite extra rörelse.
Har du behov av att ändra parametrar i signalen live? Så som rate/speed tex? Eller ska du bara ha en chorus med direkt av/på.. thats it... typ?

Jag gillar Boss choruspedaler.. primärt den äldre ce-2b'n.. alla gör inte det.. men för mig andas den 80-tal om något..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Gör så.. jag har depth och level på max medans rate står kl 11.. då har man ett långsamt och "lush" chorus-sound..

En annan grym pedal är Moollon's choruspedal.. http://www.moollon.com/products/chorus_e.asp
Den är mallen för hur jag gjorde om lådan till mitt chorus..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Re: Chorus, efterlyser synpunkter på olika pedaler.

Inlägg av BassiLow »

daionsavage skrev:Jag vill tillbaks till 80-talet och då är det chorus som gäller. Har ett gammalt pedalbord från Ibanez (UE-305) med chorus/limiter/delay.... men det brusar så djävligt att det bara går att använda som ljudförvrängare i något ministrycoverband.
Så jag slöletar...
Finns det något chorus som någon här har använt och är så nöjd med att han/hon törs rekommendera det?
Analogbord av den gamla goda brusiga sorten :wink:

Bild

jag kan rekommendera en svensk tillverkare som har en liten pryl de kallar UniChorus :wink: som gör det den ska, kanske lite kliniskt sound, men juste och brusfri

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

daionsavage skrev:Bosspedalen skall jag försöka att jaga fatt i och provspela.
Om du ändå ska leta Bosspedaler, så tycker jag att du om möjligt ska prova alla deras tre chorusmodeller. Jag har läst väldigt varierande omdömen om hur bra de olika modellerna är till bas, men alla verkar funka någorlunda bra, och väldigt ofta nämns Chorus Ensemble - CE-5 - som den allra bästa. Så testa en sådan!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Jag är barnsligt förtjust i min Boss CE-2 (om det är en B eller ej är jag för slö för att kolla). Men den funkar (för att vara en gitarrpedal" utmärkt för mig "har väl fastnat i 80-talet :D " Har testat svågerns CE-3? men den var lite för "bright" för min smak. CE-2:an funkar kalas med BB5000 och bandlöst för mig.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

CE-2:an är relativt lätt att basmodda :wink: jag har en sådan och en CH-1 8)
Senast redigerad av BassiLow den mån 18 aug 2008, 23:05, redigerad totalt 1 gånger.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Jag har CE-2B som jag tycker låter ganska trevligt.

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Användarvisningsbild
Bas-Tompa
Medlem
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 21:24
Ort: Trollhättan

Inlägg av Bas-Tompa »

Jag fastnade för Voodoo Labs Analog Chorus pedal senast jag var i USA och slängde med en i bagaget hem till Sverige. En Boss CE-1 klon som funkar bra till bas utan att man tappar för mycket botten. Helt OK när det gäller brus oxå.

Mvh/Bas-Tompa
/Bas-Tompa

J-bas-64, P-bas-63, J-bas-71, Rick 4001-76, StingRay-77, StingRay-01, StingRay5-06, Schatz jazz nr11, Furch B61 ackebas, SVT-78+SVT810E, SVT-VR+Bergantino NV610, SVT-IIP+QSC PLX1602+Eden D410XLT, Rumble 500 kombo+Rumble 210
gäst

Inlägg av gäst »

Vad gör en chorus pedal? :oops: :oops:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

rumpeldunken skrev:Vad gör en chorus pedal? :oops: :oops:
Förgyller tillvaron? :roll: :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Inlägg av Markooo »

JAg rekommenderar starkt Electroharmonix Small Clone!
Även om den inte är anpassad för bas så funkar den helt perfekt ändå!! :o

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Inlägg av Markooo »

En riktig Boss CE-1 från '77 är helt underbar att spela in med!!

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Markooo skrev:En riktig Boss CE-1 från '77 är helt underbar att spela in med!!
Den jag hade en gång i tiden var en riktig brusfest dock...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar