Fuzzen först?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Fuzzen först?

Inlägg av mikkejohansson »

Hej alla fuzzälskare och -kännare.

Jag är en grabb på tretti jordsnurr som har en fråga. Jag har ju hört att de flesta fuzzpedaler vill ha hög impedans av sin insignal och inte en signal som tryckts ner av buffrande pedaler innan. Har också hört att det är lite olika hur känsliga de olika pedalerna är för detta, med Fuzz Face (och dess varianter á la Wooly Mammoth osv) ska vara kanske mest känslig.

Jag planerar ett nytt "stort" pedalbord och undrar lite hur jag ska tänka med mina fuzzpedaler (EHX LBM och Guyatone TZ2), ska jag lägga dem först i linjen tro? Går ju såklart lyssna sig fram när allt är på plats, men för planeringens skull ville jag bara ha era "two cents".

Vad har ni för erfarenheter av fuzzar på olika plats i pedalkedjan?

Tack så mycket, hej svejs lingongrejs!

(det är inte pojken i filmen som skrivit brevet)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

Hej, Lingongrejs!

Jag har precis beställt en ny fuzz / dist i form av Ibanez Phat-Hed. Har sen tidigare en Ibanez Smash-Box som jag gillar skarpt, och tänkte att det inte skadar med en likadan pedal, fast gjord för bas. Tidigare har jag även använt mig av en Electro-Harmonix Litte Big Muff. Jag har alltid haft stämpedal för i kedjan, vilket nuförtiden inte borde göra någon skillnad, då den är true-bypass. Jag har dock även min Digitech Whammy IV innan distarna börjar dyka upp. Jag har inte märkt någon särskild skillnad om jag kört enbart disten eller om jag kör hela kedjan, däremot hör man en tydlig förändring i ljudet när jag sänker utvolymen på basen.

Som vanligt är bästa tipset att prova sig fram, men min erfarenhet säger mig att det inte spelar allt för stor roll. Kan tänka mig att det blir skillnad om man kör pedaler med level-kontroll innan dist / fuzz, men det går ju även då att ställa in den så det tillfredsställer ens krav.

/Dr. Nils Royen Pyssling
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Fuzzen först?

Inlägg av peter_s »

mikkejohansson skrev:Jag har ju hört att de flesta fuzzpedaler vill ha hög impedans av sin insignal och inte en signal som tryckts ner av buffrande pedaler innan. Har också hört att det är lite olika hur känsliga de olika pedalerna är för detta, med Fuzz Face (och dess varianter á la Wooly Mammoth osv) ska vara kanske mest känslig.
Jag har hört samma sak - att det är bra att ge fuzzpedaler en signal som inte passerat andra pedaler - men kan tyvärr inte tala av erfarenhet. Men, jag planerar själv att placera min fuzzpedal först i signalkedjan, den dagen jag får tummen ur och faktiskt placerar mina pedaler i ordning på det där bordet som står och skräpar under skrivbordet. Om nu den upplysningen är till någon hjälp. :roll:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har så många fuzzar och overdrives... men äkta fuzzar låter absolut bäst när de är ostörda först. Om man är dist conissuer.
Ibanez phathead är dock rätt okänslig, men sen är den inte true bypass heller så den hamnar nästan sist.
Nu har jag LBM (tb) - Pratabas (tb) - mrx flanger (tb) - Phathead - EBS valvedrive (tb).
Om jag kör vanlig monokoppling det vill säga. Ordningen å pedelerna påverkas lite hur jag vill ha dom i stereo
Kanal1 stallmick: LBM (tb) - Pratabas (tb) - mrx flanger (tb) - Boss reverb
Kanal2 halsmick: Phathead - EBS valvedrive (tb).
Med ett knapptryck kan jag växla mellan mono och stereo (Rickenbacker, Guild och Ovation)
Kopplar jag in wahwah så hamnar den efter pratabasdist och före flanger.
Kan vara schysst med wahwah/flanger före dist också.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Bas-Tompa
Medlem
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 21:24
Ort: Trollhättan

Inlägg av Bas-Tompa »

Håller med föregående inlägg. Jag placerade min EBS valve drive först i signalkedjan för att kunna styra dist mängden, nyansera via anslagen, sedan EHX black fingern för lite lagom mängd kompression och till sist chorus pedalen (Voodoo Labs analog chorus) för att låta lite 80's vid behov.

Mvh/Bas-Tompa
/Bas-Tompa

J-bas-64, P-bas-63, J-bas-71, Rick 4001-76, StingRay-77, StingRay-01, StingRay5-06, Schatz jazz nr11, Furch B61 ackebas, SVT-78+SVT810E, SVT-VR+Bergantino NV610, SVT-IIP+QSC PLX1602+Eden D410XLT, Rumble 500 kombo+Rumble 210
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

jag har ett tag varit lite nyfiken på en sån dära guyatone fuzz. den verkar rätt bra, är den det?
hur är kvallen? den ser ju lite pluttig ut
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Om du kollar på Talkbass kommer du hitta bättre rexcensioner men jag tycker den låter skitcoolt. Ganska "argt".

Den är förvånansvärt stabil trots sotrleken o plastchassit...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar