True bypass - igen! Eller: Finns det nivåer i helvetet???

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
DJ
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 20:06
Ort: NL

True bypass - igen! Eller: Finns det nivåer i helvetet???

Inlägg av DJ »

Hej!

True bypass är ju alltid bra.
För de fall där det inte är true bypass, måste det finnas nivåer i helvetet. Allt ifrån bara en aningens resistans, till inkopplade kondensatorer och spolar till kanske t.o.m. A/D -D/A omvandling...

Finns det nåt finurligt sätt att utvärdera pedaler som inte har true bypass??
Min ide är att mäta resistans och micro-farad kors och tvärs mellan ingångens och utgångens + och jord. Kan det vara nåt?

Vad kan man vänta sig för resultat?
_________________________
Insert Gear Brag List Here


Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Re: True bypass - igen! Eller: Finns det nivåer i helvetet??

Inlägg av Ahab »

DJ skrev:Vad kan man vänta sig för resultat?
Inget vidare. Använd öronen istället.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Håller med föregående talare. Använd öronen.

Sen är jag personligen inte övertygad om att true bypass är det bästa i alla lägen. T.ex. får man en nivåskillnad mellan när trampan är inkopplad och i by-pass läge som jag har otroliga problem med live. Och jag har personligen aldrig känt behovet av true bypass och då har jag ändå 7 trampor kopplade efter varandra. Så länge det är hyffsad kvalitet på komponenterna brukar det inte vara några större problem. Ibland ser man ett problem på pappret som nödvändigtvis inte behöver finnas i verkligheten och jag personligen föredrar bra trampor utan true bypass i en live situation. Jag gillar inte nivåskillnaden när man slår på/av trampan och jag har inga problem med ljudet jag har när mina trampor är inkopplade i serie. Sen skulle jag kanske inte ha 7 trampor inkopplade i serie i studion men då brukar jag å andra sidan inte använda mitt pedalbord. Brukar finnas bättre prylar att tillgå. Men att hylla true bypass och tycka att det är lösningen på alla problem kanske är att förenkla saker och ting lite väl mycket. Det är min åsikt.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

funkar den AV utan batteri eller eliminator är jag nöjd.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Varför ska du ha den inkopplad ens utan batteri eller eliminator?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: True bypass - igen! Eller: Finns det nivåer i helvetet??

Inlägg av peter_s »

DJ skrev:True bypass är ju alltid bra.
Nej. Har du ett stort pedalbord, fullt med effekter, så är det bra att ha en eller annan buffrad pedal också. Annars blir det som att ha en jätte-jättelång sladd mellan bas och förstärkare. Potentiell signalförlust alltså. ;)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ahab skrev:Varför ska du ha den inkopplad ens utan batteri eller eliminator?
Då är den så pass bra True bypass att den inte sabbar min Rickenbacker mono/stereo koppling med konstiga impedansskillnader
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Hellboy skrev:Håller med föregående talare. Använd öronen.

Sen är jag personligen inte övertygad om att true bypass är det bästa i alla lägen. T.ex. får man en nivåskillnad mellan när trampan är inkopplad och i by-pass läge som jag har otroliga problem med live.

MVH//Jan
Med vilka pedaler då? Har aldrig upplevt det som ett "true bypass"-problem? Däremot finns det en hel del pedaler som har den egenskapen...tyvärr.

Tycker som de flesta ovan att det finns ju inget egenvärde i att allt ska vara TB, men har man flera pedaler kan det ju vara bra att tynga ner signalen så lite som möjligt i alla fall. Själv sätter jag en bra buffrande pedal först o sen försöker jag ha så ren bypass som möjligt...men allt är inte TB...t ex har EBS-pedalerna innan TremoLo inte riktigt TB men jag tycker de har tillräckligt bra bypass ändå :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Det är ju först nu som ebs vaknat till, och säljer numera alla deras pedaler med TB.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Så de har ändrat hela linjen då? Koolt.

Jag tycker min octabass låter bra i bypass som det är...men det lät ju intressant :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar