Boost

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
gäst

Boost

Inlägg av gäst »

Någon som vet vad det finns för olika boostpedaler på marknaden? Något i stil med MXR Custom Electronics Boost/Linedriver eller MXR Micro Amp, dvs en på/av-knapp och en volymkontroll, that´s it. Så simpelt som möjligt, den skall bara boosta signalen på min Telecaster när det behövs, vilket är ytterst sällan. Gärna väldigt transparent. MXR´s pedaler kostar ju uppåt 1 300 kr och det är ju ganska mycket för att få upp signalen en aning så det jag letar efter skall vara billigare, om det nu finns.

(Eftersom jag anar var detta kommer att sluta: Nej tack, inte EBS, inte avancerade preamps och inte någon form av ankpedal. Bara en enkel boostpedal.)
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Den där har båda gitarristerna i mitt band, och de verkar nöjda =) Har du någon specifik fråga, så kan jag vidarebefordra...
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Funkar inte sadovsky preampen, eller har du gjort dig av med den?
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Vad är en ankpedal? En som säger kvack?
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

gäst

Inlägg av gäst »

Valle skrev:Funkar inte sadovsky preampen, eller har du gjort dig av med den?
Den höjer inte signalen. Man kan höja bas och diskant men inte volym.
gäst

Inlägg av gäst »

BB3000S skrev:Vad är en ankpedal? En som säger kvack?
Typ envelopefilter. Kvack kvack.
Varje gång man frågar efter köpråd när det gäller pedaler så är det alltid någon som föreslår en sådan oavsett vad man frågar efter.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Kolla in Boss LS-2. Line Selector. Funkar kanon till detta plus mycket annat. Hur transparant den är vet jag dock inte...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Borde inte en vanlig eq-pedal funka? Utan envelope alltså?
Annars brukar jag använda min Ibanez Tube Screamer som ren förstärkare ibland. Med driven på noll blir det inte nämnvärd ljudförändring. Lite rörliknande driv bara, som det är tänkt alltså.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Trollis
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 21:16
Ort: Västerås

Inlägg av Trollis »

TDHP skrev:Borde inte en vanlig eq-pedal funka? Utan envelope alltså?
Annars brukar jag använda min Ibanez Tube Screamer som ren förstärkare ibland. Med driven på noll blir det inte nämnvärd ljudförändring. Lite rörliknande driv bara, som det är tänkt alltså.
+1 på eq pedalen. Då har du ju en boost plus lite mervärde genom eq funktionen.
gäst

Inlägg av gäst »

Som sagt, gärna väldigt transparent. Rörliknande driv och EQ har jag så det räcker och blir över i min förstärkare. Jag vill undvika att det blir "kaka på kaka". Jag upplever det som att ljudet oftast försämras snarare än förbättras om man lägger till en massa onödigheter.
"En på/av-knapp och en volymkontroll, that´s it. Så simpelt som möjligt"
I sann pratabastradition så får man alltid massor förslag på inköp som inte alls är vad man letar efter, oavsett hur noga man preciserar sig men jag skall inte klaga, jag har precis själv postat ett förslag om att köpa 3 st 2-strängade D.A.D-basar i en tråd där köparen efterlyser en 6-strängad... Mogen nog att prata pensionsspar?

En sak som jag dock skall testa är att boosta Boogiens samtliga band på den grafiska eq:n ett par db och se om jag får önskad effekt. Det finns ju en på/av-knapp till eq:n så det skulle ju faktiskt kunna funka på precis samma sätt som pedalen jag efterlyser.

Aslan: Boss-pedalen... Skulle man kunna använda den som två effektloopar, en till effekterna och en till stämapparaten och sedan koppla så att stämmaren alltid är igång och effekterna bara när man vill att de skall vara aktiva?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker du ska kika in DOD FX-10!

Jag tycker den är väldigt transparent. Den har förvisso en Tone-ratt också, inte bara volym.
Ton-ratten funkar bra och fläskar på bra om det är vad man vill.
Billigt bör man kunna få tag i den också, har för mig Micke Johansson här på forumet säljers/sålde sin för 350!?
Jag köpte min för 400.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Varför inte köpa en beggad preamp från en aktiv bas och bygga in i en låda? Då kan man ju bara ta bort tonkontrollerna för att få en helt clean signal.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Johannes skrev:
BB3000S skrev:Vad är en ankpedal? En som säger kvack?
Typ envelopefilter. Kvack kvack.
Varje gång man frågar efter köpråd när det gäller pedaler så är det alltid någon som föreslår en sådan oavsett vad man frågar efter.
:lol: :lol: PB i ett nötskal.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Seymore Duncan Pickup Booster tror jag på. Grejen är att om du ska ha en transparant pedal så blir det lite dyrt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar