Inköp av multieffekt

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Hektor
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 18:18
Ort: Malmö

Inköp av multieffekt

Inlägg av Hektor »

Jo. Jag funderar på att köpa mig en multieffekt. Vad bör finnas med, och vad klarar man sig utan?
Har aldrig använt effekter förut så tips och rekomendationer mottages tacksamt.
Har tittat lite på Korg AX5B. Den verkar ha en del, och är billig.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Boss ME50B tycker jag att du ska kolla in om du inte vill ha förstärkarsimulering, annars en begagnad POD med någon enkel footswitch är det jag skulle satsa på... Men då hamnar vi på en tre tusen spänn också :?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

hade en korg toneworks-multifx liknande AX5B en gång i tiden. den hade ett konstant surrande ljud (typ lågt som fan i bakgrunden) och blev snabbt glapp i plastkontakterna... den var inte kul alls. vet ju inte hur det är med denna, men den ser ut att vara av samma skräp.

boss ME50B, som freako säger, är en mkt bra pedal. den har hur mkt som helst och har väl aldrig haft några större problem med fel/glapp etc. en rejäl pedal som man kan ha ett bra tag utan att "uppgradera".

vet man inte vad man är ute efter för effekter så kommer man säkert tycka det är kul med en multieffekt, eftersom de innehåller så mkt. det bästa vore ju om du testade lite pedalbord i nån musikaffär. ska man utforska och få ut så mkt som möjligt av respektive effekt så är det trist att ha och göra med en billig skräpleksak som glappar...

men det ju iofs lite skillnad på 900:- och 2400:-...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Dito. Ska du ha en multi ska du ha en ME50B. Eller om du vill gå på hela preamp/simulator/alltiett-rigg ska du väl kika på PODxtLive...

Allt annat tycker jag verkar krångligt :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Gäst

Inlägg av Gäst »

Om det ska vara billigt vill jag faktiskt slå ett slag för de fula plastiga Zoom 506II och liknande som kostar typ 3-400 begagnade.
Visst, reverben och liknande låter apa men distar, modulationseffekter och resonansfilter låter mycket bra och plasthöljet tål mycket stryk tro det eller ej.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

GrafZeppelin skrev:Om det ska vara billigt vill jag faktiskt slå ett slag för de fula plastiga Zoom 506II och liknande som kostar typ 3-400 begagnade.
Visst, reverben och liknande låter apa men distar, modulationseffekter och resonansfilter låter mycket bra och plasthöljet tål mycket stryk tro det eller ej.
Hade en 506II för några år se'n. Om du står ut med lite swischanden och brus så funkar den bra. Den inbyggda noisegaten dödar brus ganska bra men lite för yxigt för min smak. Bland femhundrakronorsalternativen så är den dock överlägsen segrare på knock out!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Passa dig för v-ampen bara, den e kass!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Hektor
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 18:18
Ort: Malmö

Inlägg av Hektor »

ME50B verkar klart intressant. Priset är kanske lite högre än vad jag har råd med dock.
Får kila till musikaffären och testa den i alla fall.
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

anli skrev:Passa dig för v-ampen bara, den e kass!
Japp, vill du köpa min för 500kr?
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Köp min BOSS GT6B istället.
SUPER grej med massa möjligheter..
Hektor
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 18:18
Ort: Malmö

Inlägg av Hektor »

Har hittat en Boss ME-50B på blocket. 1500 spänn. Ska jag slå till?

http://www.blocket.se/vi/11631685.htm?ca=23_6_s
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Ja
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bara att slanta upp!
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

GrafZeppelin skrev:Om det ska vara billigt vill jag faktiskt slå ett slag för de fula plastiga Zoom 506II och liknande som kostar typ 3-400 begagnade.
Visst, reverben och liknande låter apa men distar, modulationseffekter och resonansfilter låter mycket bra och plasthöljet tål mycket stryk tro det eller ej.
Såg en reklambild för ett par år sedan med live bild på Yngwie Malmsteen och texten" I love the Zoom products"/Yngwie Malmsteen
Har ingen respekt kvar för märket efter det :)

BOSS GT6B är mitt tips, förvånansvärt bra
Om du kommer över ME-50B för en billig peng så funkar den ju utmärkt också, lite annorlunda grejjer.
Bild
Skriv svar