BEHÖVER SNABB HJÄLP. Ström till pedalbord.

Prata om effekter och pedaler
gäst

BEHÖVER SNABB HJÄLP. Ström till pedalbord.

Inlägg av gäst »

Jag har beställt ett pedalbord och han som fixar det åt mig behöver veta vilken polaritet och kontakter mina pedaler har. Jag är helt nollställd när det gäller elektronik men någon här kanske vet? Själv vet jag inte ens vad polaritet är. Kontakt har jag hört talas om. Det som efterfrågas är alltså polaritet och kontakt på följande pedaler:

Boss BF-2B
Boss TU2
ProCo RAT 2
Sadowsky Outboard Bass Preamp/DI Pedal
EBS Octabass - Den gamla grå/blå. Bild nedan. Tack, Basstudio.

Bild

GrafZ, detta innebär att jag skulle behöva EBS-pedalen någorlunda snart. Jag sms:ar...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Det brukar stå på pedalen vid DC-jacket. Det vanligaste, t ex Bosspedaler är väl minus på "tipen" och plus på "barreln"...

Läs lite mer här; http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/power/power2.htm
Fender - Pedaler - GK - TKS
gäst

Inlägg av gäst »

Problemet är att pedalerna är inlåsta i en replokal dit jag inte har nyckel...
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jag är långt ifrån kung på detta, men vet att min EBS-adapter funkar till Boss, Ibanez, MXR,DOD, E-H mfl. Det borde inte vara annorlunda med dina, möjligtvis Sadowsky-prylen. Polariteten är som Mikke säger.
Senast redigerad av precision65 den ons 09 maj 2007, 16:46, redigerad totalt 1 gånger.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Du kan nog räkna med att både boss och ebs-pedalerna är som det beskrivs hos Stinkfoot. Har kört såna med standard adapter utan problem så de är nog inte "konstiga". RAT:en har väl en sån tele-plugg som DC? Gissar att den inte är motsatt polaritet, har kört en Vintage RAT från min Cioks med "standard/BOSS"-polaritet.

Sadowskyn kan vara problemet...kolla på deras hemsida!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Boss och EBS har väl den vanligaste pluggen med - i mittstiftet och + på ringen 9V DC. Sadowskyn likadant. Rat däremot behöver 9V DC men en 1/8" teleplugg med + i toppen på kontakten.
Skriv svar