Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

peter_s skrev:
mikkejohansson skrev:Mycket stiligt :)
Tack, tack. :D
mikkejohansson skrev:Saknar modulation annat än tremolot men du har ju en vibe på g in så...
Ja, du kan ha en poäng där, även om jag inte vet om jag är så förtjust i modulation i allmänhet. Men, som sagt, Viben ska in snart, och jag funderar lite på en wahwah, eller en autowah, dessutom. Får se vad som dyker upp framöver. Kanske kommer det åka med ett Danelectro Cool Cat Chorus vid nästa Thomann-beställning. De är ju så billiga att det är lätt att impulsköpa...

Annars tycker jag mig mest behöva en bra reverbpedal (som har baklängesreverbfunktion), och kanske en loop-pedal (som t.ex. en Boss RC-c), eller något som kan användas för att skapa långa svepande drones. (vad nu det skulle vara)
Din Boss tremolopedal verkar överflödig. Får jag köpa den?

edit: stavfel
Senast redigerad av basmartin den tor 09 okt 2008, 21:03, redigerad totalt 2 gång.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

basmartin skrev: Din Boss tremolopedal verkar överflödigt.
Korrekt iakttagelse. :)
basmartin skrev:Får jag köpa den?
PM skickat.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

peter_s skrev:
basmartin skrev: Din Boss tremolopedal verkar överflödig.
Korrekt iakttagelse. :)
basmartin skrev:Får jag köpa den?
PM skickat.
Vad trevligt!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

peter_s skrev:Varsågod mikke! :D

Såhär såg mitt pedalbord ut under min första solospelning, igår kväll:

Bild

Signalkedja: instrument --> Catalinbread V8 Fuzz Engine --> Okko Coca Comp --> Korg Pitchblack --> Line6 Dr. Distorto --> Malekko Echo 600 --> Boss DD-6 --> EBS TremoLo. Allt strömförsörjt av en T-Rex FuelTank.

Utanför pedalbordet (från höger till vänster): Danelectro Cool Cat Vibe (billig, bra, och på väg in på bordet), Barge Concepts VFB-2 (på väg tillbaka), EBS DynaVerb (kommer nog tillbaka), EBS Octabass (smått överflödig i nuläget), Boss TR-2 (dito), gp tools analogt delay med någon slags modellbeteckning (dito), Behringer Slow Motion (har inte testat den tillräckligt, men den kanske kan få plats på bordet så småningom).
Analog delayet som "känns överflödigt", kan det vara till salu månne?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

dereborn skrev:
peter_s skrev:Varsågod mikke! :D

Såhär såg mitt pedalbord ut under min första solospelning, igår kväll:

Bild

Signalkedja: instrument --> Catalinbread V8 Fuzz Engine --> Okko Coca Comp --> Korg Pitchblack --> Line6 Dr. Distorto --> Malekko Echo 600 --> Boss DD-6 --> EBS TremoLo. Allt strömförsörjt av en T-Rex FuelTank.

Utanför pedalbordet (från höger till vänster): Danelectro Cool Cat Vibe (billig, bra, och på väg in på bordet), Barge Concepts VFB-2 (på väg tillbaka), EBS DynaVerb (kommer nog tillbaka), EBS Octabass (smått överflödig i nuläget), Boss TR-2 (dito), gp tools analogt delay med någon slags modellbeteckning (dito), Behringer Slow Motion (har inte testat den tillräckligt, men den kanske kan få plats på bordet så småningom).
Analog delayet som "känns överflödigt", kan det vara till salu månne?
PM skickat.

Det var kanske smartare än jag trodde att posta bilder på alla pedaler, även de oanvända. :)
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Så här brukar det se ut...fast jag tar ur den ur caset (som förövrigt kommer från the tubes gammla prophet 10 men passar perfekt till mitt pedalbord)+ moog taurus pedaler i bland.
Bild
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det här är vad jag har i nuläget, frågan är om jag ska bygga ett bord...

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

BarbequeVillage skrev:Det här är vad jag har i nuläget, frågan är om jag ska bygga ett bord...

Bild
Klart du ska bygga ett bord! Det där är ju alla pedaler som är användbara i bandsituation, och därmed bra att ha med sig. Och ett bord underlättar transporter.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Bild

Ja, såhär ser skiten ut!
Enkelt o skabbigt bord med billiga pedaler men det låter förbannat bra om det.
Det lustiga är att jag plockat bort "bra/dyra"-pedaler o kommit fram till denna sammansättning. Funderar på att sälja av en del framöver.

"The Elk" är en custombyggd version av DeviEver´s BassFuzz, skillnaden är väl bla att denna är lite tydligare(inte fullt lika tokbasig) o bypass för gatefunktionen med tryck-knapp istället för switch.
En Roger-Mayer Voodoobass o innan det en BigMuff fick byta plats mot denna.

Behringer GDI21-Ja den funkar faktiskt perfekt om man som jag vill få fram Motörhead-dist utan att släpa fram en gammal Superlead/Superbass topp.
En EBS multidrive samt en T-rex Mudhoney fick ge vika för denna pedal.

Sedan då Nobels tremolo. Har en varm avrundad ton samt en volymratt som inte är så dum så den har fått hänga med i hur många år som helst.
Funderar på att byta ut den mot EBS-tremolot, ska bara ta mej till o testa den någon gång.
DOD-stereochorus, inte mycket o tillägga än att den gör sitt jobb skimmrande.

Rätt så nöjd som sagt var men funderar ändå på en del ändringar.
1. Skaffa en loop-pedal till alla pedaler som inte är true-bypass(alla utom elken,ha ha)
2.Byta ut tremolot, GDIn, tunern samt cry105Qn mot "ordentiga" prylar, vet dock inte hur pass stor skillnad det skulle kunna göra.
Tänker då på EBS-Tremolo, Sansamp GDI(eller om den hette GT2), EBS-whaone samt en Korg pitchblack(true-bypass, men framförallt snygg).
Ja ja, fortsättning följer förmodligen.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Ja den röda Kalle Anka kabeln ska förstås oxå bytas ut :)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hurra! En till som har sin gamla Arion Stage Tuner kvar! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

TDHP skrev:Hurra! En till som har sin gamla Arion Stage Tuner kvar! :D
Ha ha, jo men den åker nog snart, har börjat glappa så smått. Men den har hängt med sen medeltiden oxå.
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+
Inlägg: 848
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 11:18
Ort: Fagervik

Inlägg av JMP »

Nu äntligen fick jag fart på pedalbordscasebygget Parkas ;) ....det var ju du som "hånade" mig häromsisten pga frånvaron av densamma. :lol:

Ett stycke verktygslåda alá Biltema:

Bild

En moddning av gångjärn, så att locket (botten på lådan) kan plockas av och på.

Bild

Ett stycke tjock hårdplast:

Bild

Färdiga "hyllhållarmåjänger" fanns i lådan:

Bild

Perfekt lutning:

Bild

Kardborre:

Bild

Bild

Dit med de få stackars pedalerna med kardborre på undersidan:

Bild

KLART!
Nöjd! :D
Kostnad.....149,- för lådan...resten var "spons" (från jobbet ;) )

Nu skall jag komplettera med en preamp-DI -pedal, mest troligt en Hartke VXL.....åsså kanske en Fuzz....
Senast redigerad av JMP den tor 30 okt 2008, 11:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Ser kanon ut Patrick! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+
Inlägg: 848
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 11:18
Ort: Fagervik

Inlägg av JMP »

Liten skrev:Ser kanon ut Patrick! :D
Tackar!!!
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

JMP skrev: Perfekt lutning:

Bild

Dit med de få stackars pedalerna med kardborre på undersidan:

Bild
Ser bra ut :tummenupp:

vad är det för mått på bordet?

o var köpte du hårdplastskivan?
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+
Inlägg: 848
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 11:18
Ort: Fagervik

Inlägg av JMP »

Bassplaya skrev:
JMP skrev: Perfekt lutning:

Bild

Dit med de få stackars pedalerna med kardborre på undersidan:

Bild
Ser bra ut :tummenupp:

vad är det för mått på bordet?

o var köpte du hårdplastskivan?
Tack tack!
Väskan har måtten 455x330x152 ....så jag gissar att bordet är ca 440x320 eller ngt sådant. Väskan är Biltema nr 20-294.
Plasten har vi på jobbet 8)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16194
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Nu äntligen börjar det bli något. Ett reverb ska vara på väg in och sedan skull jag vilja ha en BOSS rt-20 också, men det går ju inte... :roll:
Frågan är om Phase 100n blir överflödig med en rt-20? Sen vill jag ha en bättre kompressor...
Idéer - synpunkter??


Bild
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

200071 skrev:Nu äntligen börjar det bli något. Ett reverb ska vara på väg in och sedan skull jag vilja ha en BOSS rt-20 också, men det går ju inte... :roll:
Frågan är om Phase 100n blir överflödig med en rt-20? Sen vill jag ha en bättre kompressor...
Idéer - synpunkter??


Bild
En bra compressor är Okko Coca Comp. Låter bra, är lättrattad, och så är den fin också. Handbyggd, tysk kvalitet hela vägen. Länk!

Jag funderar förresten lite på att bygga en Hjärt Müller någon dag. Hur låter den i jämförelse med overdriven i Pratabas-pedalen?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16194
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

peter_s skrev:
200071 skrev:Nu äntligen börjar det bli något. Ett reverb ska vara på väg in och sedan skull jag vilja ha en BOSS rt-20 också, men det går ju inte... :roll:
Frågan är om Phase 100n blir överflödig med en rt-20? Sen vill jag ha en bättre kompressor...
Idéer - synpunkter??
En bra compressor är Okko Coca Comp. Låter bra, är lättrattad, och så är den fin också. Handbyggd, tysk kvalitet hela vägen. Länk!

Jag funderar förresten lite på att bygga en Hjärt Müller någon dag. Hur låter den i jämförelse med overdriven i Pratabas-pedalen?
Tack för tipset, klart fräck!! :wink: De jag testat mest innan är Aphexen och EBS Multicomp. Jag tyckte båda var bra nog för mig, men vill nog ha något mitt emellan. :? Jag uppfattade EBSn lite hård och Aphex lite tam om man kan säga så.

Jag är värdelös på att beskriva men enkelt kan man nog säga att Hjärt Müller ligger mellan PBs OD och dito fuzz. Även om man distar rätt mycket så ger den en väldigt sammanhållen ton och klangratten gör att man kan få fokus på de frekvenser man vill lyfta fram.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

200071 skrev:Jag är värdelös på att beskriva men enkelt kan man nog säga att Hjärt Müller ligger mellan PBs OD och dito fuzz. Även om man distar rätt mycket så ger den en väldigt sammanhållen ton och klangratten gör att man kan få fokus på de frekvenser man vill lyfta fram.
Den beskrivningen är bra-, och övertygande nog för mig, tack! Jag får se till att masa mig över till Albins nya butik, som tydligen bara ligger ett stenkast bort, för att beställa en med lite annan placering av kontrollerna än vad som är standard. Some day...

En annan compressor som sägs vara väldigt bra, och nog hamnar någonstans mellan Aphex' och EBS' varianter i karaktär (och närmare Aphexen än EBS:en i pris), är BBE:s OptoStomp. Kan vara värd att kolla upp.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16194
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

peter_s skrev:
200071 skrev:Jag är värdelös på att beskriva men enkelt kan man nog säga att Hjärt Müller ligger mellan PBs OD och dito fuzz. Även om man distar rätt mycket så ger den en väldigt sammanhållen ton och klangratten gör att man kan få fokus på de frekvenser man vill lyfta fram.
Den beskrivningen är bra-, och övertygande nog för mig, tack! Jag får se till att masa mig över till Albins nya butik, som tydligen bara ligger ett stenkast bort, för att beställa en med lite annan placering av kontrollerna än vad som är standard. Some day...

En annan compressor som sägs vara väldigt bra, och nog hamnar någonstans mellan Aphex' och EBS' varianter i karaktär (och närmare Aphexen än EBS:en i pris), är BBE:s OptoStomp. Kan vara värd att kolla upp.
OK. Var placerar du in Okko Coca compen i detta?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

200071 skrev:OK. Var placerar du in Okko Coca compen i detta?
Eftersom Coca Compen är den enda compressor jag egentligen testat, så... ingenstans. :) Snubben jag köpte den av hävdar dock att den är ganska lik Demeters välrenommerade Compulator (han hade en sådan innan han skaffade OKKOn), med den skillnaden att han tyckte att OKKOn lät "bättre". Och som jag har förstått det ska BBE:s OptoStomp vara mer åt Demeter- än EBS-hållet. Hoppas det hjälper.

Har du förresten läst de recensioner som Talkbass compressorfantast bongomania skrivit? De är gedigna, matnyttiga, och finns här: http://www.ovnilab.com/index.shtml
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16194
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

peter_s skrev: Har du förresten läst de recensioner som Talkbass compressorfantast bongomania skrivit? De är gedigna, matnyttiga, och finns här: http://www.ovnilab.com/index.shtml
:shock: Tack! :?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

200071 skrev: :shock: Tack! :?
Tacka inte mig, tacka alla Talkbass-medlemmar som hänvisar till de där recensionerna så fort någon är i närheten av att nämna C-ordet. ;) Och tacka såklart bongomania också. Hängiven snubbe, det.
Skriv svar