Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Pedalbordet i senaste versionen...
Tillkom en Digitech Bass Driver idag och den är helt klart användbar kan jag säga!
Octabassen är inte ikopplad dock för tillfället.
Men det är ju totally übergay att ha en vit strömdosa...

Bild

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Snyggt parkas! Hur är bassdrivern?
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker den var över förväntan!
Det finns lägen på den som jag aldrig kommer använda men också lägen som jag skulle kunna använda jämt.
Klart prisvärd, brukar ju kunna finnas billiga beggade.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+
Inlägg: 1345
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 03:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Hugo Drax »

Fixat till pedalbordet nu. Skaffat powersupply och byggt om det lite så alla små strömkablar slipper ligga och se fula ut.

Bild

Bas --> Boss TU-2 --> T-rex Compnova --> PBdist --> Boss DS-1 --> Behringer BCH100 --> Stärk.

Aldrig provat DS-1an, "lånad" av brorsan, Ska väl va till gitarr så får väl se hur den låter i repan ikväll :D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Nu börjar jag också tuffa till mig och skaffa pedalbord...
vi får väl se hur jag ska få plats med de 8 distar vi kom fram till att jag behöver ytterligare.. ;)


Bild
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Snyggt Zeb! Nu börjar jag nästan ångra den där försäljningen.. Ja, ja.. Jag är för lat för pedalbord, räcker med en od o en wha för mig.
Ett tag i alla fall.....
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jaja, skyll dig själv ;)

Mitt pedalbord är en ful attachéväska jag köpte på loppis för 30 spänn.. så ärre meräää..
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Så ska de va!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Tolkemolkemoli
VIP medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 16:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Tolkemolkemoli »

kmo skrev:Ja, ja.. Jag är för lat för pedalbord, räcker med en od o en wha för mig.
Jag själv skulle ha de pedalerna på ett bord ändå. 8) Men det kanske bara är jag?
Streets behind.
Medlemspresentation!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

JunJun skrev:Nu har även ja skaffat mig en leksak.. Inte klar än dock, saknas några pedaler som kommer snart..

Bild
Juste! Hur ser signalvägen ut, och hur gillar du DD-7:an? :)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag har blivit sugen att be en kompis som börjat snickra casear (snygga!) att bygga ett pedalbord åt mig...har ju ett bra "mindre" bord (Gator) men skulle haft ett "storbord", typ 70x40 om man vill riktigt "ta i" nån gång. Men frågan är; tvåvånings eller vinklat?

Har smygkikat på Pumaboards och Overkill och de snygga vinklade med tolex på sidan...men vi ser väl, sen är Orsacases snygga med. Ska snacka med polarn bara han kommer hem från turné med Danko Jones :)



EDIT: Blev tvungen att möblera och trixa lite med mitt gamla bord, som eventuellt ska få en andra våning i väntan på det eventuella nya bordet (hängde ni med?). Det är typ det här, + kanske nån fler pedal (rusty box, en till fx10...kanske ett chorus eller en till fuzz och så en looper), jag tänker mig vilja rymma....fast snyggare kabeldragning (har GeorgeL men orkade inte fixa ihop dem) och gömd strömförsörjning.

Bild


...det nya får nog bli iaf 10cm bredare...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Bild
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

basmartin skrev:Bild
Juste. Fortsatt nöjd med TR-2:an?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Så här ser det ut just nu då!
Oktavern ska bort, värdelös till bas.
Blir en kompressor där istället.

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

peter_s skrev: Juste. Fortsatt nöjd med TR-2:an?
Jajjamän! Den gör sitt jobb bra, tycker jag! Bra och enkel pedal. Om jag skulle önska mig ngt så vore det en tremolopedal med expressionmöjlighet, så man kan ställa ratio med en expressionpedal. Det vore coolt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

basmartin skrev:Jajjamän! Den gör sitt jobb bra, tycker jag!
Gott!
basmartin skrev:Bra och enkel pedal. Om jag skulle önska mig ngt så vore det en tremolopedal med expressionmöjlighet, så man kan ställa ratio med en expressionpedal. Det vore coolt.
Håller med om att det vore coolt, men kan inte på rak arm komma på någon pedal som har den funktionen. Konstigt. Det finns ju några som har "tap tempo", men det är ju inte riktigt samma sak.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

peter_s skrev: Håller med om att det vore coolt, men kan inte på rak arm komma på någon pedal som har den funktionen. Konstigt. Det finns ju några som har "tap tempo", men det är ju inte riktigt samma sak.
Sorry för OT:n men jag vill se om jag uppfattat det här med tap tempo rätt.

Tap tempo innebär att hastigheten på effekten anpassas efter hur fort man spelar.

Sant eller falskt?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

peter_s skrev: Håller med om att det vore coolt, men kan inte på rak arm komma på någon pedal som har den funktionen. Konstigt. Det finns ju några som har "tap tempo", men det är ju inte riktigt samma sak.
Borde ju gå att modda på något sätt, t ex att koppla ratio-poten till en volympedal. Men det är inget jag ska göra på denna pedalen...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

basmartin skrev:
peter_s skrev: Juste. Fortsatt nöjd med TR-2:an?
Jajjamän! Den gör sitt jobb bra, tycker jag! Bra och enkel pedal. Om jag skulle önska mig ngt så vore det en tremolopedal med expressionmöjlighet, så man kan ställa ratio med en expressionpedal. Det vore coolt.
Du kan modda pedalen du har så att det går att styra externt, men då kommer du inte kunna ratta för hand sen.
En expressionspedal är ju i princip en vanlig pot så om du kopplar in en sån med rätt värden där tempopoten ska sitta så borde det funka.



EDIT att du naturligtvis redan själv tänkt på det såg jag nu. :roll:
Senast redigerad av newheartshadow den ons 18 feb 2009, 12:01, redigerad totalt 1 gånger.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Bassplaya skrev:Sorry för OT:n men jag vill se om jag uppfattat det här med tap tempo rätt.

Tap tempo innebär att hastigheten på effekten anpassas efter hur fort man spelar.

Sant eller falskt?
Ja, just så. Sedan är det bara att hoppas att resten av bandet spelar i samma tempo. :)
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

basmartin skrev:Borde ju gå att modda på något sätt, t ex att koppla ratio-poten till en volympedal.
Visst, det borde inte vara så svårt...

Ett annat alternativ är en expressionspedal a la Third Hand, som man kan koppla till valfri kontroll:
Bild
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

peter_s skrev:
basmartin skrev:Borde ju gå att modda på något sätt, t ex att koppla ratio-poten till en volympedal.
Visst, det borde inte vara så svårt...

Ett annat alternativ är en expressionspedal a la Third Hand, som man kan koppla till valfri kontroll:
Bild
Aha! Billig?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

basmartin skrev:
peter_s skrev:
basmartin skrev:Borde ju gå att modda på något sätt, t ex att koppla ratio-poten till en volympedal.
Visst, det borde inte vara så svårt...

Ett annat alternativ är en expressionspedal a la Third Hand, som man kan koppla till valfri kontroll:
Bild
Aha! Billig?
113.93€ hos Custom Sounds. Vet inte om det kan anses vara billigt eller ej. Finns ju få jämförbara produkter.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

peter_s skrev:
basmartin skrev:
peter_s skrev:
basmartin skrev:Borde ju gå att modda på något sätt, t ex att koppla ratio-poten till en volympedal.
Visst, det borde inte vara så svårt...

Ett annat alternativ är en expressionspedal a la Third Hand, som man kan koppla till valfri kontroll:
Bild
Aha! Billig?
113.93€ hos Custom Sounds. Vet inte om det kan anses vara billigt eller ej. Finns ju få jämförbara produkter.
111€ hos thomann.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

EBS-familjen: En BassIQ för mycket, en TremoLo för lite, himla praktiskt bord att rycka med sig. ValveDriven är kalas!
Bild

Strategiskt placerad PB-logga:
Bild

Ank-familjen: Kul lekkamrater hemma, men svårapplicerat i den musik jag spelar för det mesta.
Bild
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Skriv svar