Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Prata om effekter och pedaler
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av Basstore »

Här e mitt pedal bord.. Inte så många pedaler.. Men ändå ett pedalbord.

Här på bilden får ja dessutom PROFFS hjälp med ljuden..
Bild
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Från att ha kört större delen av EBS-sortimentet har jag inget just nu. Men Marcbass; hur är det, måste man ha någon särskild begåvning/utbildning för att veta vad man gör när man vrider och trampar på BOSSen. Jag har ju iofs lite mer erfarenhet än din nuvarande ljudtekniker men ändå?
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Du underskattar väl inte min teknikers begåvning???

GT6:an är väldigt lätt rattad, som ni nog förstår.
Jag har dock precis (med hjälp av min tekniker) kommit fram till att man kan ändra effekt kedjan och på så sätt få MYCKE bättre ljud..

Oändliga möjligheter med GT6B:n...
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Det där ser ut som ett MYCKET dåligt hål att stoppa små fingrar i... :wink:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag har inte heller nåt just nu...

Har desillusionerat insett att 9 ggr av 10 så hörs inga effekter ut i PA:t i alla fall, och då blir ofta den enda "effekten" att basljudet (hos publiken) blir odistinkt och odefinierat.

Detta är naturligtvis helt annorlunda om man spelar i jazz/konsertsammanhang eller som soloartist / i trio eller andra små sättningar. Men MIN verklighet har varit som jag skrev här ovan...

Annars tycker jag att en bra octave och en bra flanger är coolt!

OBS! Dist/overdrive räknar iaf jag inte som "effekter" utan som en del av en typ av grundsound.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

GT6B:an låter säkert bra. (har inte testat) ... men generellt så tycker jag att effekter tar bort för mycket av grundljudet (som man lagt ner massor av tid och pengar för, och äntligen är nöjd med).
Beror ju såklart på vilken typ av musik man utövar också. Enstaka effekter på enstaka låtar är OK, samt i studiosammanhang.
Instämmer med "dereborn" - Octave och Flanger är najsigt !!

Men du får gärna visa att jag har fel - posta några sound clips vettja :D
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Jag har min GT6B kopplade via effekt loopen alltså på verkar den INTE mitt grundljud.
Jag kör inga Preamps eller högtalare simulatorer från den fast dom låter bra.

Kör endast effekterna i den
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

marcbass skrev:Jag har min GT6B kopplade via effekt loopen alltså på verkar den INTE mitt grundljud.
Jag kör inga Preamps eller högtalare simulatorer från den fast dom låter bra.

Kör endast effekterna i den
kan man stänga av dom? :D

För att hoppa in på tråden lite, Boss ME50B är ett utmärkt pedalbord man kan kolla på. Ungefär som GT6B-modellen, fast utan förstärkarsimulatorer. Hela pedalen är uppbyggd runt tre effektblock, där den ena är dist/synth, den andra typ modulationseffekter och det tredje blocket kommer jag inte ihåg :oops: Sen dessutom en expressionist-pedal, kostar knappt 3000Kr, rekommenderas starkt! Disten är utmärkt, modulationseffekterna mysiga och så dom där i tredje blocket (som hade typ fretless simulator och lite sånt) kan vara skoj då och då :wink:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Kör heller inte med pedal längre. Rakt in i stärkaren ända sedan jag införskaffade Orange-riggen. Annars så kan en Flanger eller Chorus vara användbart för att färga och fylla ut ljudet lite, men jag har inte behövt det på länge.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Japp visst kan man stänga av preamp och speaker simulatorn..

Då blir de typ som en massa goa effekt pedaler istället. Fast med true bypass då.. Vilket inte BOSS har i någon av sina enkel pedaler annars tror ja va..
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

True bypass i och med att du kopplar i och ur effektloopen då? För inte heller omkopplingen i GT8 är väl true bypass? Snarare torde signalen passera A/D-. och D/A-omvandlare oavsett vilket.

Men låter säkert bra hur som helst!
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Så, då har man äntligen fått till en bild på sitt bord. :)
Kompressorn måste fixas ström till, så den är utanför kedjan än så länge.

Bild
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

fan va sjysst pedalbord, blir riktigt avis :cry: Har iofs ganska stor koll på hur mitt pedalbord ska bli, så när jag väl får jobb, då jäklar! 3m brett pedalbord :twisted: :roll: :wink:
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Bild


Går mest och kånkar på det här i onödan nu för tiden :(

Använder bara Akai SB-1, E-H Mini Q-tron samt vid enstaka tillfällen MXR phasern.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

FreCKo skrev:fan va sjysst pedalbord, blir riktigt avis :cry: Har iofs ganska stor koll på hur mitt pedalbord ska bli, så när jag väl får jobb, då jäklar! 3m brett pedalbord :twisted: :roll: :wink:
3m brett och två pers som trampar på pedalerna åt dig? :wink: :twisted: :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Sunken skrev:
FreCKo skrev:fan va sjysst pedalbord, blir riktigt avis :cry: Har iofs ganska stor koll på hur mitt pedalbord ska bli, så när jag väl får jobb, då jäklar! 3m brett pedalbord :twisted: :roll: :wink:
3m brett och två pers som trampar på pedalerna åt dig? :wink: :twisted: :D
pfft, ingen ska trampa åt mig! Kommer dock få ha åtminstånde tre mickar på olika ställen över pedalbordet om jag ska köra, orka ha wahwahn på högra hörnet och micken på vänstra :roll: :wink:
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Bild


Så ser skiten ut. Hade ett större bord tidigare med 2st cry-baby´s, 2st tremolo´s o ett delay oxå, men bestämde mej för att renodla o rensa bort.
Sans-ampen gjorde att jag dessutom kunde plocka bort en eq-pedal o två od-pedaler...
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Bild
Jag har den här. Min första effekt. Agerar förnärvarande som hemmastärkare tillsammans med stereon.

Jag har dessa i repan

Bild Bild
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

41HZ skrev:Bild


Så ser skiten ut. Hade ett större bord tidigare med 2st cry-baby´s, 2st tremolo´s o ett delay oxå, men bestämde mej för att renodla o rensa bort.
Sans-ampen gjorde att jag dessutom kunde plocka bort en eq-pedal o två od-pedaler...
Varför ha två wahwahs och två tremolo? :? Körde du som Tim Commerford med wah-pedalerna (ut i olika förstärkare)?

Hur använder du tremolo på bas förresten? Tycker att det låter skitskumt nämligen, får det ALDRIG att låta bra :D
maxoges skrev:Jag har dessa i repan

Bild Bild
Åh fan, jag som tänkte köra på samma sätt (fast med en Bassdriver Programmable då :wink: Hur är den där ME50B-pedalen? Låter den sjysst? Borde man satsa på lösa distpedaler, eller är disten i duglig?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Tremolo på bas är supersnyggt på långsamma lite suggestiva låtar...långsamt svepande typ.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

FreCKo skrev:
41HZ skrev:Bild

Åh fan, jag som tänkte köra på samma sätt (fast med en Bassdriver Programmable då :wink: Hur är den där ME50B-pedalen? Låter den sjysst? Borde man satsa på lösa distpedaler, eller är disten i duglig?
Jag tycker nog disten i ME50 är ok, men jag kan sansampen bättre.
Ett annat skäl är att jag kan stampa av och på sansampen lättare. Knapparna på ME50 sitter så tätt att jag ibland hamnar i fel läge. Jag använder mest syntbasen och chorus. Det kanske blir mer, men jag har bara haft den 10 rep.
Jag använder bara ME50 om den kan vara i ett läge i en hel låt.

Du kommer nog inte ha mitt problem. Jag är nämnligen förlamad i fötterna, så mina tramp blir väldigt oprecisa.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

dubbel post :oops:
Senast redigerad av maxoges den fre 15 sep 2006, 18:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Tremolo fungerar fin-fint i små doser i långsamma låtar, eller att ringa ut i break eller liknande.
Jag anar att jag använder det som eller istället för delay?
Dubbla för att snabbt kunna byta mellan olika snabbt "darr".
Dubbla cry för att de lät olika, den ena skrikigare o den andra basigare. Fungerade olika bra till olika låtar o fullständigt vansinnigt tillsammans!
Men har lagt av med den överkursen numera...
mojo

rtyh

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 19:30, redigerad totalt 1 gånger.
Ravioli
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 16:42

Inlägg av Ravioli »

Är som glad amatör och flerbarnsfar för evigt dömd till hemstudion och kör då med en PODxt Live för gitarr (fuskar lite med sånt också). Till den tänkte jag skaffa Basexpansionen för 99 dollar så slipper man extraskrot i hyllan/på golvet. Enligt uppgift så ska expansionen innehålla allt som finns i Baspod'en men att man som extra fördel kan blanda gitarr och basgrejor hur som helst.

Well, ska bli kul att testa när Line6 väl har fått ordning på sin Onlineshop igen.
Skriv svar