Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

nu så!
då har jag två frågor.
va e d för wah-wah?
va e d för powersupply o va kostar en sådan?
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Powersupplyen är http://www.thomann.de/se/artec_power_brick.htm och den funkar kanon i mitt tycke. Wah-wahn är en HIWATT Custom Wah, http://www.hiwatt.com/data/HiwattFX.html, den köptes ursprungligen till gura när min crybaby gav upp men till gitarr var den kass, lyckligtvis funkade den mycket bättre till bas, synd bara att man aldrig använder wah-wah. Nästa pedal som inhandlas så lär nog wah-wan åka...
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Valle skrev: ...Nästa pedal som inhandlas så lär nog wah-wan åka...
hojta gärna till när det blir aktuellt
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: lör 30 dec 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Johanivansson »

Mitt bord. Frågan är ju som ni alla fattar vad jag ska fylla tomrummet uppe till vänster med...

Bild
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Johanivansson skrev:Mitt bord. Frågan är ju som ni alla fattar vad jag ska fylla tomrummet uppe till vänster med...

Bild
Pratabasdisten kanske??

Btw, hur fungerar black fingern tycker du???
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: lör 30 dec 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Johanivansson »

Den har faktiskt strulat lite de senaste dagarna, men annars tycker jag det är skitbra! Den låter liksom inte kompressor-kompressor. Jag har den mest till att få mer attack. Har du provat, Macahan?
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: lör 30 dec 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Johanivansson »

Pratabasdisten vore kanske nåt, men det bästa vore om jag fick plats med två pedaler. Jag borde göra det om de är typ MXR-stora. Funtar på ett tremolo och El Grande-fuzzen. Har inte testat, men jag tycker den verkar lovande. Coolt med den är att man kan ställa in vilken frekvens deepswitchen ska kicka in på. Verkar smart...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Vad du än gör så skaffa en svart grendosa. Ser mycket mindre fritidsgård ut :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Johanivansson skrev:Den har faktiskt strulat lite de senaste dagarna, men annars tycker jag det är skitbra! Den låter liksom inte kompressor-kompressor. Jag har den mest till att få mer attack. Har du provat, Macahan?
nä, men jag letar efter en kompressor som passar mig bättre än t-rex squeezer som jag har idag.
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: lör 30 dec 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Johanivansson »

mikkejohansson skrev:Vad du än gör så skaffa en svart grendosa. Ser mycket mindre fritidsgård ut :)
Bra tips. Ska jag nog göra. Allt är väldigt färskt. Det blev "klart" typ förra veckan...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Köp en extra o kila förbi AndersPe med den också...han bygger pedalbord för fullt men också med VIT grendosa...hallå...gitarrister :(
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: lör 30 dec 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Johanivansson »

Du har väl tremolo, Mikke? Vad har du för nån?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Johanivansson skrev:Du har väl tremolo, Mikke? Vad har du för nån?
Jag har en Carl Martin Tremovibe, den är kombinerad med vibrato också. Det finns en Carl MArtin som heter Surf Trem som ska vara tremolot ur ToV rakt av. Annars är T-rex Tremster skitbra. Eller en moddad Boss TR-2 (kolla hos stinkfoot)!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Sargaroth
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 25 maj 2008, 14:28
Ort: Lerum, Göteborgstrakten

Inlägg av Sargaroth »

Ärade herrar (damerna icke att förglömma)!
Det har blivit dags för utnämnandet av det sunkigaste yet funkigaste pedalbordet i Sverige, om så inte på hela det norra halvklotet!

Jag presenterar för er mitt livsverk:

Bild
(Faktum är att det skall finnas en sustainpedal till tempofunktionen, men den satt inkopplad i min midiklav bland sladdar, glasskartonger och annan bröte. Den finns alltså inte med på bild helt enkelt.:)

Följande signalspår körs:

Bas-Ibanez Soundtank Dist.-Danelectro FAB Metal Dist.-Boss Digital Delay 5

Härifrån går monoutgången till min Backline 250-topp och en 15" Storebror-låda, medans stereoutgången går genom en Ibanez FL-303a och sedan rakt in i min stereo.

Allt (nåja, nästan allt) drivs av en Cioks Big John

Lite kuriosa om pedalerna:

Ibanez Soundtanken är säkert känd som världens sämsta och antagligen billigaste gitarr-dist. Anledningen till att jag har den är för att min gamla grundskola inte ville ha skiten längre, lärarna klagade på ljudet. Ljudet låter lite som när din input-signal distar så där härligt när du spelar upp en misslyckad studiotagning. Underbart va :D

Danelectron har jag fått av David Pergament, trummisen i Crescent Sun. Den kan köpas på Hobbex till det fabulösa priset av 199 svenska kronor. Den här pedalen låter faktiskt någorlunda bra, och eftersom jag vrider ner tone-potten till basfrekvenserna och kör Ibanezen på det höga får man ett riktigt brutalt brölande som skrämmer både små och stora barn.

Boss DD-5an är antagligen (jo, faktiskt) den enda pedal jag köpt för egna pengar. Fick den väl för 600 spänn på vendolin, vilket är ett bra pris. Den här pedalen har förändrat mitt sound fullständigt, eftersom jag använder den som reverb också. Den har faktiskt en liten loopfunktion på 3.5 s som är användbar för att lägga borduner när man improviserar. Stereoutgången erbjuder stora möjligheter, eftersom jag med den montering som jag kör kan använda två riggar där den ena är clean och den andra är distad etc.

Nu känns det mest som om jag babblar på, men jag tänker dra lite om den sista också.

Ibanez FL-303an är den mest antika i samlingen. Den har legat i en byrålåda i Italien i 26 år, och är därför i perfekt skick. Den drivs av två (!) 9-voltsbatterier, och eftersom uttagen är seriekopplade så kan jag inte använda min strömförsörjning på mer än ett av dem i taget.

Resultatet är att jag med allt påslaget får ett modernt moog-liknande sound när jag går upp i registret med flangern in i stereon. Det ger ett oerhört klart ljud medans riggen dånar på. Fasfelet blir mycket nice, men det går inte att beskriva ;)

Den är mysig. Den är min.

:D
Fender Precision Fretless 1978
Squire Precision 1980
Yamaha RBX375
Gallien-Kreuger Backline 250
Storebror 15"
Polytone 10" Combo
"Sömn är en illusion som uppstår när det finns för höga halter av blod i koffeinomloppet" - <i>Joakim Hedman</i>
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Noelredding skrev:Räknas kanske inte som pedalbord men...

Bild
Bild

Ny distpedal! Fyfan vad bra den låter!!
Äre rolleharris? Isf min gamla :)
grejor
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Varsågod mikke! :D

Såhär såg mitt pedalbord ut under min första solospelning, igår kväll:

Bild

Signalkedja: instrument --> Catalinbread V8 Fuzz Engine --> Okko Coca Comp --> Korg Pitchblack --> Line6 Dr. Distorto --> Malekko Echo 600 --> Boss DD-6 --> EBS TremoLo. Allt strömförsörjt av en T-Rex FuelTank.

Utanför pedalbordet (från höger till vänster): Danelectro Cool Cat Vibe (billig, bra, och på väg in på bordet), Barge Concepts VFB-2 (på väg tillbaka), EBS DynaVerb (kommer nog tillbaka), EBS Octabass (smått överflödig i nuläget), Boss TR-2 (dito), gp tools analogt delay med någon slags modellbeteckning (dito), Behringer Slow Motion (har inte testat den tillräckligt, men den kanske kan få plats på bordet så småningom).
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Så där ja!
Sunken hade den goda smaken att leverera mitt nya/sitt gamla pedalbord till mig på förstärkardagen, detta till en nästan löjligt låg summa! :D

Har nu börjat klura på vad som ska vara var och vad jag ska ha!

Det som sitter där nu är Behringer UT100, Boss OC-2, Ibanez FL9, Behringer BDI21, Boss FT-2, Ibanez TS-10 och en Arion Stage Tuner!
Den tomma platsen är dedikerad för nån strömförsörjning! (Tips?)

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

T.rex fuel tank jr.!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

TDHP skrev:Så där ja!
Sunken hade den goda smaken att leverera mitt nya/sitt gamla pedalbord till mig på förstärkardagen, detta till en nästan löjligt låg summa! :D

Har nu börjat klura på vad som ska vara var och vad jag ska ha!

Det som sitter där nu är Behringer UT100, Boss OC-2, Ibanez FL9, Behringer BDI21, Boss FT-2, Ibanez TS-10 och en Arion Stage Tuner!
Den tomma platsen är dedikerad för nån strömförsörjning! (Tips?)

Bild
ett tips är att du sätter octavern före disten, detta låter bättre IMHO.
men naturligtvis gör du som du själv vill :D
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

mikkejohansson skrev:T.rex fuel tank jr.!
Ja, T-Rex gör bra grejer. Jag funderar själv på att köpa just en junior till mitt bord, eftersom den jag har inte riktigt räcker till om jag skulle vilja fylla all bordsyta. Och det vill jag ju.

Edit: och mikke förresten, what's the verdict? ;)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Bassplaya skrev:
TDHP skrev:Så där ja!
Sunken hade den goda smaken att leverera mitt nya/sitt gamla pedalbord till mig på förstärkardagen, detta till en nästan löjligt låg summa! :D

Har nu börjat klura på vad som ska vara var och vad jag ska ha!

Det som sitter där nu är Behringer UT100, Boss OC-2, Ibanez FL9, Behringer BDI21, Boss FT-2, Ibanez TS-10 och en Arion Stage Tuner!
Den tomma platsen är dedikerad för nån strömförsörjning! (Tips?)

Bild
ett tips är att du sätter octavern före disten, detta låter bättre IMHO.
men naturligtvis gör du som du själv vill :D
Ja, ordningen är inte spikad, det beror ju lite på vad man vill göra med ljudet! Var får man tag på en Fuel Tank och vad kostar dom? Nån som vill bli av med en?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

TDHP skrev:Ja, ordningen är inte spikad, det beror ju lite på vad man vill göra med ljudet!

Så sant. Men en bra utgångspunkt att testa med kan vara: oktavpedal så tidigt som möjligt i kedjan, och tremolo, delay, reverb, och liknande effekter som inte är så insignalskänsliga i slutet av densamma. Men, som sagt, til syvende og sidst handlar det ju om vad man vill göra med ljudet. Alla möjliga lösningar är bra lösningar, bara de låter bra.
TDHP skrev:Var får man tag på en Fuel Tank och vad kostar dom? Nån som vill bli av med en?
En FuelTank kan du köpa på t.ex. Musikshopen eller Jam. Juniormodellen kostar runt 900 bagis.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

TDHP skrev:Var får man tag på en Fuel Tank och vad kostar dom? Nån som vill bli av med en?
795:- på http://www.musikshopen.com - de är billigast! Då följer alla kablar med också.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

peter_s skrev:Varsågod mikke! :D

Såhär såg mitt pedalbord ut under min första solospelning, igår kväll:

Bild
peter_s skrev: Edit: och mikke förresten, what's the verdict? ;)
Mycket stiligt :)

Saknar modulation annat än tremolot men du har ju en vibe på g in så...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

mikkejohansson skrev:Mycket stiligt :)
Tack, tack. :D
mikkejohansson skrev:Saknar modulation annat än tremolot men du har ju en vibe på g in så...
Ja, du kan ha en poäng där, även om jag inte vet om jag är så förtjust i modulation i allmänhet. Men, som sagt, Viben ska in snart, och jag funderar lite på en wahwah, eller en autowah, dessutom. Får se vad som dyker upp framöver. Kanske kommer det åka med ett Danelectro Cool Cat Chorus vid nästa Thomann-beställning. De är ju så billiga att det är lätt att impulsköpa...

Annars tycker jag mig mest behöva en bra reverbpedal (som har baklängesreverbfunktion), och kanske en loop-pedal (som t.ex. en Boss RC-c), eller något som kan användas för att skapa långa svepande drones. (vad nu det skulle vara)
Skriv svar