Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av blackparkas »

Förstår fullt ut att man har två oktavpedaler!

Speciellt om ena är en subblaster!

Självklart klarar man sig mer än bra med bara en Subblaster, det är inte det jag menar.
Men den är så mycket mer än en oktavpedal... den är liksom... Fet... :D

Sedan finns det låtar där det inte behöver vara lika framträdande med floasket.
Jag funderar på att ha två faktiskt... bara för att...
Finns låtar då man vill ha fläsk in absurdum, och så finns det låtar då man bara vill att det ska finnas lite floask i bakgrunden.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av John Sane »

Jag har numera bara sändare, tuner och ett tremolo på mitt pedalbord och jag funderar på att göra mig av med tremolot. Det börjar se tomt ut...

Eller fan, jag får väl inte många kronor för en T-Rex Tremster? Kanske lika bra att behålla den. Den sitter ju inte i vägen.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av blackparkas »

Av alla pedaler man kan ha så har du en tremolo-padda!? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av John Sane »

Jag vet. Kanske inte det självklara valet. Till stor del beror det på att jag alltid spelar med öronproppar och så som jag upplever det så tycker jag inte att baseffekter hörs när man spelar med proppar i högljudda rockband. Vilket är det enda jag gör egentligen. Rock, volym, proppar. Jag hade en fuzz och ett chorus innan och ibland kunde jag upptäcka att jag glömt att stänga av en pedal typ två låtar efter att jag skulle ha gjort det. SÅ jag gjorde mig av med dem. Jag vill egentligen bara ha ett fett och gött Precision-sound och jag personligen tycker att en bra rörstärkare och en Precision är allt jag behöver för att nå dit. Tremolot är ganska coolt dock men jag använder det sällan. Senaste giget var det påslaget i åtta takter totalt.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av mikkejohansson »

Tremstern låter också skitbra som preamp/boost-trampa. Bara skruva ner speed till noll så den inte tremolerar något så kan du ha den på jämt...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av John Sane »

mikkejohansson skrev:Tremstern låter också skitbra som preamp/boost-trampa. Bara skruva ner speed till noll så den inte tremolerar något så kan du ha den på jämt...
Oj. Inte tänkt på. Skall tests. Tack. Min gamla '68 Tele can behöva en boost.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av shadowskimmer »

Bild

Jag är superimpad av Billy Sheehan-driven. Den fick ljudet att stå ut utan att vara för högt. Den är full med övertoner och trevliga prylar även om jag inte drar på den särskilt mycket. Det behöver inte låta vrååååål utan kan låta crunch på ett väldigt sympatiskt sätt. Det blev helt enkelt väldigt mycket roligare att spela på repet idag. :)

Den passar ju naturligtvis väldigt bra ihop med Attitude-basen. Jag kör i det fallet p-pickupen genom effekterna och mixar ihop det med Model One-pickupen i Morley-mixern för att sedan köra genom MXR-compressorn och ut via Sansampen.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av strummer »

shadowskimmer skrev:Bild

Jag är superimpad av Billy Sheehan-driven. Den fick ljudet att stå ut utan att vara för högt. Den är full med övertoner och trevliga prylar även om jag inte drar på den särskilt mycket. Det behöver inte låta vrååååål utan kan låta crunch på ett väldigt sympatiskt sätt. Det blev helt enkelt väldigt mycket roligare att spela på repet idag. :)

Den passar ju naturligtvis väldigt bra ihop med Attitude-basen. Jag kör i det fallet p-pickupen genom effekterna och mixar ihop det med Model One-pickupen i Morley-mixern för att sedan köra genom MXR-compressorn och ut via Sansampen.
Ser riktigt snyggt ut det där:)
Hur går signalen genom effekterna?
Kompressor, det är livet!
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av shadowskimmer »

strummer skrev: Ser riktigt snyggt ut det där:)
Hur går signalen genom effekterna?
Tack! Kul att du tycker det. :)

Om jag kör med Attitude-basen så ser det ut såhär:
P-pickup --> Oktav --> QTron --> Billy Sheehan Drive --> Corona Chorus --> Morley Mixer (och här mixar jag in hals-pickupen som har massor med botten) --> PolyTune --> Compressor --> Sansamp.

Kör jag med någon annan bas så går allt samma väg som p-pickupen på Attituden.

Det enda som stör litet nu är att jag fått för mig att QTron-pedalen skapar ett fasfel. Antingen får jag dra ned på baspickupen om jag drar igång den eller så får jag väl sätta den efter mixern. Återstår att se. :)
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av strummer »

shadowskimmer skrev:
strummer skrev: Ser riktigt snyggt ut det där:)
Hur går signalen genom effekterna?
Tack! Kul att du tycker det. :)

Om jag kör med Attitude-basen så ser det ut såhär:
P-pickup --> Oktav --> QTron --> Billy Sheehan Drive --> Corona Chorus --> Morley Mixer (och här mixar jag in hals-pickupen som har massor med botten) --> PolyTune --> Compressor --> Sansamp.

Kör jag med någon annan bas så går allt samma väg som p-pickupen på Attituden.

Det enda som stör litet nu är att jag fått för mig att QTron-pedalen skapar ett fasfel. Antingen får jag dra ned på baspickupen om jag drar igång den eller så får jag väl sätta den efter mixern. Återstår att se. :)
Fasfel? Skumt...
Men låter inte qtron jäkligt skumt efter oktavtrampan, eller kör du aldrig dessa två ihop?
Kompressor, det är livet!
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av shadowskimmer »

Den ordningen är såklart ganska öppen. Jag får testa att joxa runt litet med placeringen men jag känner väl inget jättebehov att köra dem tillsammans. Än så länge vill säga... :mrgreen:

Fasfel - ja något är det som händer iaf. När jag kör "bara" genom QTron-kedjan låter det finfint men när man lägger på halsmicken också så blir ljudet bra mycket tunnare och tanken är ju att det ska bli tvärtom. Men det spelar inte så stor roll egentligen - jag ska testa att placera den på något annat ställe för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av strummer »

Då låter det ju som om något ar ur fas, skumt.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Kompressor, det är livet!
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Sv: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av shadowskimmer »

Jag bytte plats på qtronen och oktaven och det konstiga ljudfelet försvann. Härligt. :-)
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sv: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av Eagle Hazze »

shadowskimmer skrev:Jag bytte plats på qtronen och oktaven och det konstiga ljudfelet försvann. Härligt. :-)
Coolt.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av mrbaloo »

shadowskimmer skrev:Bild

Jag är superimpad av Billy Sheehan-driven. Den fick ljudet att stå ut utan att vara för högt. Den är full med övertoner och trevliga prylar även om jag inte drar på den särskilt mycket. Det behöver inte låta vrååååål utan kan låta crunch på ett väldigt sympatiskt sätt. Det blev helt enkelt väldigt mycket roligare att spela på repet idag. :)

Den passar ju naturligtvis väldigt bra ihop med Attitude-basen. Jag kör i det fallet p-pickupen genom effekterna och mixar ihop det med Model One-pickupen i Morley-mixern för att sedan köra genom MXR-compressorn och ut via Sansampen.
Nog för att det är många snygga pedalbordsuppsättningar här i tråden, men i mitt tycke var detta ett av det snyggaste bidragen. :tummenupp:
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av shadowskimmer »

Wohoo! Kul! Tack mrbaloo! :)
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av strummer »

shadowskimmer skrev:Jag bytte plats på qtronen och oktaven och det konstiga ljudfelet försvann. Härligt. :-)
Härligt!
Kompressor, det är livet!
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av RolleHarris »

Nuförtiden ser det ut så här. Bild
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av lowfreq »

mrbaloo skrev:
shadowskimmer skrev:Bild
Nog för att det är många snygga pedalbordsuppsättningar här i tråden, men i mitt tycke var detta ett av det snyggaste bidragen. :tummenupp:
+1

Snyggt bord, cleant och fint, och bra pedaler!

Gillar!

(är på G med ett nytt litet bord me too)
Don't mess with me, I do not want any treble!
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av RolleHarris »

lowfreq skrev:
mrbaloo skrev:
shadowskimmer skrev:Bild
Nog för att det är många snygga pedalbordsuppsättningar här i tråden, men i mitt tycke var detta ett av det snyggaste bidragen. :tummenupp:
+1

Snyggt bord, cleant och fint, och bra pedaler!

Gillar!

(är på G med ett nytt litet bord me too)
Nice. Stiligt :)
Användarvisningsbild
RickthaPrick
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 10:37
Ort: Skellefteå

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av RickthaPrick »

Bild

Ja det är lite rörigt !

men jag är helt grön på detta område , har tidigare bara haft med mig en pedal åt gången vid gig osv.
har precis slängt ihop detta o skulle mer än gärna ta emot lite konstruktiv kritik.

ordningen är: stärkare->Moogerfooger (expression-pedal i cut-off-jacket) ->Tubescreamer->Micro pog->Synthpedalen->BAS
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av Eagle Hazze »

RickthaPrick skrev:Bild

Ja det är lite rörigt !

men jag är helt grön på detta område , har tidigare bara haft med mig en pedal åt gången vid gig osv.
har precis slängt ihop detta o skulle mer än gärna ta emot lite konstruktiv kritik.

ordningen är: stärkare->Moogerfooger (expression-pedal i cut-off-jacket) ->Tubescreamer->Micro pog->Synthpedalen->BAS
Det var ett roligt bord, vad spelar du för musik till den panelen.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
RickthaPrick
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 10:37
Ort: Skellefteå

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av RickthaPrick »

Eagle Hazze skrev:
RickthaPrick skrev:Bild

Ja det är lite rörigt !

men jag är helt grön på detta område , har tidigare bara haft med mig en pedal åt gången vid gig osv.
har precis slängt ihop detta o skulle mer än gärna ta emot lite konstruktiv kritik.

ordningen är: stärkare->Moogerfooger (expression-pedal i cut-off-jacket) ->Tubescreamer->Micro pog->Synthpedalen->BAS
Det var ett roligt bord, vad spelar du för musik till den panelen.
har använt envelope filtret o tubescreamern till rock jazz/rock funk länge och tycker väl att det varit ganska fett.
MoogerFoogern kan ju få vilket kafferep som helst att spåra ur !

oktavpedal och synthpedal är hyfsat nya men dom är ju rätt tuffa i kombination med de andra .... eller det jag egentligen menar är att allting i kombination med MoogerFooger blir toppen.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av Eagle Hazze »

RickthaPrick skrev:
Eagle Hazze skrev:
RickthaPrick skrev:Bild

Ja det är lite rörigt !

men jag är helt grön på detta område , har tidigare bara haft med mig en pedal åt gången vid gig osv.
har precis slängt ihop detta o skulle mer än gärna ta emot lite konstruktiv kritik.

ordningen är: stärkare->Moogerfooger (expression-pedal i cut-off-jacket) ->Tubescreamer->Micro pog->Synthpedalen->BAS
Det var ett roligt bord, vad spelar du för musik till den panelen.
har använt envelope filtret o tubescreamern till rock jazz/rock funk länge och tycker väl att det varit ganska fett.
MoogerFoogern kan ju få vilket kafferep som helst att spåra ur !

oktavpedal och synthpedal är hyfsat nya men dom är ju rätt tuffa i kombination med de andra .... eller det jag egentligen menar är att allting i kombination med MoogerFooger blir toppen.
Vilken bas till detta?
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
RickthaPrick
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 10:37
Ort: Skellefteå

Re: Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Inlägg av RickthaPrick »

P-bas american deluxe
Skriv svar