Jag har köpt effekter!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Testat TS9:an?
Klart bästa disten under 2000 om ni frågar mig. Härlig fake-rör.
Antar att den skulle må bra av en bas-modd men jag är för ohändig.
Finns beggade för runt 7-800 tror jag.
Kapar den inte väldigt mycket botten? Det blir ju rätt tunt till och med när man använder den till gitarr. :shock:
Jag hade en MI Audio "Blue boy" som är en TS-liknande pedal med lite fler inställningsmöjligheter. Den lät oerhört bra till gitarr, men blev lite kärv och "fräsig" till bas. Den hade interna trimpotar där man kunde ändra hur mycket bas som skulle släppas igenom, så på så vis var den mångsidig.
Rocket_D skrev:Bästa disten får man enligt mig med EBS Multidrive och EBS Valvedrive. Har gått igenom en hög med märken men fastnade för dessa då dom bara helt enkelt låter så bra.
Multidriven faller platt på att den inte har någon tonkontroll tyvärr. Det funkar ju om man använder den hela tiden, men ska man växla mellan ett klart och fint rent ljud och ett distat så låter disten fullständigt hemskt! Spott och fräs bara. Mycket märkligt att de "glömde" en så vital del som tonkontroll.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Har aldrig begripit hur man får en TS9 att låta bra på något instrument,riktigt kass,man det sägs ju att en del lyckas ,tycker den tar bort allt som är bra....
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
blackparkas skrev:Testat TS9:an?
Klart bästa disten under 2000 om ni frågar mig. Härlig fake-rör.
Antar att den skulle må bra av en bas-modd men jag är för ohändig.
Finns beggade för runt 7-800 tror jag.
Kapar den inte väldigt mycket botten? Det blir ju rätt tunt till och med när man använder den till gitarr. :shock:
Jag hade en MI Audio "Blue boy" som är en TS-liknande pedal med lite fler inställningsmöjligheter. Den lät oerhört bra till gitarr, men blev lite kärv och "fräsig" till bas. Den hade interna trimpotar där man kunde ändra hur mycket bas som skulle släppas igenom, så på så vis var den mångsidig.
Rocket_D skrev:Bästa disten får man enligt mig med EBS Multidrive och EBS Valvedrive. Har gått igenom en hög med märken men fastnade för dessa då dom bara helt enkelt låter så bra.
Multidriven faller platt på att den inte har någon tonkontroll tyvärr. Det funkar ju om man använder den hela tiden, men ska man växla mellan ett klart och fint rent ljud och ett distat så låter disten fullständigt hemskt! Spott och fräs bara. Mycket märkligt att de "glömde" en så vital del som tonkontroll.

Det är just därför det kan vara bra att modda den...
Den är den minst fräsiga/frassliga pedal jag testade när jag letade dist. Testade långt ifrån allt som fanns på marknaden men en hel del.
Gick på 1800:- då, men den har varit värd varenda krona.


bassicfun skrev:Har aldrig begripit hur man får en TS9 att låta bra på något instrument,riktigt kass,man det sägs ju att en del lyckas ,tycker den tar bort allt som är bra....
Skumt.
Långt från min åsikt. Ett flertal basister kör med TS9, de flesta har naturligtvis moddat den.
Hur menar du med "tar bort allt som är bra"?
Har man en transistortopp och vill ha ett rördistliknande ljud och det finns lite botten att trycka till med toppen och basen så är den kanon.
Kör den med Victoryn och det låter helt ok.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

det är väl som vanligt.. vissa saker passar ihop, andra inte.
Personligen tycker jag att det absolut snyggaste gitarrljud som finns är en jaguar genom en ts9a.. magi.
Däremot stryper den det jag är ute efter när jag spelar bas.
Användarvisningsbild
Seb
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: fre 20 apr 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Seb »

Är du sugen på en kaxig 5strängad så har jag en Thunderbird Studio V till salu!
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1522

/Seb
BEADG
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Inlägg av durito »

är det nån förutom lemmy som gillar Big Muffen?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Kör Lemmy verkligen med Big Muff?
Jag gillar Little Big Muff till vissa basar
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag trodde lemmy körde RAT...??
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lemmy kör två Marshalltoppar i piggyback och inte ett sabla dugg mer. Enligt hans egen utsago alltså.
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Inlägg av durito »

jag menade inte att han verkligen använder en Big Muff. syftade mer på att det finns vissa likheter mellan en Big Muff och Lemmy... :)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

:D
Skriv svar