bra bas- drive/ dist pedal?

Prata om effekter och pedaler
Bananen
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 19:57
Ort: Malmö
Kontakt:

bra bas- drive/ dist pedal?

Inlägg av Bananen »

´Hej, jag e ny här. Jag undrar just om någon har något tips på en bra bas- drive/ dist pedal med retro stil (vad sound beträffar). Jag sysslar till vardags med pedalbygge, dock till gitarr men har fått flera förfrågningar att bygga till bas.
"får jag inte skvätta lödtenn en freda blir jag galen"
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Moddad TS9
Jag kör iofs omoddad men tycker den låter kanon!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Som sagt, de flesta gitarr-odpedaler brukar ju låta bra till bas med lite modd för att öka bas-"genomsläppet". RAT, TS9, SD1 är några exempel...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

En gammal RAT låter finfint till bas, men den låter distpedal, inte överstyrd förstärkare. Det närmaste överstyrd förstärkare jag kommit hittills är en gammal Tandberg rördriven skolbandspelare mellan bas och förstärkare. Helt sagolikt bra distljud i mina öron. Lyssna vid 3:13 ungfär:

http://www.giantess.se/musik/giantess_l ... hepoor.mp3

Tillägg: Det är samma ljud under hela låten, men det är lite svårt att höra basen i den väldigt komprimerade mp3:an tyvärr.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Bananen
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 19:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Bananen »

Tack för svaren! Ts9 an verkar ju va poppis. Hur är det med TS5? Är det stor skillnad?
"får jag inte skvätta lödtenn en freda blir jag galen"
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Re: bra bas- drive/ dist pedal?

Inlägg av durito »

Bananen skrev: ...om någon har något tips på en bra bas- drive/ dist pedal med retro stil (vad sound beträffar)...
precis det jag undrade. 8)
försökte förklara detta för en kille på JAM en gång man han verkade inte fatta vad jag menade. :?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Välkommen till forumet durito!
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Inlägg av durito »

tack å bock! :o
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

En polare till mig kör med Metal Zone med disten nästan helt av för lite extra driv bara. Funkar skitbra.

Jag kör med en MXR DI+. Den har en ren kanal med 3bands eq och en distkanal som låter dist+ och blendratt mellan dom, som en sansamp ungefär. funkar också bra.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:En gammal RAT låter finfint till bas, men den låter distpedal, inte överstyrd förstärkare.
Jag har fått till ett schysst överstyrt stärkarsound med min RAT... Beror nog mycket på val av bas också, jag tycker att en P-bass låter bättre distad än vad en Jazz gör. Smaksak.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Jag har alltid återkommit till Roger Mayer VoodooBass. Den enda pedal jag faktiskt använt på allvar.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Äsch alltid denna RAT... måste tjacka en, blir så nyfiken.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev:Äsch alltid denna RAT... måste tjacka en, blir så nyfiken.
Den är snygg också.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Johannes skrev:
anli skrev:Äsch alltid denna RAT... måste tjacka en, blir så nyfiken.
Den är snygg också.
Det är faktiskt viktigt. Seriöst.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

Absolut.
Jag gav 400:- för min. Vendolin...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

För "traktorbas" som någon nämnde i granntråden så kan jag rekommendera en Boss "Heavy metal". Ja, skratta ni. Det låter faktiskt hur fett som helst. Brööööööök! Inte alls nån "getingdist" som man kan tänka sig, utan grovkornig brottardist med redig botten och ett mellanregister som sparkar en på pungen. Kostar några hundralappar den med.

Tillägg: Funkar under inga omständigheter som "overdrive", utan här snackar vi motorsågsmassakern.

Bild

Tillägg 2: Min RAT köpte jag för 600:-, och den är sedan moddad enligt detta: http://www.diyguitaramp.com/rat.html
Ger lite mjukare diskant, men utsignalen är rätt klen. Det går inte att boosta förstärkaren så bra.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

DOD 250 funkar asbra som drive till bas, enkel krets om du ska bygga själv ockå.
Bild
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Mycket snack om gitarrdistpedaler. Är det inte bas vi spelar?

Sanamp Bassdriver
Sansamp XXL bass
Trex Bassjuice
Fulltone Bassdrive
Boss bass overdrive
EBS multidrive 1 och 2
EBS Valvedrive
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

maxoges skrev:Mycket snack om gitarrdistpedaler. Är det inte bas vi spelar?
Jo, men det är inte så stor skillnad. Det jag vill med en basdist är att den ska överstyra även bottenregistret. Det är det som ger knorret! En gitarrpedal kan göra detta utmärkt om den går tillräckligt djupt, vilket ofta går att fixa med en enkel mod, typ som att byta ingångskondingen så att botten inte knipsas bort.
Det är ju inte direkt något speciellt recept för basar när de ska distas annars. Gitarrpedaler finns det i överflöd. Man bör prova allt man kommer över.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag kan förstå om du, som spelar gitarr också trixar och fixar med gitarreffekter, men för de som inte spelar gitarr är väl ändå en dedikerad bassdist att föredra. De gitarrdistar jag provat släpper inte igen nog bas.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

maxoges skrev:Jag kan förstå om du, som spelar gitarr också trixar och fixar med gitarreffekter, men för de som inte spelar gitarr är väl ändå en dedikerad bassdist att föredra. De gitarrdistar jag provat släpper inte igen nog bas.
Tja, vill man betala tusentals kronor så går det ju bra. :wink: Gitarrdistar är i regel mycket billigare. Låter det bra bortsett från för lite botten så kan man ordna det, troligen till ett pris som är lägre än en dedikerad basdist.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag lägger väl in en blänkare för Ibanez PD-7 Phat-Hed här också.

Sen har jag och pn ett hemligt vapen i en av Yamahas mindre omtyckta multieffekter men det kan jag givetvis inte avslöja... :roll:
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

maxoges skrev:Jag kan förstå om du, som spelar gitarr också trixar och fixar med gitarreffekter, men för de som inte spelar gitarr är väl ändå en dedikerad bassdist att föredra. De gitarrdistar jag provat släpper inte igen nog bas.
Det är ju helt beroende på vilke typ av dist/od/fuzz man vill ha

Många basdistar är rätt så kassa och utbudet är begräsat.
Av de pedalerna du rekomenderar så får man ju inte ett retro ljud med sansamparna eller bossen, jag skulle personligen inte heller rekomendera någon av EBS pedalerna då de är dyra, oflexibla och inte låter så bra.

trex och fulltone är däremot solida pedaler för retro ljud, men lite dyra.
Bild
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

SansAmp GT2 är en underskattad distpedal.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

GrafZeppelin skrev: Sen har jag och pn ett hemligt vapen i en av Yamahas mindre omtyckta multieffekter men det kan jag givetvis inte avslöja... :roll:
Jo... har man sagt A får man säga B..... :wink:
Skriv svar