bra bas- drive/ dist pedal?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Valet av bas avgör vilken dist som passar tycker jag.

Rickenbacker: Muff på stallet funkar finfint men grötigt på hals. Phathead funkar bra på stall och mick. Men gillar den mest i overdrive och lite gain.
Guran äälskar pedaler. Favorit just nu med Grafens DR-hibeam är valvdrive på stall med hyfsad gain och låg overdrive på halsmick med phathead. Tjingelingslammerdist.

Mudbucker jazz: EBS valvdrive i normalmode funkar bäst. Svag gain.

Allen woody: Dito. funkar något bättre än mudbucker på tex phathead.

Guild starbass II: Funkade kanon med Little Big Muff via valvdrive... rena disthimlen. Mountain "mississippi queen" på steroider :P
"Vintage" mode på Valvdrive blev användbart också, ett läge som inte funkat så bra med mina andra basar.

Sen har ju rigg och ljudnivå betydelse... märkte det då jag maxade min gamla traynor till ordentlig dist igår :D (grannar ej hemma).

EBS valvedrive har jag lärt mig älska med tiden. Mycket användbar och funkar på alla basar. Skulle vara kul att jämnföra med andra rörpedaler!

Samt följande vid tillfälle:
- Metalzone och tubescreamer, kandidater för stallmick (lånar grabbens).
- RAT, när jag hittar en billig beg.
- Ampeg scrambler, när det finns klöver över..
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Gäst

Inlägg av Gäst »

Matte skrev: Jo... har man sagt A får man säga B..... :wink:
Hehe, svaret finns i tråden: "Vad har du i ditt rack?".
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

GrafZeppelin skrev:
Hehe, svaret finns i tråden: "Vad har du i ditt rack?".
Okej. Den som söker han letar!

För at lämna ett bidrag gällande dist/overdrive pedaler så har jag en klar favorit som klarar både ansträngd stärkar soundet och vräkist och det är en Stinfootmodad Superoverdrive. Funkar till och med att köra rätt in i bord/ljudkort för inspelning och man kan krana fram ett bra ljud.
Annars så kan jag tipsa om Tubeworks Bluetube. Funkar bra till bas och ger en trevlig lite lagom grynig overdrive.
gäst

Inlägg av gäst »

maxoges skrev:Mycket snack om gitarrdistpedaler. Är det inte bas vi spelar?

Sanamp Bassdriver
Sansamp XXL bass
Trex Bassjuice
Fulltone Bassdrive
Boss bass overdrive
EBS multidrive 1 och 2
EBS Valvedrive
Många gitarrpedaler funkar alldeles utmärkt till bas så varför klaga? Min gitarr-RAT (inköpt beggad för 400 kr) låter enligt mig bättre än de basdistar jag ägt (Boss ODB-3, Digitech Bassdriver och SansAmp Bassdriver). Jag har också jämfört den med en Fulltone Bassdriver och EBS Multidrive. RAT vann...
Trådskaparen ber om tips på bra distar, varför inte ge honom det i stället för att exkludera jättebra pedaler bara för att de ursprungligen byggdes för gitarr?
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
maxoges skrev:Jag kan förstå om du, som spelar gitarr också trixar och fixar med gitarreffekter, men för de som inte spelar gitarr är väl ändå en dedikerad bassdist att föredra. De gitarrdistar jag provat släpper inte igen nog bas.
Tja, vill man betala tusentals kronor så går det ju bra. :wink: Gitarrdistar är i regel mycket billigare. Låter det bra bortsett från för lite botten så kan man ordna det, troligen till ett pris som är lägre än en dedikerad basdist.
T ex vrida förstärkarens baskontroll åt höger.
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev: Samt följande vid tillfälle:
- Metalzone och tubescreamer, kandidater för stallmick (lånar grabbens).
- RAT, när jag hittar en billig beg.
- Ampeg scrambler, när det finns klöver över..
Cool att ha en son som äger en Metalzone!!!
Jag sålde min Boss-basdist till en polare som skulle ge den till sin basspelande son, sonen hade Lemmy som förebild och ville ha en dist. Dagens ungdom...
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

WORD!

En sån kommer att hamna på mitt pedalbord, helt klart!
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

precision65 skrev:
WORD!

En sån kommer att hamna på mitt pedalbord, helt klart!
Har du provat?
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Testade den lite i Göteborg på Fuzz Guitar Show.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
gäst

Inlägg av gäst »

precision65 skrev:Testade den lite i Göteborg på Fuzz Guitar Show.
Recension! Vad gör den? Hur låter disten? Är det en gitarrpedal egentligen?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

maxoges skrev:Mycket snack om gitarrdistpedaler. Är det inte bas vi spelar?
Effektpedaler är effektpedaler. Vissa funkar bra till bas, andra inte, och det oavsett om det står "bass" eller liknande på dem eller inte. Dessutom, om man som basist bara letar efter pedaler som är designade enkom för bas försvinner många valmöjligheter och effekttyper. Försök t.ex. hitta ett basdelay, ett basreverb, en baskompressor, eller en basringmodulator. I vissa fall är det möjligt, men knappast nödvändigt eller ens önskvärt.

När det gäller dist och overdrive har jag en DOD 250 och en Line6 Dr. Distorto. De är väldigt olika, och båda är bra. Den sistnämnda har en feedbackkrets som jag diggar stenhårt, även utan dist, och som gör pedalen värd sina pengar bara den.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Johannes skrev:
precision65 skrev:Testade den lite i Göteborg på Fuzz Guitar Show.
Recension! Vad gör den? Hur låter disten? Är det en gitarrpedal egentligen?
Jag testade den inte tillräckligt länge för en rättvis recension. Direkt jag tryckte igång den infann sig en schysst rörvärme. Den hade en ratt som jag inte kommer ihåg vad den hette som gradvis ökade ett autentisk overdrive-rörtopp-extas-ljud. Jag fick fet GAS. Ska köpa en så fort den släpps, sedan kan jag kanske skriva mer nyanserat. Den svalde inga basfrekvenser som jag märkte heller.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
gäst

Inlägg av gäst »

precision65 skrev:
Johannes skrev:
precision65 skrev:Testade den lite i Göteborg på Fuzz Guitar Show.
Recension! Vad gör den? Hur låter disten? Är det en gitarrpedal egentligen?
Jag testade den inte tillräckligt länge för en rättvis recension. Direkt jag tryckte igång den infann sig en schysst rörvärme. Den hade en ratt som jag inte kommer ihåg vad den hette som gradvis ökade ett autentisk overdrive-rörtopp-extas-ljud. Jag fick fet GAS. Ska köpa en så fort den släpps, sedan kan jag kanske skriva mer nyanserat. Den svalde inga basfrekvenser som jag märkte heller.
Hojta gärna till när den släpps, skall bli kul att testa.
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Inlägg av durito »

jag undrar om någon testat T-REX bassjuice?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag har en bassjuice.. den låter rätt schysst.. lite svår att få precis så där lite spräckig dist som man vill ha emellanåt.. men feta distljud levererar den som bara den... jag saknar däremot eq-möjligheter på den så när jag använder den kör jag min pd7:a som eq-pedal samtidigt..

jag har väl skrivit det förut men det här är dom pedalerna jag har..
-t-rex bassjuice
-ibanez pd7 phat head
-proco juggernaut..

saknas några som jag tänker införkaffa i framtiden.. sisådär minst 10 distar till :P
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tjena Albin (TO)

Ja vi har ju diskuterat detta på mail lite..
Vad som sagts kan ju delges här också..

Moollon Bass Drive: http://www.moollon.com ...jag kör med denna.. fantastikt bra.. väldigt transperent.. och snygg.. men dyr också..
Ehx English Muff'n.. http://www.ehx.com rördist!
Fulltone BD.. Finns även en pedal som heter Hot Cake??.. ska vara bra...
Boss OCD-3
Proco som gör "Rat" distarna har en pedal som juggernaut. den har fått blandade recensioner .. dock använder Larry Graham.. (tar bort hans historia.. vore löjligt att skriva den på ett basforum.. ;) ) just denna.. så hur dålig kan den vara?? hehe..

Jag ska till mattisson på måndag och testa RF-1 ReezaFRATzitz.. emmas gamla dist.. ska jämföra den med den OD jag har.. (moollon Bass drive)

Återkommer med tumme upp/ned.. :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

durito skrev:jag undrar om någon testat T-REX bassjuice?
Det finns en särskild tråd om den pedalen.
Användarvisningsbild
Larsson
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 12:10
Ort: Norrköping

Inlägg av Larsson »

Vill gärna slå ett slag för Hughes&Kettner's WarpFactor. Låter helt ok i mina öron. Är väl en dist som kanske först o främst är skapad för nedstämda gitarrer men funkar bra tillsammans med J-bas(i mitt fall). Har en Boss ODB-3 se tidigare men den tycker jag är alldeles för "stickig" i mitt tycke.
Skriv svar