Nytt pedalbord!

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Nytt pedalbord!

Inlägg av mikkejohansson »

Mmmm....inspirerad av basköpet från Japan (skickades i går!) så har jag börjat kolla på nytt pedalbord. Ville bara höra vad ni har för erfarenheter av några olika;


http://www.musikborsen.se/frameset.aspx ... 72483&fm=1
http://www.t-rex-engineering.com/defaul ... ge&id=2521

T-rex egna "variant" av Pedaltrain (väääldigt lik :) ), lagom storlek, smidig utformning, bra pris på MB. Finns i hardcase-version med, men det är ett plastcase och vill jag ha en flightcase till bordet skaffar jag hellre en riktig med butterflylås och stadig plyfa.

Vilka av er har (eller har testat) Pedaltrain? Eller T-resen för den delen?


http://www.thomann.de/thoiw5_rockcase_r ... dinfo.html
http://www.thomann.de/thoiw5_rockcase_r ... dinfo.html

Warwick/Rockcase pedalcase kostar bara hälften i Tyskland mot Sverige. Tycker den större blir lite klumpig (har en kompis som har den) men den mindre kanske är lite liten ändå. Frågan är hur stabil alu:n är egentligen?


Tankar?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag skulle ABSOLUT gå på Rockcasen! Kommer du ihåg den gamla fina sloganen "Barn är mjuka, bilar är hårda"? Känns liksom som att elektronik/kablage etc behöver allt skydd som går att få.

Storleken borde ju få bestämmas av hur mkt du måste få plats med? Vad tänker du fylla upp casen med? Är ju ofta bättre att halite plats över för t.ex. telekablar etc än att ha ett pedboard som är precis fullsmetat...

(om man nu ska envisas med att ha en massa pedaler som förstör basens signal... :wink: )
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Vafan, rock-casen är ju snorbillig! :shock: KÖP DEN! Lätt att jag beställer en sån istället för en T-rex grej jag kollat på...

Fast iofs, du behöver ju en adapter också... Köp någon sån där multiadapter, T-rex har en, Dunlop har en sjysst... Och om du verkligen vill go bananas så har voodoo labs (tror jag) en för typ 12 pedaler där man kan ställa in voltantalet till alla pedaler... Så du kan driva vanliga 9voltspedaler, 12voltspedaler (typ line 6-grejerna) eller ställa in allt mellan 6 och 12 volt för att få det där ljudet av en pedal som håller på att dö... 8)
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Skulle inte rekommendera T-Rex Fuel Tank då jag vet att det var jättemycket barnsjukdommar på dem när de kom. T-rex drog tillbaka eller höll inne med dem av den anledningen också. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag har redan en Cioks Baby John som funkar finfint, behöver bara lite mer kablar till den... :)

Jo, på sitt sätt är det ju bra med Rockcase:n, inte så mycket större än T-rexen heller (den stora varianten asså) - jag är ju dock lite rädd att den ska kännas "klumpig".

Är ändock väldigt sugen på T-rexen pga konstruktionen...har kikat på Pedaltrain länge men det är ju svindyrt. Har haft ett litet pedalbord en gång som hade lite "vinkel" och det är ju väldans smidigt. När vi gör längre turnésvängar har vi lite andra casear man skulle kunna förvara gigbagen i, men oftast gör jag ju bara mindre resor och då funkar det ju....eller så skaffar man en ordentlig case då.

Hmmm.....hmmmm....hmmmm...


Hmmm......fördelen med bägge är väl att det borde gå lätt att sälja om det blir "fel" även om man inte får igen allt man lägger ut :)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

En annan fördel med att köpa T-rex nu är väl att de lär bli samlarvärde på dem när Pedaltrain har stämt skiten ur dem :)

Eller så hade de helt enkelt glömt ta patent i Europa eller nåt sånt där...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

köp det billigaste och stabilaste helt enkelt 8)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

groovyjr skrev:Skulle inte rekommendera T-Rex Fuel Tank då jag vet att det var jättemycket barnsjukdommar på dem när de kom. T-rex drog tillbaka eller höll inne med dem av den anledningen också. :wink:
Varför inte ett pedalbord med inbyggd adapter? :D Blir ju nästan en sån för mig verkar det som, istället för att lägga tusen spänn styck på pedalbord och adapter så får man båda i ett och samma paket för 1500...
http://www.thomann.de/thoiw5_rockcase_g ... dinfo.html
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Njae, dels för att jag redan har en bra strömförsörjare, dels för att alla jag känner som använt såna där har haft problem med brum och jordslingor... Fast det har mest varit själva looparna som strulat och inte strömförsörjningen, men det är ändå ett tecken för mig att inte köpa ett sånt. Dessutom kostar de ju en hel del mer än ett "tomt" pedalbord :)

Faktiskt lutar det just nu ändå mer åt T-rex variant, jag har som fått för mig att det är snyggare, smidigare och roligare :)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:Njae, dels för att jag redan har en bra strömförsörjare, dels för att alla jag känner som använt såna där har haft problem med brum och jordslingor... Fast det har mest varit själva looparna som strulat och inte strömförsörjningen, men det är ändå ett tecken för mig att inte köpa ett sånt. Dessutom kostar de ju en hel del mer än ett "tomt" pedalbord :)

Faktiskt lutar det just nu ändå mer åt T-rex variant, jag har som fått för mig att det är snyggare, smidigare och roligare :)
förstör mina önskedrömmar då :wink: Jag tycker fortfarande ett Rockcase, men T-rex har ju en variant i hårdplast... Men man vill nog hellre ha en stabil metallåda än en plastlåda...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

FreCKo skrev:
groovyjr skrev:Skulle inte rekommendera T-Rex Fuel Tank då jag vet att det var jättemycket barnsjukdommar på dem när de kom. T-rex drog tillbaka eller höll inne med dem av den anledningen också. :wink:
Varför inte ett pedalbord med inbyggd adapter? :D Blir ju nästan en sån för mig verkar det som, istället för att lägga tusen spänn styck på pedalbord och adapter så får man båda i ett och samma paket för 1500...
http://www.thomann.de/thoiw5_rockcase_g ... dinfo.html
Har ett sådant fast med den mjuka bagen (30-årspresent). Inga problem med strömförsörjningen och bagen rymmer alla kablar och annat. Å andra sidan behöver man ju vara försiktig så man inte mosar den med något. Är dock inne i en period nu då jag inte använder pedaler alls. Jag skulle definitivt köpa en hård väska i alla fall om jag vore du Mikke.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ja...det blir ett warwickcase ändå. Känns tryggare med leveranser bland annat...t-rexen är ju liksom helt ny, ingen som knappt sett dem än :)

Går ju säkert sälja med vinst sen annars :)

Frågan är bara; ska jag ta det större bordet trots att jag (just nu) klarar mig med det mindre utrymmesmässigt? blir ju större "footprint" på scenen, fast tio cm på var sida kanske inte är sååå mycket....?

Hjälp mig tänka, jag har fastnat lite :)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Mer ska ha mer, så är det bara.... :(
Så köp det större för säkerhets skull. Alternativet är när du kommer i nästa fas. Då vill du inte ha något alls. Men spara det ändå för efter ett tag vill du ha igen.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Japp. Nu blev det det stora i alla fall :)

Beställning skickad till Tyskland...fasens vad bra priser på just casear och bags.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:Japp. Nu blev det det stora i alla fall :)

Beställning skickad till Tyskland...fasens vad bra priser på just casear och bags.
Den stora rockbagen? :D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Stora Rockcase 40x60cm. Kostar 700:- på Thomann, 1425:- i Sverige...

Även andra casear och bags från Rockcase/Rockbag kostar ungefär hälften mot Sverige :)
Skriv svar