syntbas

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

syntbas

Inlägg av basnalle »

En sak jag grubblat på ett tag nu;
Finns det ngn bra synt-bas-pedal som återger 80-tals syntbas-ljud. E de bara midi som gäller, funkar det me triggning o så? Eller finns det nån "vanlig" pedal. De jag testat har bara grötat till ljudet o varit oanvänbara, typ Boss, Digitech, Zoom. Som ljud ex. kan jag nämna "Broken wings" med Mr Mr och refrängen på "Souper Trouper" med Abba. Det e ju mycket poplåtar från 80-talet o delar av 70-talet där det är syntbas. Man vill/måste ju återge ljudet så exakt som möjligt på vissa produktioner-gig. Kom med tips.
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Tyvärr är jag inte så insatt i basar, men mycket på 70-talet var väl just SYNT? Inte riktiga basar utan klaviaturinstrument som hade ett fett basljud?

Sen typ Electro Harmonix har ju gitarr och bas-syntar du kan prova... Jag gillar skarpt Digitech typ Bass Synth, man kan få allt från en ganska "lätt" autowah till totalt tok-kaos :D
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jag har tre favoriter:

Korg G5

Multieffekt med mycket bra synthbasemuleringar, programmerbar med tre minnen(stort plus). Bra mycket bättre för just syntbas än andra multistompar som ser snarlika ut. Aningen för "digitalt" ljud för min smak.
UTGÅNGEN, DYR PÅ E-BAY!

Akai SB-1 Deep Impact

9 olika synthljud, alla editerbara. Mycket bra variation, och "äkta" analogkänsla på ljuden. Grym oktavsynth, den använder jag ofta för att härma Stevie Wonders vänsterhand :P . Den enda nackdelen jag kan hitta är att man bara kan stega upp i vid ljudbyte, man måste köpa en extern footswitch om man vill kunna stega nedåt. Här får den pisk av Korgen...
UTGÅNGEN, DYR PÅ E-BAY!


Electro Harmonix Bass Micro Synthesizer

Analog in i varenda millimeter! Man kan verkligen ratta fram sköna 70-talsljud med denna, men man måste gilla att ratta, eftersom den inte har några minnesbanker. Min är för övrigt till salu på säljes-forumet :oops:
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Visst va de syntar som hade basrollen i en del musik på 70- o 80-talet. I vissa coversammanhang vill man återge musiken o ljuden så likt originalet som möjligt och kunna göra det fullt ut som basist. Inte sluta spela o låta keybordisten göra jobbet som dessutom har fullt upp me att spela allt annat som finns med i låten. Det handlar inte om några svulstiga "syntsvepeffekter" där man knappast hör vilka toner man spelar. Lyssna på de ex. jag nämner ovan och ex. introt på Does your mother know, Gimme gimme gimme. Även modernare pop typ "Det gör ont" Lena PH och nästan all nyproducerad schlagerpop.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Det tråkiga, men samtidigt lärorika, svaret;

Köp en synth!

Nån enkel men bra VA (Virtual Analog) som du nekelt kan skruva och leka med för att ändra ljuden men som också har bra ljud till att börja med. VA-synytar är ofta mer pålitliga i stämning osv än riktiga analoghäckar...

Syntbasgångar (framför allt i moderna pop-produktioner) är inte alltid så svåra att spela, dels får du utveckla dig på ett nytt instrument, dels får du upptäcka en ny ljudvärld - basgångarna spelas ofta med en hand så då har du en hand över till roliga filtersvep :)

Roland JP8000. Alesis Micron, Clavia Nord Lead (en 1:a eller en 2 av första versionen går nog att hitta för en billig slant), Nord Modular (om du gillar att pilla med dator...) eller nåt annat kul.

En del syntar kan dessutom användas som ren effektenhet till basen med - dubbelt kul!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Det tråkiga, men samtidigt lärorika, svaret;

Köp en synth!

Nån enkel men bra VA (Virtual Analog) som du nekelt kan skruva och leka med för att ändra ljuden men som också har bra ljud till att börja med. VA-synytar är ofta mer pålitliga i stämning osv än riktiga analoghäckar...

Syntbasgångar (framför allt i moderna pop-produktioner) är inte alltid så svåra att spela, dels får du utveckla dig på ett nytt instrument, dels får du upptäcka en ny ljudvärld - basgångarna spelas ofta med en hand så då har du en hand över till roliga filtersvep :)

Roland JP8000. Alesis Micron, Clavia Nord Lead (en 1:a eller en 2 av första versionen går nog att hitta för en billig slant), Nord Modular (om du gillar att pilla med dator...) eller nåt annat kul.

En del syntar kan dessutom användas som ren effektenhet till basen med - dubbelt kul!
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Köpa synt, ja de e ju ett alternativ. Borde väl funka att "styra" den med midimick på basen? Eller triggar sånna mickar för dåligt? Sista utvägen e väl att börja spela klav. för min del.
Hur gör Dereborn på E-type turnéerna? Det vimlar ju av syntbas på hans plattor. Har inte sett dom live.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Är det någon som testat Rolands V-Bass med tillhörande mick? E ute efter det som jag redogör för lite längre upp på sidan. Berätta gärna om den.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

För att vara kort i mitt svar..

Har letat synt ljud länge (bas -> pedal -> syntljud)
Har provat en mängd pedaler.. i kombinationer..

Tillslut så landade det (för mig) i denna kombo:

Ehx octave multiplexer - Moollon Bass Drive / Ehx Little Big muff - Ehx Q-tron (org)...

Beroende på vilken sorts syntljud jag vill ha så altenerar jag mellan OD och fuzzen.. och.. ljudet får du givetvis lättast med en bandlös..
Mer moog än så har jag inte lyckats få ur någon pedalkombo..
Å då har jag ägt pedaler som det står moog på ;)

så.. igen.. jag anser (imho)
Octav - fuzz - envelope.. smaken är som baken efter det..

Hoppas det hjälpte något..

EDIT: Det hjälper om man har en looper.. (Albin på moodysound borrade upp ett fint kit till mig.. 4 loopar + en master bypass..)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Jag är vän av Akai SB-1 Deep Impact som jag tycker funkar bra.Den alstrar egna ljud till skilnad mot många andra som procesar det befintliga basljudet,som åxå kan vara kul ibland,men då kan man lika gärna ha en fuzz,oktaver,envelop osv.tycker jag.Det som är med akai pedalen är att om man använder typ vintage ljud i basen utan så mycket topp så går mycket av syntbas ljuden bort för dom ljuden är fullrange,fast man kan ju använda två stärk....Spela synt ljud på tangenter är ju inte heller så dumt...och då använder man oftast någon fullrange monitor.
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
Mooga
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 11:59
Ort: Sthlm

Inlägg av Mooga »

Det är nog bara det här som gäller:
http://www.moogmusic.com/detail.php?main_product_id=254

VA syntar och andra typ Nord osv har tyvärr ganska tunnt ljud. Kommer själv ihåg när jag skulle börja spela syntbas pga vissa låtar krävde det live. Testade DX7, D50, Oberheim osv. Tyckte det lät dåligt eftersom jag var van vid ett ganska bra och fett bas ljud. Då råkade en bekant ha en MiniMoog till salu ganska billigt. Allt annat bleknade totalt. Grymt stadig, snabb och solid ton. Enkel att hitta rätt typ av syntljud med. Ett alternativ är Korg MonoPoly.
Också stadig och funktions duglig. Men mitt tips är ändå Moog LittlePhatty. Kostar endel men är ett riktigt instrument. Skaffa sen en Fatar fotbaspedal så kan du köra el och syntbas samtidigt!.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Synthbas är äckligt!
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

basnalle skrev: Hur gör Dereborn på E-type turnéerna? Det vimlar ju av syntbas på hans plattor. Har inte sett dom live.
Han spelar rockbas och skiter om det är synth på plattan :)

Nej, men de har väl en del grejor på backing tror jag?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar