Samson AirLine Bass

Prata om effekter och pedaler
gäst

Samson AirLine Bass

Inlägg av gäst »

Äh, när jag ändå är här så... Här kommer ett inlägg till:

Jag har sedan jag köpte min Thunderbird inte använt mitt sändarsystem eftersom jag brukar gaffa fast sändaren på axelbandet. Eftersom Thunderbirden kräver längre axelband än Fendern pga att "axelbandspluppen" är annorlunda placerad samt att straplocket hamnar på olika sidor av axelbandet beroende på vilken av de två basarna jag använder så måste jag alltså ha två olika axelband. Det innebär att jag måste byta plats på sändaren hela tiden och tejpa och krångla och det orkar jag inte så nu letar jag efter en annan lösning. Antingen köpa ett nytt sändarsystem och köpa två sändare, en till varje axelband eller köpa Samsons AirLine Bass. Den kan jag ju använda till vilken som helst av basarna. Någon här som testat den? Jag har för mig att jag sett en bild på Marcbass med en Samson på basen. Är det problem med drop outs, är signalen lika bra som med kabel, brusar det, kommer hela frekvensregistret med, klarar den mildare våld, etc etc?

Bild
http://www.samsontech.com/products/prod ... &brandID=1
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag är besviken på både Shure och Samsons bug-system.
Gott om brus och dropouts, sen känns hela konstruktionen billig och sårbar. Men det som stört mig mest är att hela "buggen" roterar som en propeller i utgångsjacket när man rör på sig. Den måste alltså gaffas fast mot basen och då känns den inte mer mobil än ett vanligt sändarpack.
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:Jag är besviken på både Shure och Samsons bug-system.
Gott om brus och dropouts, sen känns hela konstruktionen billig och sårbar. Men det som stört mig mest är att hela "buggen" roterar som en propeller i utgångsjacket när man rör på sig. Den måste alltså gaffas fast mot basen och då känns den inte mer mobil än ett vanligt sändarpack.
Hmmm, då är det inget för mig. Proppellereffekten är precis en sådan sak som jag skulle reta ihjäl mig på. Då återstår alltså bara det dyra alternativet, att köpa en mottagare och två traditionella sändare. Är det någon som vet om man kan använda Samsons pedalsize-mottagare till deras "vanliga" sändare, alltså inte "buggen"? Det går ju inte att komma ifrån att pedal-sizen tar väldigt lite plats bland pedalerna.
Graf: Tror du att det är bug-sändaren eller minimottagaren som orsakar brus och drop-outs?
Konstigt att det funkar så dåligt. Jag har haft samma sändarsystem sedan 1993. Jag har en Rexer, riktigt plastig och billig. Den kostade 3.000 när jag köpte den men på den tiden så kostade ju alla system 20.000 så det var verkligen lågbudget. Det konstiga är att den har fungerat prickfritt i alla dessa år. Inget brus, aldrig några drop-outs. När jag köpte den på Bengans i Göteborg så tog en kille sin gitarr och gick runt hela den stora tegelkåken och spelade, han gick också i betonggångarna under huset. Vi andra satt vid förstärkaren och lysnade och det var inte en enda störning och han var borta en lång stund. Hur kan ett 14 år gammalt lågbudgetsystem funka så bra när en nytillverkad modern Samson uppenbarligen inte funkar alls lika bra?

Nu ljög jag, Rexern HAR krånglat. Den fick en stor stark i sig för några år sedan, då var den tyst ett par dagar tills den hade torkat.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:Graf: Tror du att det är bug-sändaren eller minimottagaren som orsakar brus och drop-outs?
Inte den blekaste aning.

Provade ett billigt system från JTS som funkade över förväntan sett till det billiga priset. Visst, det komprimerade ganska mycket men på ett musikaliskt sätt.
Helt nöjd har jag dock bara varit med Nadys dyrare serier som jag aldrig haft råd med själv...
Skriv svar