Ibanez ts9

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Ibanez ts9

Inlägg av SmashMyAmp »

jag har en ts9:a, och har testat den till bas för ett bra tag sen och har för mig att det inte fanns nån botten alls i ljudet, men ni har väl sakt att det är en ganska bra overdrive pedal till bas? måste jag modda skiten för att den ska släppa igenom mer botten lr? och i sånna fall hur gör jag det lr vart gör jag det..
p.s är inge bra på att fixa och dola själv så om ni har nått tips på nån bra snubbe i närheten av örebro tack..
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Ibanez ts9

Inlägg av Matte »

SmashMyAmp skrev:jag har en ts9:a, och har testat den till bas för ett bra tag sen och har för mig att det inte fanns nån botten alls i ljudet, men ni har väl sakt att det är en ganska bra overdrive pedal till bas? måste jag modda skiten för att den ska släppa igenom mer botten lr? och i sånna fall hur gör jag det lr vart gör jag det..
p.s är inge bra på att fixa och dola själv så om ni har nått tips på nån bra snubbe i närheten av örebro tack..
Om du inte är van vid lödpenna/kolv så ska du inte ge dig på att löda i en pedal. Det kräver lite mer teknik än att byta mickar då kopparbanor och liknande kan släppa och gå sönder vilket gör pedalen användbar som bokstöd.

TS9an är basfattig även till gitarr så ska den användas till bas bör den moddas en del för att funka bra. Köp en annan pedal som är mer lämpad för bas istället. EBS Multidrive eller något liknande. Annars är en Stinkfoot moddad BOSS Superoverdrive ett bra alternativ om du hittar någon.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Stinkfoot moddar även TS9:an.
Dock så tror jag han tar åt sig måttligt m jobb nuförtiden.
Det finns någon på forumet som moddat sin själv, och för en som är van att löda och som får instruktioner så har jag förstått att det inte ska vara några större bekymmer.

Modda TS9:an... ingen bosspedal låter bättre än den... Personligen tycker jag TS9:an är bättre än Valvdrive´n, även om den naturligtvis släpper i genom mer bas.
TS9 + Valvdrive samtidigt = Kanon

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Måste låna grabbens ts9 och testa genom valvedrajven!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Det finns några olika sätt att modda en ts9, det finns ett väldigt enkelt sätt att fixa basresponsen på, men man måste ha ite lödvana och kunna se skillnad på en kondensator och et motstånd i alla fall
Jag skulle kunna fixa det, men det är kanske lite långt till malmö
Bild
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

aj vad synd då.. aa det är ju en bit till malmö för att fixa en pedal :P..
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

SmashMyAmp skrev:aj vad synd då.. aa det är ju en bit till malmö för att fixa en pedal :P..
Jag har nog en och annan passande ditpedal ja kan avvara mot en penning. Skicka ett PM så kan vi se vad som kan passa.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Avled honom inte från TS9:an nu.
Han har ju redan en sådan, vilken är alldels förträffligt bra.
Får tom min Hartkerigg att låta skitig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

men vad ska jag göra för att få den låta bra då? det är ju lite som dom säger, det är tillomed lite lite bas i den när man kör gitarr genom.. så någon slags moddning måste jag ju göra, och sånt kan inte jag själv.
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Teknikspråket är, "byta ut input kondensatorn"

Tubescreamern är ju breömd för att pusha midrangen och få det där "growliga" ljudet, men samtidigt så dämpas basfrkvenserna avsevärt, för att disten inte ska bli grumlig.
Som du säger så är basförlusten tydlig även på gitarr.

Om du verkligen vill ha den fixad så kan du ju posta den till mig
Bild
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

ofan a det vore ju bussigt.. men vart bor du, vad tar du för det och är du duktig :P hehe måste iaf tänka igenom lite.. gillar den ju rätt mycket till gitarren också vore lite synd att "förstöra" den
Edit: såg att du bor i malmö, vet inte vad de kostar att skicka men det är ju igenom halva sverige nästan.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

SmashMyAmp skrev:ofan a det vore ju bussigt.. men vart bor du, vad tar du för det och är du duktig :P hehe måste iaf tänka igenom lite.. gillar den ju rätt mycket till gitarren också vore lite synd att "förstöra" den
Edit: såg att du bor i malmö, vet inte vad de kostar att skicka men det är ju igenom halva sverige nästan.
Avståndet spelar ju inte så stor roll om du kör med posten...
Det är vikten.
Går ju att ta ur innehållet och skippa att skicka stålhöljet, men det skulle nog inte jag gjort...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

SmashMyAmp skrev:ofan a det vore ju bussigt.. men vart bor du, vad tar du för det och är du duktig :P hehe måste iaf tänka igenom lite.. gillar den ju rätt mycket till gitarren också vore lite synd att "förstöra" den
Edit: såg att du bor i malmö, vet inte vad de kostar att skicka men det är ju igenom halva sverige nästan.
jag bor i malmö
en timmes arbete och en del för 1kr.... en hundring
om jag är duktig vet vi inte än :)
allvarligt så har jag inte moddat en tubescreamer tidigare, men det är en välkänd, enkel mod så jag kan inte se några problem uppstå.
jag har moddat och byggt en del pedaler tidigare

Angående att förstöra pedalen för gitarr så tror jag inte du behöver vara orolig för det, den här modden är ingenting basspecifikt på det sättet, det är väldigt många gitarrister som kör med den här modden.


grubbla på det en stund du.
Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hm. Nu blev jag sugen på att skicka ner min, trots att jag inte använder den längre.
Dock så finns det tillfällen då jag inte kommer ha Sunntoppen... hm..

Kan du löda dit nya pot:ar också om jag betalar en 100:ing till? (Och fixar pot:ar förstås...)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

nej fan va schysst :) nu måste jag gå o klippa gräset så jag tjänar en hundring :D hehe jag hör av mig when I have made up my mind.
men riktigt bussigt alltså..
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

blackparkas skrev:Hm. Nu blev jag sugen på att skicka ner min, trots att jag inte använder den längre.
Dock så finns det tillfällen då jag inte kommer ha Sunntoppen... hm..

Kan du löda dit nya pot:ar också om jag betalar en 100:ing till? (Och fixar pot:ar förstås...)
skulle jag väl kunna göra, har du problem med de som är där nu?
Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ravens skrev:
blackparkas skrev:Hm. Nu blev jag sugen på att skicka ner min, trots att jag inte använder den längre.
Dock så finns det tillfällen då jag inte kommer ha Sunntoppen... hm..

Kan du löda dit nya pot:ar också om jag betalar en 100:ing till? (Och fixar pot:ar förstås...)
skulle jag väl kunna göra, har du problem med de som är där nu?
Man kan säga som så.... två pottar är halva...
Den ramlade i backen och smällde av de två övre pottarna.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

oki, det ska inte vara något problem
Bild
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Snabbtestade grabbens TS7:a (snikmodellen) på kramer 8:an och Allen Woody i B100R... schysst morr (lmysigare än Phathead), öka basen på stärkaren en aning så så blev det bra. Vet ej hur den skiljer sig mot TS9.
En moddad måste var kanon.
Äsch nu fick jag RAT GAS bara för det...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

det är ingen som kan slänga upp en ritning på en moddad ts9 och skriva vad det är för komponent som ska dit, lr bort lr vad man nu gör.
känner en elektrik som skulle kunna göra det om han bara fick en ritning (A)
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

SmashMyAmp skrev:det är ingen som kan slänga upp en ritning på en moddad ts9 och skriva vad det är för komponent som ska dit, lr bort lr vad man nu gör.
känner en elektrik som skulle kunna göra det om han bara fick en ritning (A)
Jomenvisst!

http://www.muzique.com/lab/fatt.htm

Här står allt man behöver veta, om han inte klarar av det efter att ha läst det här så bör han nog inte göra det :)

Nu har jag läst på en hel del om Tubescreamern så jag tror jag ska bygga mig en som är designad spec för bas. Postar lite ljudklipp när kalaset är klart.
Bild
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

tackar tackar..
åh trevligt, hör av mig isånna fall :P
ska bli trevligt att höra.. bygger du hela skiten från scratch?
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Har inte bestämt om jag ska köpa PCBn (det tomma kretskortet) än, att göra egen PCB är rätt drygt. Annars så bygger jag hela själv.
Bild
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

imorn ska jag få min ts9:a moddad, om han hinner göra det imorn vill säga.. ska bli riktigt kul att höra resultatet. skriver lite om hur det blir sen såklart
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

har fått den idag :) det lätt underbart, inte för mycket dist men samtidigt inte för lite.. tyvärr körde jag den inte i min rigg utan i min polares gammla hartke (transistor topp) och hand 4*12 labs hemma bygge.. men lät ändå bra..
det bästa är nog att grundljudet är kvar helt och hållet, blir bara skitigare med dist.. :D är supernöjd
Senast redigerad av SmashMyAmp den tor 16 aug 2007, 20:49, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar