Jojo mayer - Nerve bas elektro ljud. Vad ligger bakom?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
kinglevel
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 11 sep 2007, 18:46
Ort: Stockholm/Gotland

Jojo mayer - Nerve bas elektro ljud. Vad ligger bakom?

Inlägg av kinglevel »

Hej hallå!

Är ny på detta forum (konstigt att jag aldrig har sett det!?).
ajaa..
Här kommer en liten recension på Nerves speciella baselektro ljud:

Kolla youtube video innan.


Det första när man hör ljudet är att det inte är några "missar" i ljudbilden. Det är helt klart utan störningar, som det brukar vara i vissa synth ljud. Eller rättare sagt.. det är slickt och fint.

Det andra man tänker sig är, vad kan då vara bakom det hemliga?


Jag pratade på ett annat forum med "Janek Gnågot" som är inhoppare/ny basist för nerve, om bas ljudet.
Janek sa exakt hur han hade kopplat sina pedaler. Och egentligen behöver han bara tre av dom:

Boss OC-3 (oktav pedal)
Moogerfooger LowPass Filter.
Bassballs (En mycket speciell dist? ^^)


Idag när jag var på Estrad i stockholm så såg jag alla pedaler i deras pedalhylla. Man kunde inte låta bli att testa, även fast jag skulle komma försent till skolan.
Jag började med varje pedal för sig så att inte det skulle bli några konstigheter:

Boss OC-3:
Inga konstigheter. en vanlig oktavpedal som trackade tonen bra.

Moogerfooger LPF:
vad nu!? vad är det här egentligen?
Jag var tvungen att kolla så jag inte hade kopplat fel. men nej, det var rätt.
Det första ljudet jag fick fram ur denna underliga pedal var ett knastrande ljud, som om den var trasig?
Men efter ett tags rattande på alla fyra rattar så började ljudet sakta komma fram.
Om du inte gillar pedaler som är svåra att få fram det ljud du vill ha, så akta dig för denna. Tålamod, det kommer.
Det är väldigt svårt att förklara ljudet ur denna pedal.
Tänk er att man kapar de övre registret och slänger på ett filter som lägger till övertoner?
Det var något som fattades, men det skulle jag snart komma på.

Bassballs: (Första gången jag testar en sån här pedal.) Jag testade inte ljudet så hilma mycket. Det var en väldigt väldigt udda distpedal kan jag verkligen säga.

Börja koppla ihop hela slingan:

Först OC-3 in till M LPF.
Nu fattade jag det var som fattades. Om man ställer in OC-3 på en oktav ner utan bypass ton så får man en riktigt fet botten ur LPF. Hela ljudet förändrades radikalt ur LPF.

Nu OC-3 in till LPF och sista bassballs:
Jag satte igång bassballs på minsta dist och drog sakta ratten sakta upp.
Bassballs lade till ett knorrande ljud ur LPF som gjorde hela ljudet färdigt.
Om man stängde av bassballs fick man ett cleant ljud med bra botten.

Slutsats:
Jag fick fram det ljud jag letade efter. Det tog ett tag att lära sig LPF, det försvårade allt.
Jag har testat lite olika alternativ, innan jag pratade med janek, och dom är mycket sämre än vad det här ger.
Är det värt att lägga ut 5800:- på detta ljud?
Om man vill spela elektro med bra ljud så rekomenderar jag detta starkt till alla basister. Prislappen är dyr, men ljudet underbart. (Så är det alltid innom musik)

Den klassiska avslutningen, Testa själva! Om du letar ett elektro ljud som ska vara både skitigt och rent. kolla in detta.

Chill out... /Edde
Användarvisningsbild
orvil
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 19 maj 2007, 14:08
Ort: Stockholm

Inlägg av orvil »

hehe, kul att se att du hittat hit edde 8)
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Mycket snyggt syntbasljud, (eller snyggt till att vara syntbasljud om man vill).

Maffig första post på forumet.
Du får skriva en medlemspresentation så vi får säja välkommen hit till dig
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

trevligt. välkommen också.
satan vilket snorbra virvelljud!
kinglevel
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 11 sep 2007, 18:46
Ort: Stockholm/Gotland

Inlägg av kinglevel »

bassdude skrev:trevligt. välkommen också.
satan vilket snorbra virvelljud!

Joo. Han andvänder en någon sorts marchvirvel med en sån där matta, vad man nu kallar dom.
prunier skrev:Du får skriva en medlemspresentation så vi får säja välkommen hit till dig
HA HA. :wink:

Blev sugen på att skriva en fet recension. Inte så ofta man gör det.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Well I did.. När jag letade efter det synbasljud jag har idag..
För mig passade inte någon av ovanstående pedaler.. har ägt dom alla 3..
Mitt ljud består av EHX Multiplexer - Moollon Bass Drive - EHX Q-tron.. (ibland även chorus ovanpå det..)
Multiplexern är en Octaver som har et mycket varmt och bra grundljud.. trackar inte lika bra som deras nya POG.. (så det luktar pedalbyte här.. ;) )
BassDriven är ju en boutique OD som kostar 3000:- +.. men den låter där efter.. :) Använder den till att boosta ljudet och lägga till det där krispiga grynet i tonen..
Q-tron pedalen behöver väl inge introduktion.. Den gör det den är bäst på i min mening.. Har AB testat den mot både Moogen (som inte gör samma sak jag vet.. men jag ägde båda under samma tidsperiod och moogen användes i princip aldrig för Q-tronen passar mig bättre.. den hörs mycket tydligare..) och även nya EMMA pedalen..
Emmas Discumbobulator har alla ljud som q-tronen har.. men inte skitigheten.. Emman låter FANTASTISKT bra.. men lite för cleant för mitt sound.. Jag har kommit att förlita mig på Q-tronens peakar och egenheter..

Mitt ljud har mycket mer mid och bryter igenom mixen bättre än vad ljudet gjode när jag hade bossen, moogen och bassbollen.. MYCKET mer mitt type of sound.. :) Om man byter ut BassDriven till en billigare OD så blir prislappen väldigt överkommlig.. Att lägga 4000:- (som jag gjode då) för moogen var ju ingen hit när den inte kom till användning..
Tips.. Kör min setup genom en Loopstrip.. Klockrent för easy switching mellan hela syntbasljudet och rent.. bilder finns i effekttråden...

Cheers..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Välkommen och snyggt jobbat med förstaposten
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

Om du aldrig använt ett low pass filter eller ett auto-wah är det nog inte det bästa att börja med Moogs verison. Det är ungefär som att ge en 12-strängad bandlös till en nybörjarbasist :) Men det är grymt ljud han har! Får en rätt skön synth/orgelkänsla när jag kör en kvint med Whammyn, dist och chorus.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

En effekt Janek använder som jag däremot ÄR intresserad av är:
http://line6.com/stompboxmodelers/index.html

Den verkar vara betydligt mer lättarbetad än tex boss loopstation..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

Liten skrev:En effekt Janek använder som jag däremot ÄR intresserad av är:
http://line6.com/stompboxmodelers/index.html

Den verkar vara betydligt mer lättarbetad än tex boss loopstation..
Har hört mycket illa om den faktiskt... Sök på TalkBass, så får du se vad folk säger där, dom brukar ju ha koll.
kinglevel
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 11 sep 2007, 18:46
Ort: Stockholm/Gotland

Inlägg av kinglevel »

Tack för alla kommentarer! :D
Alla har sina egna ljud. Och så kommer det alltid att vara.
Öppen för förslag. (Varför inte? :P)

Något som hade vart nice är kanske ett filter med expression pedal, på det jag skrev om?

Några bra förslag?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Hela moog-serien är väl expressionvänlig??
Har skrivit om det tidigare men Dunlops nya phaser 90 i wahwah form lär ju inte gå av för hackor.. ska bli kul att höra om den..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
kinglevel
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 11 sep 2007, 18:46
Ort: Stockholm/Gotland

Inlägg av kinglevel »

Liten skrev:Hela moog-serien är väl expressionvänlig??
Har skrivit om det tidigare men Dunlops nya phaser 90 i wahwah form lär ju inte gå av för hackor.. ska bli kul att höra om den..
ok.
argg. tänkte inte på det. ^^
men, andra tillverkare då?
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Jag har en mu-tron III från-75 som är frän.Det sägs att stora Q-tronen ska vara identisk men har inte provat.Sen har jag en Akai Deep Impact synt som jag tycker FUNKAR ganaska bra,bästa jag testat hittills.Skulle vara kul att testa en POG.Har sett att dom tillverkar en stor och en mindre variant.den mindre har separat utgång för effekten,synd att det inte är det på den stora,skulle jag gilla tror jag.Kul att fler fipplar med pedaler...(tre pedaler för att få fram ett ljud gillar jag,tyvärr ofta dyrt men bra.multimojänger har jag svårt för...)Fränt åxå att använda bandlöst till synt ljud.Coolt ljud han hade youtube figuren i din länk.
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Skriv svar