Grunka att koppla in 2 basar i...

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hm.
Tål att tänkas på alltihop tycker jag.
Dock så vill jag bara ha en pedal/box tror jag.
Boss Line Selector verkar ju vettig som någon tipsade om, och även de A/B-boxarna som 213 hade.


Iofs så kanske det är bra att kunna färga ljudet då mid:en är svår på Sunn:en, MEN jag vill att det ska gå att få det ofärgat.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

[quote="Danne"]Tycker alla pedaler (utan true bypass) jag använt suger musten ur ljudet quote]

+1 .. utom en.. EHX q-tron (orginalet)

På en inspelning vi gjorde så spelade jag med pedalen rakt in i mixerbordet utan att ha den påslagen.. gämförde ljudet med helt ren bas.. there is some kind of magic in that pedal.. thats 4 sure.. mycket mer tilltalande ljud.. varmare.. på det där rör-viset.. don't ask me how.. ljudteknikern såg lika förbryllad ut som jag..
Vi upptäkte det av slump... han jämförde 2 låtar där jag haft pedalen inkopplad men bara använt den på några få ställen.. den rena basen lät mycket bättre på det spåret sa han.. så vi testade oss fram.. q-tron is the shit! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

En tråd skapad nästan samtidigt på andra sidan Atlanten.

http://rockabillybass.com/phpBB/viewtop ... highlight=
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

http://www.gmf.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=150467

han har en A/B-V som nog skulle göra susen på dig kompis.
Jag har just köpt en av hans SPX31 ...
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Folxam skrev:http://www.gmf.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=150467

han har en A/B-V som nog skulle göra susen på dig kompis.
Jag har just köpt en av hans SPX31 ...
Det är så´n som 213 har, väntar på svar från honom.
Är inte medlem på gmf, har du hans e-mailadress?
Alltså han som annonserar på gmf... eller telefonnummer.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

ah just ja ... man måste ju vara medlem om man vill maila ...

torbenonline [kanelbulle] gmail.com
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
213
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tis 16 jan 2007, 21:18
Ort: Västerås

Inlägg av 213 »

blackparkas skrev:
Folxam skrev:http://www.gmf.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=150467

han har en A/B-V som nog skulle göra susen på dig kompis.
Jag har just köpt en av hans SPX31 ...
Det är så´n som 213 har, väntar på svar från honom.
Är inte medlem på gmf, har du hans e-mailadress?
Alltså han som annonserar på gmf... eller telefonnummer.
Njäe, det här är den modellen jag har:
http://www.nobels.com/cgi-bin/products/show.pl?e_ab-1

Min är väl en något äldre modell så färg och design skiljer lite, men funktion och layout är identisk.

Parkas, du har PM...
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Liten skrev:
Danne skrev:Tycker alla pedaler (utan true bypass) jag använt suger musten ur ljudet quote]

+1 .. utom en.. EHX q-tron (orginalet)

På en inspelning vi gjorde så spelade jag med pedalen rakt in i mixerbordet utan att ha den påslagen.. gämförde ljudet med helt ren bas.. there is some kind of magic in that pedal.. thats 4 sure.. mycket mer tilltalande ljud.. varmare.. på det där rör-viset.. don't ask me how.. ljudteknikern såg lika förbryllad ut som jag..
Vi upptäkte det av slump... han jämförde 2 låtar där jag haft pedalen inkopplad men bara använt den på några få ställen.. den rena basen lät mycket bättre på det spåret sa han.. så vi testade oss fram.. q-tron is the shit! :D
Jag har en mu-tron lll och den gör åxå något bra med ljudet när den är avslagen(samma konstruktör som EHX Q-tron fast tidigare),hela mitt pedalbord gör något som blir bra på något vis.Spelar ingen roll om saker färgar ljudet bara det som når öronen låter bra.Det räcker nästan att man är hungrig så kan det låta illa,tror man....
Jag har en behringer A/B box som nästan var gratis men har inte haft tid att kolla vad den gör med ljudet än.Den känns inte något vidare förtroendeingivande (lätt o plastig)....men men måste testa innan jag sågar....man vet aldrig.
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Ähh....

EBS MicrobassII funkar bra, även om du inte gillar EBS....

+1
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag har BOSS:en, funkar fint o färgar inte ljudet märkbart. Stabil o öltålig. tycker dock ibland att jag behöver fler kanaler... (En bas med flats, en med rounds o så kontran är ju inte helt ovanligt....) Svensson, hur gör du m din mixer? Antar att den har on/off switchar på kanalerna? Märke?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev:Jag har BOSS:en, funkar fint o färgar inte ljudet märkbart. Stabil o öltålig. tycker dock ibland att jag behöver fler kanaler... (En bas med flats, en med rounds o så kontran är ju inte helt ovanligt....) Svensson, hur gör du m din mixer? Antar att den har on/off switchar på kanalerna? Märke?
Nix den har inte switchar, det är en riktig lågbudget T.Mix se bild. Anledningen var att kunna mixa tre mickar på kontran, jag har dock slutat använda den extra "klick-piezon", blir betydligt bättre, mer ackustiskt slap ljud med att bara eq:a Shadowmicken. Schallern använder jag till att trycka på lite extra när det behövs för att undvika rundgång. Att kunna ha elbasen inpluggad fick jag liksom på köpet så att säga.

Öltålig, bra uttryck :wink:
Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
dereborn

Inlägg av dereborn »

Men, om man då byter från kontran till elbasen så står ju kontrakanalen (/-erna) öppen? Booooooomrummmmble....??? Elbasarna kan man ju vrida av vollen på vid byte, men kontran?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

dereborn skrev:Men, om man då byter från kontran till elbasen så står ju kontrakanalen (/-erna) öppen? Booooooomrummmmble....??? Elbasarna kan man ju vrida av vollen på vid byte, men kontran?
Det brukar ju finnas mute-knappar på de flesta mixerborden, ser inga på Svenssons mixer, men det borde väl lösa problemet?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev:Men, om man då byter från kontran till elbasen så står ju kontrakanalen (/-erna) öppen? Booooooomrummmmble....??? Elbasarna kan man ju vrida av vollen på vid byte, men kontran?
Man måste ju vrida ner respektive kanal. Schallern har inbyggd volymkontroll så det är inget problem dock måste man ju vrida ner Shadowmicken. Inte den mest smidiga lösningen kanske. Jag har tänkt köpa en preamp med två ingångar till kontran för att slippa dra med mixern och för att få bara en sladd från kontran. I så fall måste jag hitta en annan lösning för detta, kanske en Boss pedal. Det primära med mixern var som sagt att försöka mixa kontramickarna!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
dereborn

Inlägg av dereborn »

basmartin skrev:
dereborn skrev:Men, om man då byter från kontran till elbasen så står ju kontrakanalen (/-erna) öppen? Booooooomrummmmble....??? Elbasarna kan man ju vrida av vollen på vid byte, men kontran?
Det brukar ju finnas mute-knappar på de flesta mixerborden, ser inga på Svenssons mixer, men det borde väl lösa problemet?
Jo, jag skrev ju det lite tidigare i tråden... ;-)
Skriv svar