EBS Bass IQ

Prata om effekter och pedaler
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

EBS Bass IQ

Inlägg av Saad »

Har planer på att skaffa en sådan, vill kunna få det härliga "Funkadelicsoundet". Det står egentligen mellan en EBS Bass IQ och en EBS WahOne, men eftersom jag gärna vill ha wahwah-ljudet hela tiden så faller nog valet på IQ:en.

Någon som har erfarenhet av denna effektpedal?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har en och anser att det är ett av mina bättre inköp!

Den har väldigt känsliga kontroller, ljudet förändras markant vid varje liten justering. Det är alltså lätt att ratta bort sig.

De extrema inställningarna (alla kontroller på max) är nästan oanvändbara, men på vägen dit finns mycket att hämta.

Den reagerar på anslaget, så du kan styra hur mycket effekt du vill ha genom att spela dynamiskt.

Köp en, men ta tid på dig att leka med den och leta efter din favoritinställning, det är inget du bör göra på scenen...
Senast redigerad av BBQV den mån 25 sep 2006, 09:47, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag har använt den lite grann och tyckte den fyllde sin funktion alldeles utmärkt, däremot har jag inte rakt av jämfört med så många andra. Men det är klart ett bra alternativ.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Tja Saad,
EBS BassIQ är utan tvekan en bra pedal men är du ute efter "Funkadelicsoundet" så hade jag kollat in Emma DiscumBOBulator pedalen först också. Danskt handbygge som låter väldigt nära en äkta Mu-Tron pedal och klart mer Funkadelic än EBS i mina öron.

Det är troligen en Mu-Tron Funkadelic använder då det är klassikern av envelope filters och Bootsy har väl aldrig tagit en ton utan den pedalen!!!?

Dessutom kostar den samma som EBS typ :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

Tack för tipsen pojkar! ;)
Skriv svar